رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ مرداد ۱۳۸۸

اجرای دو قطعه پیانوی گمشده موتزارت

روز گذشته یکشنبه، بنیاد بین‌المللی موتزارت، دو قطعه موسیقی از ساخته‌های گمشده موتزارت را که به تازگی پیدا شده‌ است، اجرا کرد.

این دو قطعه که یکی کنسرتو و دیگری پرلود است، در کتابی به نام «کتاب موسیقی نانرل» وجود داشته و سازنده آنها نامشخص بوده است. اما کارشناسان موسیقی بر اساس شواهد موجود و مقایسه این قطعات با آثار موتزارت، به این نتیجه رسیده‌اند که این قطعات را موتزارت نوشته است.

این کتاب، قدیمی‌ترین دست نوشته‌ای است که در مورد موسیقی اطریش در قرن هیجدهم نوشته شده و شامل برخی قطعات اولیه موتزارت است.


دو قطعه موسیقی یافته شده موتزارت

این قطعات در خانه موتزارت در سالزبورگ و به وسیله فلورین برسک، پیانیست مشهور اتریشی در برابر مردم اجرا شده است.

به گفته اولریش لیه زینگر سرپرست تیم پژوهشی درباره آثار موتزارت، این دو قطعه گمشده را موتزارت احتمالا در سن هفت یا هشت سالگی نوشته و به وسیله پدرش لئوپولد به صورت نت درآمده است. به اعتقاد اولریش، پیدا شدن این قطعات کمک زیادی به درک تحول موسیقی موتزارت از کودکی به جوانی خواهد کرد.


فلورین برسک، پیانیست مشهور اتریشی این قطعات را اجرا کرد

ولفگانگ آمادئوس موتزارت آهنگساز نابعه اتریشی در سال ۱۷۵۶ به دنیا آمد. وی در سه سالگی نواختن موسیقی را آغاز کرد و در سن پنج سالگی به آهنگسازی پرداخت. موتزارت در سال ۱۷۹۱ بر اثر ابتلا به تب رماتیسمی در سن ۳۵ سالگی درگذشت.

از موتزارت ۶۰۰ قطعه موسیقی برای اپرا، سمفونی، کنسرتو، سونات و گروه کر به جا مانده است.

مدتی قبل یکی از مسئولان کتابخانه نانت در شهر فرانسه نیز خبر از یافتن قطعه گمشده دیگری از موتزارت داده بود که با دست خط او نوشته شده بود.

این اجرا را اینجا ببینید

Share/Save/Bookmark