رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ آبان ۱۳۸۸

قاچاق روزانه ۱۲ میلیون لیتر سوخت از ایران

حمیدرضا تقی‌زاده، دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از قاچاق روزانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر سوخت به خارج از ایران خبر داد.

آقای تقی‌زاده امروز یکشنبه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که بیشترین میزان قاچاق خروجی از ایران، مربوط به محصولات سوختی است.

این مقام ایرانی همچنین گزارش‌ها درباره قاچاق روزانه ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر سوخت به خارج از ایران را آماری غیر واقعی خواند.

قیمت فراورده‌های نفتی در ایران، بسیار ارزانتر از کشورهای همسایه آن است و همین اختلاف قیمت، انگیزه اصلی برای قاچاق این فراورده‌ها محسوب می‌شود

بخش عمده قاچاق سوخت از ایران مربوط به بنزین و گازوئیلی است که این کشور، خود، وارد کننده این محصولات است.

بنابر اعلام محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی، ایران روزانه حدود ۳۰ میلیون لیتر گازوئیل و بنزین وارد می‌کند.

قیمت فراورده‌های نفتی در ایران، بسیار ارزانتر از کشورهای همسایه آن است و همین اختلاف قیمت، انگیزه اصلی برای قاچاق این فراورده‌ها محسوب می‌شود.

علاوه بر مواد سوختی، سیگار، قند و چای نیز از طریق برخی از مرز‌ها به خارج از ایران قاچاق می‌شود، اما مواد سوختی در راس کالاهای قاچاق قرار دارد.

تشکیل ۱۸۰۰ پرونده دانه درشت‌
به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای تقی‌زاده گفته که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۱۸۰۰ پرونده دانه درشت که بیش از هزار میلیارد تومان ارزش پرونده‌های قاچاق آنان است را در دست بررسی دارد.

تقی‌زاده همچنین از رشد ۳۰۰ درصدی ارزش پرونده‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد و اظهار داشت: «در طول سال، میلیاردها دلار کالای قاچاق در ایران معدوم» می‌شود.

تقی‌زاده: «در حال حاضر کشورهایی با اهداف سیاسی، مشروبات الکلی را به صورت بیمه شده به کشور قاچاق می ‌کنند»

این مقام ایرانی به بالا بودن آمار قاچاق مشروبات الکلی به ایران اشاره کرد و افزود که «در حال حاضر کشورهایی با اهداف سیاسی، مشروبات الکلی را به صورت بیمه شده به کشور قاچاق می ‌کنند.»

تقی‌زاده اشاره‌ای به حجم قاچاق مشروبات الکلی نکرده و نامی از کشور‌های مدنظرش نیز نبرده است.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین از وجود ۱۰ میلیون گوشی موبایل قاچاق در ایران خبر داده است.

به گفته او «بیشترین بخش گوشی تلفن همراه وارداتی به کشور قاچاق است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بهانه ای است برای افزایش قیمت مواد سوختی .
12 میلیون لیتر عدد کوچکی نیست آنهم در معیار روزانه .

-- ایرانی ، Oct 26, 2009 در ساعت 11:00 AM