رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ مهر ۱۳۸۸

عادی‌سازی روابط ارمنستان و ترکیه

ارمنستان و ترکیه امروز، شنبه، در شهر زوریخ سوئیس پیمانی برای عادی‌سازی روابط امضاء کردند.
این نخستین بار پس از یک قرن خصومت میان دو کشور است که چنین پیمانی امضاء می‌شود.

ارمنستان و ترکیه از زمان جنگ جهانی یکم بر سر ابعاد تاریخی قتل عام بزرگ ارامنه در قلمرو حکومت عثمانی به مناقشه پرداخته‌اند. ارمنیان کشتارهای صورت‌گرفته علیه ارامنه را نسل‌کشی می‌دانند. ترکیه این موضوع را رد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کشور سوئیس که بیش از یک سال است میان دو کشور میانجی‌گری می‌کند روز جمعه تأئید کرد که ادوارد نعلبندیان، وزیر خارجه ارمنستان و احمد داوداغلو، همتای ترک او، دو پروتکل آشتی به امضاء رساندند.

بر پایه این پروتکل‌ها، روابط دیپلماتیک میان ترکیه و ارمنستان برقرار شده و مرزهای میان دو کشور نیز بازگشایی خواهد شد

بر پایه این پروتکل‌ها، روابط دیپلماتیک میان ترکیه و ارمنستان برقرار شده و مرزهای میان دو کشور نیز بازگشایی خواهد شد.
این پروتکل قرار است برای تأئید به پارلمان‌های دو کشور فرستاده شود.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، و برنارد کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه نیز در مراسم امضاء‌این پیمان آشتی حضور می‌یابند.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و برخی دیگر از مقامات اتحادیه اروپا نیز به نشانه حمایت عمومی قدرت‌ها از این تصمیم در مراسم زوریخ شرکت خواهند کرد.

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود خبر داده‌است که خانم کلینتون پیش از آغاز مراسم امضاء در زوریخ با برنارد کوشنر و خاویر سولانا در مورد ایران گفت‌وگوهای غیر رسمی خواهد داشت.

تحلیلگران سیاسی، عادی‌سازی روابط ترکیه و ارمنستان را کمکی به ترکیه برای تقویت درخواست پیوستن آن کشور به اتحادیه اروپا ارزیابی می‌کنند. از دیدگاه این تحلیلگران، ارمنستان نیز به این وسیله می‌تواند به غرب نزدیک‌تر شده و به رونق اقتصادی خود کمک کند.

مشکلات مرزی که کشور ارمنستان با ترکیه و جمهوری آذربایجان داشته‌است باعث نزدیکی سیاسی این کشور با روسیه و ایران برای دسترسی جاده‌ای و صادرات و واردات بوده‌است.

روز جمعه ده هزار تن از شهروندان ارمنستان با راهپیمایی به‌سوی یادمان کشته‌شدگان ارمنی در نزدیکی ایروان،‌ نسبت به امضاء‌این پیمان اعتراض کردند. آن‌ها خواستار به‌رسمیت شناخته شدن جریانات جنگ جهانی یکم از سوی ترکیه هستند.

Share/Save/Bookmark