رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ شهریور ۱۳۸۸

آیت‌الله خامنه‌ای «اعتراف‌ها» را معتبر دانست

آیت‌الله علی خامنه‌ای «اعترافات» پخش شده برخی بازداشت‌شدگان حوادث اخیر از تلویزیون را «شرعاً، عرفاً و عقلاً، حجت، مسموع و نافذ» دانست.

تلویزیون ایران در هفته‌های گذشته در چندین نوبت، اظهارات برخی متهمان حوادث اخیر در دادگاه را پخش کرده که این اقدام با اعتراض گروهی از مراجع تقلید شیعه و احزاب اصلاح‌طلب روبرو شده است.


ورود هاشمی رفسنجانی به صف نماز عید فطر

در بخش‌هایی از اظهارات متهمان در دادگاه، به نام برخی افراد از جمله مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری اشاره شده است.

مهدی هاشمی روز گذشته به همراه چهار برادر و خواهر خود، با انتشار نامه‌ای خطاب به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، به این رویه قضایی اعتراض کرد.


آقای خامنه‌ای در خطبه‌های نماز عید فطر تهران گفت که اظهارات متهمان در دادگاه درباره اشخاص دیگر، «حجیت شرعی» ندارد و «مسموع» نیست و از این طریق نباید فضا را به «تهمت و سوء‌ظن» تبدیل کرد.

این برای نخستین‌بار است که رهبر جمهوری اسلامی در مورد برگزاری و پخش تلویزیونی «اعترافات» برخی بازداشت‌شدگان حوادث اخیر، اظهارنظر می‌کند.

اظهارات آقای خامنه‌ای در شرایطی ایراد می‌شد که اکبر هاشمی رفسنجانی پس از ماه‌ها غیبت در مراسمی که رهبر جمهوری اسلامی سخنران آن بود، حضور یافت.


حسن خمینی، اکبر ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی در حال شنیدن خطبه‌های نماز عید فطر

محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز که در بازداشت به سر می‌برد، در اولین جلسه محاکمه خود گفته بود که هاشمی، موسوی و خاتمی در جریان انتخابات با یکدیگر «هم‌قسم» شده بودند.

دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، دهم مرداد ماه در واکنش به این اظهارات در اطلاعیه‌ای با رد اظهارات آقای ابطحی اعلام کرد که این اظهارات، «معلوم نیست در چه شرایط و ملاحظاتی بیان شده است.


آقای خامنه‌ای گفت که دستگاه‌های اجرایی و قضایی، «مکلف» به برخورد «قاطعانه» با مجرمان هستند، اما نباید کسی را براساس «گمان و خیال» متهم و «تهمت» را در جامعه ترویج کرد.

وی هشدار داد که «هیچ‌کس حق ندارد مسائلی را که اثبات نشده، بیان کند و دیگران را زیر بار فشار تهمت قرار دهد.»

آقای خامنه‌ای گفت که اظهارات متهمان در دادگاه درباره اشخاص دیگر، «حجیت شرعی» ندارد و «مسموع» نیست و از این طریق نباید فضا را به «تهمت و سوء‌ظن» تبدیل کرد

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال افزود که رواج تهمت و شایعه علیه «نظام»، سنگین‌تر از «گناه تهمت به اشخاص» است و نباید «کسی کل نظام را به اموری که شایسته نیست، متهم کند.»

آیت‌الله خامنه‌ای چهارم شهریور ماه نیز گفته بود که نادیده گرفتن «هتک آبروی نظام» مقابل ملت‌ها در حوادث اخیر، «ظلمی آشکار» به مردم و نظام اسلامی است.

در ایران پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در آن محمود احمدی‌نژاد برنده اعلام شد، نامزد‌های رقیب، هواداران آنها و گروهی از احزاب با اعلام اینکه در روند انتخابات «تقلب گسترده‌ای» صورت گرفته، خواستار ابطال آن شدند.

راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز معترضان به نتیجه انتخابات در هفته‌های اول، با خشونت‌های گسترده دولتی مواجه و منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شد.

در برخی از بازداشتگاه‌ها نیز بر اثر رفتار‌های خشونت‌بار، برخی از دستگیرشدگان جان باختند و بنا بر برخی از گزارش‌ها، به تعدادی از آنها تجاوز شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عناوین جعلی و خود ساخته «آیت الله» و «معظم» برای این بشر .... کافی نبود که حال دلاکان و خبرگزاران داخل کشور مثل ایسنا و ایرنا القاب «العظمی» و «ولی امر مسلمین جهان (صفت مختص خداوند در قرآن)» را هم به آن اضافه نمو ده اند!!!! عصر فرعون و بردگانش همواره در حال افول و نزول است تا روز قیامت.

-- بدون نام ، Sep 20, 2009 در ساعت 12:00 PM

نفاق و دروغ تا مغر استخوان اسلام و مسلمانان و رهبرانشان و خصوصا رهبرشان رخنه کرده. شما جایگاه خامنه ای را به عنوان امام نگاه کنید، در یک قبر مانند است، یعنی او پرهیز کار است و متواضع و خاکی؟ اما این همان کسی ست که می گوید: آن ربکم الاعلا! تزویر و ریا در خون یک مسلمان و بمراتب اولا در خون رهبرانشان است. شما به تزویر و ریای رفسنجانی نگاه کنید، به اصلاحطلبان نگاه کنید!

-- بدون نام ، Sep 20, 2009 در ساعت 12:00 PM

انشالله نوبت اعتراف گيري از شما هم مي رسه. يك فيلمي ديدم كه كشيشي را خانواده يك دختر زنداني و شكنجه شده و اعتراف كرده، را همون خانواده يعني پدر و برادر دختر مجبور به اعتراف مي كنند. خيلي يادتون كردم وقتي اون فيلم را ديدم آقا

-- ستاره ، Sep 20, 2009 در ساعت 12:00 PM

به نظر مي رسد اين حرف هايي که زد براي راضي کردن هاشمي بوده که به جمع نمازگزاران بپيوندد. حتماً قبل از نماز به هاشمي گفته بوده که خيال دارد چه بگويد و هاشمي هم با همين شرط در نماز شرکت کرده.

-- محمد ، Sep 20, 2009 در ساعت 12:00 PM

نماز فطر حیله گران نظام اسلامی، همه .... در این نمایش دروغ حضور دارند. همه این اراذل و اوباش حکومت اسلامی، در نهایت برای حفظ این نظام فاسد و خونریز با هم متحد خواهند شد، تا به سرکوب و کشتار ایرانیان و غارت و چپاول کشور ادامه دهند.
....

-- Jebhe Adam Koshan va Chapavol Grane Nezam Eslami ، Sep 20, 2009 در ساعت 12:00 PM

آقاي خامنه‌اي اگر اعتراف‌ها در مورد انگليس و آمريكا و سيا و اسرائيل و موسوي و كروبي و خاتمي و ... باشد هم حجيت شرعي دارد يا ندارد؟ آيا اعتراف گرفتن و نمايش در سيماي كريه جمهوري اسلامي شرعا، قانونا، عرفا رواست؟

-- روحاني ، Sep 20, 2009 در ساعت 12:00 PM

ايشان معتبر ندا ند چه كسي معتبر بدا ند؟

-- بدون نام ، Sep 20, 2009 در ساعت 12:00 PM

حاج علی، رهبر بی لیاقت امت شهید پرور مسلمانان حومه و دیگر مفتخوران، جیره خواران، مزدوران سران نظام اسلامی، بقچه ها را ببندید! زمان رفتن فرا رسیده است.
.....

-- Jebhe Farar Nezam Eslami ، Sep 20, 2009 در ساعت 12:00 PM

قبلا هم معلوم بود كه اخذ اعترافات از زندانيان سياسي، تحت فشار حبس انفرادي و شكنجه و اخيرا بازداشت فرزندان آنها با تائيد همين ولايت مطلقه فقيه بوده است ولي ...
امروز خود ولايت مطلقه فقيه اعتراف كرد كه با آن كارها موافق است!
آيا در اردوگاه ولايت مطلقه فقيه، كسي فرق بين اعتراف يك نفر از پشت تريبون نماز فطر را با اعتراف كساني كه بيش از 90 روز تحت فشارند، متوجه مي شود يا نه؟ اگر روزي متوجه فرق اين دو نوع اعتراف شوند، بايد جشن بگيريم
اگر ولايت مطلقه فقيه لطف كنند فتواي در باره تقلب كودتائي در انتخابات را نيز بيان كنند كه ...

-- اردبيلي ، Sep 20, 2009 در ساعت 12:00 PM

از متن این خبر:

آیت‌الله علی خامنه‌ای «اعترافات» پخش شده برخی بازداشت‌شدگان حوادث اخیر از تلویزیون را «شرعاً، عرفاً و عقلاً، حجت، مسموع و نافذ» دانست.

اینجانب نیز به عنوان فردی کافر، ملحد، ضد اسلام و مسلمانی و ملحد و مفسدفی‌الارض و باغی و یاغی و محارب با خدا و پیامبر و ائمه اطهار اعلام می‌کنم سخنان سلطان بن خلیفه سید علی خامنه‌ای جد به ... زده (خود سانسوری از نگارنده است نه از زمانه!) «صد در صد غیر شرعی، غیر عرفی، غیر عقلی، غیر حجت، مسموم و غافل" بوده، هست و خواهد بود!

واقعا امیدوارم روزی شاه و اعوان و انصارش دوباره زنده شوند نه چون از آنها خوشم میآید بلکه آنها را به خاطر زندانی کردن این "نوابغ" و قهرمان ساختن از آنها دوباره و همراه با همین مجانین محاکمه و به حبس ابد با اعمال شاقه محکوم کنم!

به نمایندگی از طرف ساکنان جهنم که در انتظار ورود جسم و جان علیل حضرت امام خامنه ای ثانیه شماری می کنند،

-- کافر ، Sep 20, 2009 در ساعت 12:00 PM

به زودی از تخت می کشیمت پایین، روز قدس تازه اولش بود، صبر کن تا دانشگاه ها کامل باز بشن...

-- فرزاد ، Sep 21, 2009 در ساعت 12:00 PM

آقای خامنه ای شما به چه مجوزی جواز اعتبار صادر می کنید!! شما از کی تا حالا خودتان معتبرید که حالا مفت مفت به این و به آن اعتبارنامه می دهید. شما دیروز با همه ی اتوبوسهایی که از ورامین و قرچک و حسن آباد و کرج و حتا از گیلان و مازندران و خصوصا یزد محافظه کار آدم آوردید نتوانستید حتا دانشگاه تهران را پر کنید و ماموران دندان و دست خونین شما می گفتن « گشاد گشاد بنشینید » که سطح بیشتری اشغال شود! حالا در کمال عجز و ناتوانی فتوای بلوغ دختر هفت ساله و اعتبار این حرف و عدم اعتبار آن دیگر حرف صادر می کنید!
اشاره من به استفتایی ست که از خامنه ای کرده اند که پدری دختر شش سال نیمه اش را بیک مرد سی و نه ساله داده آیا مجاز است یا نه! خجالت آور است ایشان گفته :
اینها دیگر نوشتن ندارد، چه اشکالی دارد، اگر پدر این دختر راضی باشد !!

نقل از یا ثارات! یعنی قسم به خونها!
بله اما وقتی پیامبر آن باشد امامش هم آقای سید علی آقا ست!

-- بدون نام ، Sep 21, 2009 در ساعت 12:00 PM