رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ شهریور ۱۳۸۸

حکم ماموریت ۴۰ سفیر ایران لغو شد

حکم ماموریت ۴۰ سفیر ایران که بنابر اعلام خبرگزاری فارس، برخی از آنها از «آشوب‌های تهران» حمایت کرده‌اند، لغو شد.

این خبرگزاری نوشته که قرار است «کارشناسان معتقد به مبانی انقلاب»، جایگزین این افراد شوند.

آن‌طور که فارس اعلام کرده است، برخی از این افراد در جریان «اغتشاشات اخیر تهران، رسماً به موضع‌گیری در حمایت از آشوب‌گران» پرداخته بودند.

«پایان ماموریت» از دیگر دلایل برکناری برخی از این سفرا اعلام شده است.


به گزارش واحد مرکزی خبر، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه نیز با تائید این خبر، جابجایی سفرا و روسای نمایندگی‌ها و سرکنسولگری‌های ایران در خارج از کشور را امری طبیعی دانسته است.

به گفته آقای قشقاوی، ایران بیش از ۱۳۰ نمایندگی در جهان دارد که سالانه به طور میانگین یک سوم آنها جابجا می‌شوند و یا تغییر می‌کنند.

به گزارش ایسنا، این مقام وزارت خارجه روز گذشته در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن در تهران گفته بود: «دیپلمات‌های مسلمان در مذاکره با طرف خارجی و به ویژه غیرمسلمان باید به گونه‌ای عمل کنند که زمینه‌ سلطه‌ کفار و بیگانگان را فراهم نکنند.»

مقام‌های ایران مشخص نکرده‌اند که سفرایی که حکم آنها لغو شده است، سفیر جمهوری اسلامی در چه کشور‌هایی بوده‌اند.

آن‌طور که فارس اعلام کرده است، برخی از این افراد در جریان «اغتشاشات اخیر تهران، رسماً به موضع‌گیری در حمایت از آشوب‌گران» پرداخته بودند

ماه گذشته نیز کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سفرای ایران را در اعتراض به بازداشت کارمندان سفارت بریتانیا در تهران احضار کرده بودند.

این کارمندان که تعداد آنها ۹ نفر بود چند هفته بعد آزاد شدند و یکی از آنها به نام حسین رسام محاکمه شد.

اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها در ایران پس از آنکه وزارت کشور ۲۳ خرداد ماه محمود احمدی‌نژاد را پیروز انتخابات اعلام کرد آغاز شد. بنابر آمار‌های رسمی با دخالت نیرو‌های لباس‌شخصی و پلیس ۲۰ تن در این ناآرامی‌ها جان خود را از دست دادند.

مقام‌های ایران، گرو‌ه‌های مخالف خود و برخی کشور‌های غربی را «صحنه گردان» این «آشوب‌ها و اغتشاش‌ها» می‌دانند؛ ادعایی که تاکنون ثابت نشده است.

این ادعاها منجر به تیرگی روابط تهران و برخی کشور‌های اروپایی شده است. اتحادیه اوپا و گروه جی ۸ در واکنش به خشونت‌های دولتی علیه مردم در ایران، با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای برخورد‌های خشونت بار را محکوم کرده‌اند.

تهران در مقابل می‌گوید که کشور‌های اروپایی حق دخالت در امور داخلی ایران را ندارند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بسیار جالب شده، به دختر شهید سابق اسلام و شهید همیشه ی ایران تجاوز شده، زیر تجاوز بطری و چماق و البته برادران پاسدار و بسیجی و حماس و حزب الله فلسطین جان داده، و پسر رییس انتستیتو پاستور و رفیق حمام و خزینه ی رهبر هم زیر تجاوز بطری و چماق و البته برادران پاسدار و بسیجی و حماس و حزب الله فلسطین جان داده، تمامی اصلاحطلبان حکومتی که روز ن.ر چشمان رهبر معظم بوده اند تبدیل به چشم فتنه شده و از حدقه بیرون آورده شده اند، شصت و هشت ملیون ایرانی و شش میلیارد سکنه کره زمین دارند اخ می کنند تا یزودی تف کنند بر این حکومت. و حالا شما فکرش را بکنید که رهبر ....خودش را رهبر کره ی زمین و زمان می د اند. و سرانجام شما فقط یک ماه دیگر را در نظر آورید. بیچاره رهبری کارش تمام است. آخرای شاه می گفتیم:
کار شاه تمام است!
خمینی امام است!
و حالا می گوییم:
کارتان تمام است!
هم وقت قیام است!

-- بدون نام ، Sep 2, 2009 در ساعت 02:00 PM

خدا بده بركت. انقلاب. يكباره چهل تا كله قند جايشان عوض مي شود.

-- بدون نام ، Sep 2, 2009 در ساعت 02:00 PM

آش از قرار آنقدر شور شده كه بعضى از ذوب شدگان در ولايت هم از طلا بودن خود منصرف شده تقاضاى مس شدن كرده اند والا مگر مى شود اينهمه سفير كه همه امتحانات حوزوى را به اشد گذرانده اند يكمرتبه به ضد ولايت تبديل شوند.
در فقه به اين روند مى گويند "استحاله"!

-- نادر ، Sep 2, 2009 در ساعت 02:00 PM

بقول مولانا آفتاب آمد دلیل آفتاب ...
حدود 50 روز پیش از یکی از کارشناسان رده بالای حراست های یکی از ادارات خبری پخش شد مبنی بر اینکه ان کذاب شدیدا از متکی دلگیر بوده و علت آن فاش شدن رقم واقعی آرای ماخوذه خارج از کشور بود و خصوصا اروپا که گویا جناب کذاب آراشون در این حوزه ها حتی زیر یک درصد بوده که بعد از خاباندن غائله و در اولین برخورد با متکی عنوان میکنه که
" مردک مقیمان به کنار خود سفرا و خانواده های آنها به چه کسی رای داده اند...؟پس شما چه غلطی میکره اید...؟"
و حال درج این خبر با بهانه زیر سازی و اصلاح وزارت امور خارجه کاملا پرده را برانداخته ...اما صد افسوس...
خوشا آنانکه هر و نر ندانندا...
خوشا آنانکه اشتر میچرانند...!!!

-- مبینا ، Sep 2, 2009 در ساعت 02:00 PM

خواهشمندیم ازاین آقایان بعنوان سفرا ونمایندگان مردم ایران نام نبرید .
بگوئیدنمایندگان انصار حزب الله واعضای هیت رزمندگان .چونکه اغلب این آقایان از دارودسته احمدی نژاد وبا نظر مثبت آقا مجتبی .خ....منتصب شدند و در خارج بجای رتق فتق امورسیاسی ومشکلات ایرانیان بعضا اقدام به تشکیل حسینه ونوحه خانی می کردند.

-- ایرانی ، Sep 3, 2009 در ساعت 02:00 PM