رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ شهریور ۱۳۸۸
احمدی‌نژاد پس از دریافت استوارنامه سایمون گس:

«ایران درباره برنامه هسته‌ای مذاکره نمی‌کند»

یک روز پس از آن‌که منوچهر متکی از امکان مذاکره ایران با غرب بر سر برنامه هسته‌ای تهران خبر داد، محمود احمدی‌نژاد گفت که مردم ایران «درباره حقوق مسلم خود با کسی مذاکره نمی‌کنند.»

وزیر خارجه ایران روز گذشته در یک کنفرانس خبری گفته بود: «با توجه به بسته جدیدی که ارائه کرده‌ایم، امکان گفتگو با غرب در زمینه هسته‌ای وجود دارد.»


بسته پیشنهادی ایران چهارشنبه هفته گذشته تحویل نمایندگان گروه ۱+۵ شد. ایران، در این بسته پیشنهادی مثل بسته سال گذشته، هیچ اشاره‌ای به فعالیت‌های هسته‌ای خود نکرده است.

ارائه این بسته با واکنش‌های متفاوت کشور‌های غربی مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد امروز یکشنبه در دیدار با سفیر جدید بریتانیا در تهران گفت که داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای «حق قانونی و قطعی ملت ایران» است و تهران در این خصوص با کسی مذاکره نخواهد کرد.


این در حالی است که کاخ سفید اعلام کرد که در صورت مذاکره با تهران، واشینگتن بر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی تمرکز خواهد کرد.

ایالات متحده روز جمعه اعلام کرده بود که با وجود خودداری ایران از گفتگو بر سر پرونده هسته‌ای‌اش، از پیشنهاد گفتگوی تهران با قدرت‌های بزرگ استقبال می‌کند.

گروه ۱+۵ نیز خواستار دیدار فوری با نماینده ایران به منظور بررسی‌های بیشتر محور‌های بسته پیشنهادی تهران شده است.

توصیه به بریتانیا
احمدی‌نژاد پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید بریتانیا در تهران گفت که امیدوار است لندن از گذشته‌های خود درس بگیرد و «در مسیر اصلاح رفتارهای گذشته خود گام بردارد.»

او خطاب به سایمون گس سفیر جدید بریتانیا اظهار داشت که مهمترین ماموریتش در تهران این است که «خاطرات منفی را به خاطره مثبت تبدیل» کند.


آقای احمدی‌نژاد افزود که ایران، اجازه دخالت به امور داخلی خود را به هیچ کشوری نمی‌دهد و امیدوار است بریتانیا «بتواند اشتباهات خود» در این زمینه را اصلاح کند.

وی در عین حال اظهار امیدواری کرد که برخی کشورهای اروپایی رفتار خود را در رابطه با ایران «اصلاح» کنند.

تنش میان تهران و لندن در ماه‌های اخیر پس از آن‌که برخی مقام‌های ایران، دولت بریتانیا را متهم به دست داشتن در ناآرامی‌ها در تهران و شهرهای دیگر کردند، بالا گرفته است.


تهران در هفته‌های گذشته بارها اعلام کرد که دولت بریتانیا و شبکه خبری بی‌بی‌سی، هدایت «شورش‌های خیابانی» را بر عهده داشتند؛ اتهامی که از سوی لندن رد شده است.

ایران همچنین دولت آمریکا و برخی دیگر از کشور‌های غربی را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حاج محمود ...: به سفیر جدید بریتانیا، لندن از گذشته‌های خود درس بگیرد و «در مسیر اصلاح رفتارهای گذشته خود گام بردارد.» حاج محمود، تو و دیگر سران حکومت ننگین و فاسد اسلامی، در شرایطی نیستید که مزخرف و پرت و پلا بگویید! دوران مستی قدرت، حقه بازی، فریب، غارت و ترور و آدم کشی به پایان رسیده است. حکومت و نظام اسلامی برای همیشه پلمپ شد! و به علت نداشتن ترمز به ته مرداب تاریخ سقوط کرد.
.....

-- Jebhe Bi Tormozan Nezam Manfoor Eslami ، Sep 13, 2009 در ساعت 03:00 PM

شما دوست دارید نظریه در باره یک بچه پرو
این بچه پرو یک روده راست ندارد که دست همه
دروغگو ها از پشت بست است و در ضمن قدرت است که مانند
....دارد ...میکند دیکتاتور ها و دروغگو ها یک زمانی دارند
آنها هم رفتنی است اما کاری خوبی احمد نژاد کرد و میکند امام زمان را
دارد از بین میبرد مانند رهبر.....بگذار ید هر چه غلطی
میکند بله کارها آنها ضرر آور است اما آینده مردم گول این افراد ....را
نمیخورد و هم چنین حقه بازها نمیخورد

-- شش ، Sep 14, 2009 در ساعت 03:00 PM