رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ شهریور ۱۳۸۸

استقبال از کنسرت صلح در کوبا

روز یکشنبه، کنسرت بزرگی به نام«صلح بی مرز» در هاوانا برگزار شد که بیش از نیم میلیون نفر از مردم کوبا در آن شرکت کردند و میدان انقلاب هاوانا، از جمعیت موج می‌زد.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز چنین کنسرتی در این جزیره، بعد از انقلاب ۱۹۵۹، برگزار نشده بود.

بهترین خوانندگان و اجراکننده‌های آمریکای لاتین، اسپانیا و کوبا در این کنسرت به اجرای برنامه پرداختند. خوانس، خواننده کلمبیایی که در دنیای موسیقی آمریکای لاتین از سوپراستارهاست، از برگزارکنندگان اصلی این کنسرت بوده است.

برگزارکنندگان این کنسرت می‌گویند که با سیاست کاری ندارند. یکی از شرکت کنندگان در این کنسرت گفت: «برای موسیقی، حد و حصار قائل نیست. وقتی که صحبت از موسیقی می شود، سیاست کنار می‌رود.»


نیم میلیون کوبایی در کنسرت میدان انقلاب (AFP)

گرارشگر بی‌بی‌سی در هاوانا می‌گوید: «شانس دیدن بسیاری از ستاره‌های موسیقی آمریکای لاتین در اینجا حرارت و شور زیادی ایجاد کرده است.»

خوانس هم می‌گوید که این کنسرت با هدف آوردن انرژی، عشق و شادی به این جزیره برگزار شده است. اما بعضی از کوبایی‌های تبعیدی در آمریکا، خواستار لغو برنامه شده بودند.

وی می‌افزاید: او را به خاطر برنامه‌ریزی برای این کنسرت تهدید به مرگ کرده بودند.

مرسدس سولر، یک روزنامه نگار کوبایی مقیم میامی می گوید بسیاری از خوانندگان کوبایی اجازه سفر بدون قید و شرط را به کوبا را ندارند، مثلا گلوریا استفن، خواننده مشهور تبعیدی کوبایی که در آمریکا زندگی می‌کند اجازه ندارد بدون قید و شرط در کوبا برنامه داشته باشد.

وی می‌گوید: در کوبا نیز خوانندگان بسیاری هستند که مایل هستند در کنسرت‌هایی در اروپا و آمریکا شرکت کنند، اما دولت به آنها این اجازه را نمی‌دهد.

در حالیکه جامعه کوبایی تبعیدی در میامی، از این کنسرت انتقاد کرده و آن را موجب پذیرش مشروعیت نظام سوسیالیستی کوبا دانسته، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از این کنسرت که برای صلح برگزار شده، استقبال کرده است.

هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا نیز پیش از سفر گروه، با خوانس دیدار کرده بود.

اوباما، پیش‌تر به شبکه اسپانیایی زبان یونیویژن آمریکا گفته بود که این برنامه فرهنگی می‌تواند در بهبود مناسبات با کوبا کمک کند و منجر به افزایش ارتباط بین مردم دو کشور شود.

Share/Save/Bookmark