رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ مرداد ۱۳۸۸

آهنگ «ریدیو هد» برای سرباز جنگ اول

گروه موسیقی راک تجربی «ریدیو هد» که محبوبیت بسیاری در میان جوانان بریتانیا و دیگر نقاط جهان دارد، آهنگ تازه‌ای را به یاد هری پچ، سرباز بریتانیایی کهنه‌کار جنگ جهانی اول که به تازگی درگذشت، اجرا کرد.

این ترانه که «هری پچ» نام دارد و تام یورک، خواننده گروه ریدیو هد آن را خوانده است، صبح امروز برای اولین بار از رادیو چهار بی‌بی‌سی پخش شد.




تام یورک، خواننده گروه ریدیو هد

شعر آهنگ با شرح قهرمانی‌های هری پچ در جبهه‌های جنگ شروع می‌شود و به تدریج لحن ضدجنگ می‌گیرد و در نهایت با این پیام ضد جنگ تمام می‌شود: «به هر کدام از رهبرانت یک تفنگ بده و بگذار آنها برای خودشان بجنگند.»

تام یورک می‌گوید که این جمله را از این گفته هری پچ که در مصاحبه سال ۲۰۰۵ خود عنوان کرده بود، الهام گرفته است: «جنگ جهانی بعدی، جنگی شیمیایی خواهد بود، اما اینها هرگز درس نخواهند گرفت.»

این آهنگ بار دیگر، ریدیو هد را به عنوان گروهی که دارای حساسیت‌های سیاسی است و به رویدادهای سیاسی و اجتماعی روز واکنش نشان می‌دهد، مطرح کرده است.
پیش از این ریدیو هد، آهنگی را به یاد دکتر دیوید کلی، بازرس سلاح‌های شیمیائی و کشتار جمعی حکومت بریتانیا در عراق که در سال ۲۰۰۵ خودکشی کرد، اجرا کرده بود.


هری پچ

هری پچ که روز ۲۵ جولای درگذشت، آخرین بازمانده نبرد پچن دیل در جنگ جهانی اول بود. وی هنگام مرگ ۱۱۱ سال داشت و کهنسال‌ترین مرد اروپا بود.

هری پچ مدت ۸۰ سال از مصاحبه با رسانه‌های جمعی در‌باره تجربه‌ها و خاطراتش در جنگ پرهیز کرد، اما سرانجام در سال ۱۹۹۸ حاضر شد که در یک فیلم مستند برای بی‌بی‌سی، در این باره صحبت کند.

آهنگ هری پچ را اینجا گوش کنید

Share/Save/Bookmark