رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ شهریور ۱۳۸۸

ایران سفرای چهار کشور را احضار کرد

ایران با احضار سفرای چهار کشور حوزه خزر، به طور رسمی به نشست روز پنجشنبه نمایندگان این کشور‌ها در شهر «اکتائو» قزاقستان اعتراض کرد.

نشست سران روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان روز پنجشنبه در شهر «اکتائو» قزاقستان برگزار شد.

ایران پیش‌تر به طور شفاهی به برگزاری این نشست اعتراض کرده و آن را برخلاف موافقتنامه‌های پیشین میان این کشورها دانسته بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ایران امروز شنبه با احضار سفرای این کشور‌ها مراتب اعتراض خود به برگزاری این نشست بدون حضور نماینده تهران را به اطلاع آنها رساند.


AP

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران نیز با ارسال نامه‌ای به رهبران این چهار کشور اعلام کرد که برگزاری نشست‌های چهارجانبه تحت عناوین رسمی، غیررسمی، مشورتی و... موجب «غیر خشنودی، سوءتفاهم‌های جبران‌ناپذیر و اقدامات یک‌جانبه» خواهد شد.

وی در این نامه ابراز امیدواری کرده که درایت رهبران قزاقستان، مانع آغاز نشست‌هایی که مستلزم اتفاق آراء است، شود.

برگزاری نشست «اکتائو» به پیشنهاد نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان بوده است.

وزیر خارجه ایران اعلام کرد که برگزاری نشست‌های چهارجانبه تحت عناوین رسمی، غیررسمی، مشورتی و... موجب «غیر خشنودی، سوءتفاهم‌های جبران‌ناپذیر و اقدامات یک‌جانبه» خواهد شد

آقای متکی همچنین در گفتگوی تلفنی با وزرای خارجه روسیه، قزاقستان و آذربایجان، آنها را در جریان نارضایتی تهران از برگزاری این نشست قرار داده است.

جمهوری اسلامی در حالی به برگزاری این نشست اعتراض می‌کند که روسای ‌جمهوری روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان اعلام کرده‌اند که مسئله‌ دریای خزر را بدون حضور ایران بررسی نکرده‌اند.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز پیش از برگزاری این نشست نوشته بود که برگزاری چنین دیداری، می‌تواند فتح بابی برای آغاز مناقشات در این منطقه باشد، چرا که هر کشور دیگری نیز می‌تواند بعد‌ها دیداری را در غیاب یک یا دو کشور حاشیه دریای خزر برگزار کند.

سران پنج کشور در اجلاس گذشته خود در تهران بیانیه‌ای ‪ ۲۵‬ماده‌ای درباره تامین امنیت این دریا بر پایه حسن همجواری و اعتماد متقابل امضا کردند و موظف شدند تمامی مسائل را از طریق راه‌های صلح‌آمیز حل و فصل کنند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
غیبت ایران در نشست کشور‌های حاشیه خزر

نظرهای خوانندگان

تمام شد فقط ما میتوانیم در ساحل دریا شنا کنیم

-- محمد ، Sep 12, 2009 در ساعت 12:00 PM

تمام شد فقط ما میتوانیم در ساحل دریا شنا کنیم
-- محمد

محمد جان، راجع به اون هم زیاد مطمئن نباش!

-- بدبین! ، Sep 12, 2009 در ساعت 12:00 PM