رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ مهر ۱۳۸۸

«پرونده تخلفات در بازداشت‌ها پرتعداد است»

پرویز سروری رئیس کمیته ویژه مجلس می‌گوید که پرونده‏های تخلفات صورت گرفته در جریان بازداشت‌های اخیر، بسیار «سنگین و پر تعداد» است.

آقای سروری پیش‌بینی کرده است که رسیدگی به این حجم از تخلفات، در شرایط عادی به یک سال زمان نیاز دارد.

این نماینده مجلس گفته که کمیته ویژه در عین حال تلاش می‌کند که این زمان را «کوتاه‌تر» کند.

سروری اظهار داشته که تعداد متهمان و شاکیان در زمینه حوادث پس از انتخابات زیاد هستند و به همین منظور چند قاضی به هیات رسیدگی کننده به تخلفات اضافه شده‌اند.


پرویز سروری

او همچنین از برگزاری دادگاه متخلفان بازداشتگاه کهریزک در آینده‌ای نزدیک خبر داده است. به گفته این نماینده مجلس، ۱۰۴ پرونده در مورد تخلفات کهریزک تشکیل شده است.

پیش‌تر شکرالله بهرامی دادستان نظامی تهران، از بازداشت هفت مامور متخلف پلیس در رابطه با وقایع بازداشتگاه کهریزک خبر داده بود.

پلیس ایران نیز اعلام کرده که چند افسر «متخلف» این بازداشتگاه که «خودسرانه» بازداشت‌شدگان را شکنجه می‌کرده‌اند را از مقام خود عزل و تحویل مقام‌های قضایی داده است.

بازداشتگاه کهریزک که زیر نظر پلیس اداره می‌شد، در ناآرامی‌های اخیر در تهران، محل نگهداری گروهی از معترضان بازداشتی بود که به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای تعطیل شد.


پرویز سروری

از این بازداشتگاه، گزارش‌هایی مبنی بر «شکنجه و تجاوز جنسی» به بازداشت‌شدگان منتشر شده است.

پلیس و مقام‌های قضایی تاکنون حاضر نشده‌اند که هویت هیچ‌یک از متخلفان بازداشتگاه کهریزک را اعلام کنند.

آنها در یک ماه گذشته بارها از برگزاری قریب‌الوقوع متخلفان خبر داده‌اند، اما تاکنون هیچ دادگاهی برای این افراد برگزار نشده است.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد رفتار‌های خشونت‌بار با بازداشت‌شدگان در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها را پروژه «دشمنان» جمهوری اسلامی ایران دانسته است.

علیرضا آوایی رئيس کل دادگستری استان تهران نیز امروز سه‌شنبه از صدور حکم برای ۲۰ نفر از متهمان حوادث پس از انتخابات خبر داده است.

آقای آوایی به خبرگزاری ایسنا گفته است که «اين احکام هنوز قطعی نشده و متهمان حق اعتراض و تجديدنظر خواهی» دارند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

يكی به نعل يكی به ميخ كار هميشگی دست اندر كاران وجدان نا آشنا

-- بدون نام ، Sep 29, 2009 در ساعت 12:15 PM

اینها بازی در آورده اند! به هیچ پرونده ای هم رسیدگی نمی کنند! تنها آدم شانس بیاره در ادارات سنگ اندازی این حضرات گیر نیفتد!
...

-- مسعود ازپارس ، Sep 30, 2009 در ساعت 12:15 PM