رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ مهر ۱۳۸۸

منشور کوروش و تنش سیاسی ایران

موزه بریتانیا در خصوص تصمیم‌گیری برای قرض دادن منشور حقوق بشر کوروش بزرگ به ایران «در حال نظارت اوضاع سیاسی در ایران» است.

این مطلب را خانم اِسمه ویلسون، ‌از مسئولان روابط عمومی موزه بریتانیا به خبرنگار زمانه گفته‌است.


وی در پاسخ به پرسش‌های زمانه درباره قرض دادن این کتیبه باستانی که نخستین منشور حقوق بشر در جهان است گفت:
«موزه بریتانیا به موضوع قرض دادن استوانه کوروش به ایران متعهد است. نیت ما کاملاً در جهت انجام این کار است. ما در حال حاضر اوضاع سیاسی در ایران را زیر نظر داریم و در اسرع وقت به قول خود عمل خواهیم کرد.»

منشور کوروش، استوانه‌ای سفالین است که در سال ۵۳۹ پیش از میلاد به فرمان کوروش دوم هخامنشی شاهنشاه ایران حک شده و در آن به اقدامات کوروش در جهت آزادی دینی اشاره شده‌است.

آزادی یهودیان بخشی از سیاست کوروش پس از فتح بابل، در عراق کنونی، بوده‌است.

اخیراً‌ حمید بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران موزه بریتانیا را تهدید کرده‌است که «چنانچه کتیبه را به ایران قرض ندهند ایران تمامی همکاری‌ها را با موزه بریتانیا قطع خواهد کرد.»

روزنامه انگلیسی گاردین روز جمعه در این پیوند، تردید موزه بریتانیا برای قرض دادن استوانه کوروش به مقامات جمهوری اسلامی را با تنش‌های سیاسی اخیر در انتخابات ایران مرتبط دانست.

تحلیلگران در غرب نسبت به قرض دادن استوانه کوروش به جمهوری اسلامی احساس خطر می‌کنند

این روزنامه هم‌چنین از قول تحلیلگران، «یهودی‌ستیز بودن برخی تاریخ‌نویسان در جمهوری اسلامی» و «نفرت نظام جمهوری اسلامی از ایران باستان» را از جمله دلایل «احتمال به خطر افتادن منشور حقوق بشر کوروش در ایران» ذکر کرده‌است.

استوانه کوروش پیش از این یک‌بار در جریان جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران، به ایران قرض داده شده‌بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

لطفا از موزه بریتانیا بخواهید این کار را نکنند. قزض دادن همان و گم شدن همان. رضا

-- رضا ، Oct 10, 2009 در ساعت 01:32 PM

دزدهای استعمارگر پیر هنوز آنچه که به مردم ایران تعلق دارد را باید پس بدهند

-- حامد ، Oct 10, 2009 در ساعت 01:32 PM

سلام
وقتی هر روز از گوشه و کنار این کشور از آذربایجان تا سیستان صدای نابودی و تخریب میراث فرهنگی به گوش می رسد و در همهمه سیاست گم می شود چه تضمینی برای سالم ماندن این اثر جهانی و جود دارد. مدیران کنونی میراث فرهنگی ایران، هیچ درکی از حقیقت میراث فرهنگی و صلح و دوستی و فرهنگ ندارند. رییس کنونی میراث فرهنگی ایران، همدست و جانشین مشایی، در کارنامه خود، عضویت به عنوان کارمند خرده پای وزارت اطلاعات را دارد. آیا چنین سابقه ای برای مدیریت میراث فرهنگی مناسب است؟

-- رامین ، Oct 11, 2009 در ساعت 01:32 PM

فعلا همانجا كه هست جايش امن تر است. از منشور كورش به رسم امانت ايانيان نگهداري كنيد. اين آخوندها مملكت مار ار دزديدند . مطمئن باشيد به منشور كورش رحم نمي‌كنند. آنها براي همه جهان غير قابل اعتمادند.

-- ايرانبان ، Oct 11, 2009 در ساعت 01:32 PM

من در جواب آقای حامد نظر میدهم
بریتانیا این منشور را به چه کسی بدهد ، سئوال اینجاست؟
به مردم!؟
یا به دولت ایران؟
خب جواب معلوم است ،
آیا ایران که در آن حکومتی ضد فرهنگ ایرانی ، و مخرب آثار باستانی ، حاکم است میتواند امین این آثار باشد ، اصلاً این سئوال را از خود بپرسید ، اگر همین موزه های خارجی و کاوشگران خارجی نبودند آیا ما پی به گذشته خود میبردیم ، آیا اگر به خواست حکومت فعلی باشد ، که قصد حذف نام پادشاهان از کتب دینی را دارد ، چه بر سر آثار باستانی می آید، من متاً سفم که بعضی ها گول حرف های آخوندهای احمق را میخورند که با ساختن توهم دشمن ، بی بی سی ، انگلیس یا آمریکا ایران را در این سی سال به نابودی برده اند ، جای آثار باستانی ایران در موزه های خارج از کشور امن تر است همین

-- sirus ، Oct 11, 2009 در ساعت 01:32 PM

همین رو کم داشتیم جمهوری اسلامی جنایت هایش را در سایه جنایتکار دیگری به نام کوروش توجیه کند. متاسفم که روزی چهره واقعی کوروش و جمهوری اسلامی بر جهانیان هویدا گردد

-- فرید ، Oct 11, 2009 در ساعت 01:32 PM

"
دزدهای استعمارگر پیر هنوز آنچه که به مردم ایران تعلق دارد را باید پس بدهند "
مال ما نیست مال عراق.و همان بهتر که پیش خودشان باشد چون لیاقت چنین لوحی رو دارند(در رفتار با مردم ساکن کشور خود) و تا زمانی که ایران به حداقل نصف اون منشور عمل نکنه نباید برای نمایش به ایران آورده شود.

-- حسین ، Oct 11, 2009 در ساعت 01:32 PM

نه اینکه گوشت را بدهید دست گربه! فردا می آیند می گویند اقای فیروزآبادی دست به آب بود که پاش سکندری رفت از کنار پاشویه افتاد روی منشور کورش و این منشور له و لورده شد.

-- شهرام ، Oct 11, 2009 در ساعت 01:32 PM

نه تنها انگلیسی ها بلکه هیچ دولت وملتی آنچنان ابله نیست که چنین اثری استثنایی را به کشوری دیگر،آنهم ایران آخوندی و بی قانون منتقل کند. آن را هم که در زمان جشنهای شاهنشاهی به تهران فرستادند یک کپی بود ونه اصل. از باستان شناسان آن زمان بپرسید.

-- بدون نام ، Oct 11, 2009 در ساعت 01:32 PM

آقای فرید گرامی
شاید تقریبا بدانم علت این نظر ویژه شما و یکسان گرفتن چند آخوند آدمخوار با کوروش در چیست! قصد ندارم چیزی در این رابطه بگویم. چون نفرت کور را با منطق هم نمی شود درمان کرد مگر اینکه خود فرد راهی برای خلاصی از آن پیدا کند. اما اگر شما هم خودتان را ایرانی بدانید باید عرض کنم که کوروش هرچه باشد انسانی تر و پر افتخار تر از ناپلئون و اسکندر در تاریخ غرب است. کافی است فقط به فهرست فیلم ها و کتابهایی که درباره آنها تولید کرده اند نگاه کنی می بینی که به هزار ترفند متوصل شده اند تا با آنها به جهان فخر بفروشند. یونانیان که با هخامنشیان در جنگ مستقیم بودند هم نظری مثل تو درباره کوروش نداشته اند. کوروشنامه گزنفون را بخوان. نمایشنامه ایرانیان آشیل را بخوان. وقتی دشمن می تواند چنین ستایشی داشته باشد با نظر شما چه می توانیم بکنیم. دوست خطابت کنیم یا دشمن؟

-- مهتاب ، Oct 12, 2009 در ساعت 01:32 PM

صاحب اصلی این منشور ایرانی ها نیستند و به همین دلیل هم اصل آن را به هیچ دولت ایرانی نداده و نخواهند داد مگر نسخه ای از آن را به طور موقت امانت بدهند که یک نسخه از آن هم در موزه ایران باستان سالیان است که موجود است.

نسخه های متعددی از این منشور برای فروش به همگان نیز در بازار هست و می توان از منابع خاصی در غرب آن را تهیه کرد. خیلی گران هم نیست.

نکته مهم اینجا است: چه شده که جمهوری اسلامی ضد کورش و ضد بشر و ضد تاریخ غیر اسلامی تا به این حد به این شیئی خاص علاقمند شده آن هم وسط این همه ماجرا و گرفتاری!؟

یکی می مرد از درد بی نوایی یکی می گفت حسن زردک می خواهی؟

-- سیحون ، Oct 16, 2009 در ساعت 01:32 PM