رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ مهر ۱۳۸۸

هرتا مولر برنده جایزه نوبل ادبیات شد

هِرتا مولر، نویسنده ۵۶ ساله رومانیایی‌تبار آلمانی، برنده صدوششمین جایزه نوبل ادبیات شد.
این خبر را کمیته نوبل فرهنگستان سوئد به رسانه‌ها اعلام کرده‌است.

نویسنده رمان‌های «گوجه‌های سبز» و «هر چه از آن من است همراه خود دارم»، نهمین نویسنده آلمانی است که این جایزه را دریافت می‌کند.

آخرین نویسنده آلمانی دریافت‌کننده جایزه ادبی نوبل اِلفریده یـِلینک بود که در سال ۲۰۰۴ به این جایزه دست یافت.

فرهنگستان سوئد اعلام کرد که خانم مولر «با تمرکزی شعری و آزادی نثری صحنه زندگی بینوایان را ترسیم کرده‌است» و به این خاطر جایزه یک میلیون یورویی نوبل را به وی اعطا کرده‌است.


هرتا مولر (Herta Müller)

هرتا مولر که از اقلیت‌های آلمانی‌زبان رومانی است در دوران زندگی خود در رومانی با دیکتاتوری نیکلای چائوشسکو روبه‌رو بود. نخستین مجموعه داستان‌های مولر به نام «فرودینه‌ها» (Niederungen) توسط رژیم چائوشسکو سانسور شد و ممنوع‌الانتشار شدن هرتا مولر در سال‌های بعد باعث مهاجرت او پنج سال بعد به آلمان شد.

وی در آلمان داستان‌های دلخراشی درباره زندگی روزمره مردم رومانی تحت حکومت چائوشسکو نوشت که محبوبیت زیادی یافت. سبم نوشتاری او در این داستان‌ها به حالت استعاره‌های رمزی شباهت داشت که مخالفان حکومتی که از شنود می‌ترسند از آن استفاده می‌کنند.

رمان «گوجه‌های سبز» (Herztier) که حالت خودزندگی‌نامه‌ای دارد و به فارسی نیز ترجمه شده داستان دانشجویانی است که در برابر سازمان امنیت دیکتاتور مقاومت می‌کنند ولی در عین حال کارهای خلافی نیز انجام می‌دهند. سبک این رمان را روان و درون‌مایه آن را «هراس‌آور» توصیف کرده‌اند.

این جایزه در تاریخ ۱۰ دسامبر که سالروز درگذشت آلفرد نوبل است در تالار کنسرت استکهلم اهدا می‌شود.

جایزه نوبل ادبیات سال گذشته به ژان ماری گوستاو لوکلزیو از فرانسه رسید، دوریس لسینگ انگلیسی در سال ۲۰۰۷ و اورهان پاموک از ترکیه در سال ۲۰۰۶ این جایزه را دریافت کردند.

Share/Save/Bookmark