رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ مهر ۱۳۸۸

درخواست فعالان سیاسی از مراجع تقلید

گروهی از کنشگران سیاسی و مدنی، از مراجع تقلید شیعه خواسته‌اند که در برابر «ظلم‌ها، بدعت‌ها و کارهای خلافی که به نام دین صورت می‌گیرد، سکوت نکنند.»

آنها در نامه‌ای که ششم مهرماه منتشر شده است، با اعلام حمایت از مواضع آیت‌الله حسینعلی منتظری و آیت‌الله یوسف صانعی در حوادث اخیر، از دیگر مراجع تقلید شیعه خواسته‌اند که به «فریضه بسیار مهم» امر به معروف و نهی از منکر در «شرایط خطیر کنونی مجدانه» عمل کنند.

امضاکنندگان این بیانیه آورده‌اند که «جلوگیری از انحرافات و اصلاح امور جامعه»، مورد انتظار مردم است و مراجع تقلید و روحانیان بلندپایه در این زمینه باید اقدامات «شایسته فوری» انجام دهند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «امروزه اما، وقایع و فجایعی در حق آحاد ملت رخ داده است که در صورت سکوت بزرگان دینی، این رخدادهای تکان‌دهنده، نه تنها در پیشگاه مردم، بلکه در پیشگاه حق نیز به نام آنان نوشته می‌شود.»

در این بیانیه آمده است که پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در ایران، جمعی از روحانیان به حکومت «وابسته» شده‌اند که حاکمان از آنها به عنوان «اهرمی، در راستای پیشبرد مقاصدشان، بهره» می‌گیرند

این بیانیه چند هفته پس از آنکه آقای منتظری از تمامی مراجع تقلید شیعه خواست که در خصوص حوادث پس از انتخابات در ایران سکوت نکنند، منتشر می‌شود.

ابوالفضل بازرگان، عبدالعلی بازرگان، محمد بسته‌نگار، حبیب‌الله پیمان، غلامعباس توسلى، محمد توسلى، محمدرضا توسلى، محمدعلى دادخواه، نسرین ستوده، عزت‌الله سحابى، عبدالفتاح سلطانی، هاشم صباغیان، احمد صدر حاج سیدجوادى، ابراهیم یزدى و حسن یوسفى اشکوری از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.

آنها اعلام کرده‌اند که پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در ایران، جمعی از روحانیان به حکومت «وابسته» شده‌اند که حاکمان از آنها به عنوان «اهرمی، در راستای پیشبرد مقاصدشان، بهره» می‌گیرند.

امضاکنندگان این بیانیه آورده‌اند که «جلوگیری از انحرافات و اصلاح امور جامعه»، مورد انتظار مردم است و مراجع تقلید و روحانیان بلندپایه در این زمینه باید اقدامات «شایسته فوری» انجام دهند

روز گذشته نیز مهدی کروبی نامزد معترض به نتیجه انتخابات در نامه‌ای خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی، از عملکرد وی و اعضای مجلس خبرگان رهبری انتقاد کرده است.

مجلس خبرگان هفته گذشته در پایان اجلاس دو روزه خود با انتشار بیانیه‌ای از عملکرد آیت‌الله علی خامنه‌ای در حوادث پس از انتخابات «قاطعانه» دفاع کرد.

برخی از اعضای این مجلس، آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، روحانی بلندپایه شیعه و منتقد عملکرد آقای خامنه‌ای را تهدید کرده‌اند که در صورت ادامه انتقاد‌های وی، طرح «سلب صلاحیتش» را به هیات رئیسه مجلس خبرگان ارائه خواهند کرد.

در ایران بیش از سه ماه است که تنش‌ها بر سر «صحت نتیجه» انتخابات ادامه دارد.

اکبر هاشمی رفسنجانی خبر داده که گروهی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، متنی برای برون رفت از وضعیت کنونی را آماده کرده‌اند و وی امیدوار است که این طرح مثمر ثمر واقع شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اگر از ملّا چیز درست و حسابی‌ در میومد که مرحوم تقیزاده ابا و عمامه را دور نمیانداخت!

-- بدون نام ، Sep 29, 2009 در ساعت 11:00 AM