رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ شهریور ۱۳۸۸

شرط کروبی برای معرفی قربانیان تجاوز

مهدی کروبی گفت در صورت تامین امنیت کسانی که در زندان‌ها به آنها تجاوز شده، حاضر است این افراد را به قوه قضائیه معرفی کند، اما کاظم جلالی نماینده مجلس می‌گوید که کسانی می‌خواهند «ابهامات» همچنان باقی بماند.

آقای کروبی شرط خود را در قالب نامه‌ای که امروز خطاب به صادق لاریجانی نوشته، مطرح کرده است.

او از رئیس جدید قوه قضائیه خواسته است که با تامین امنیت «خواهان‌ها» با «خوانده‌ها» در هر پست و مقامی که هستند در صورت اثبات جرائم‌ آنها برخورد قانونی کند.

دبیرکل حزب اعتماد ملی اعلام کرده که «این آخرین نامه‌ای است که برای دادخواهی از جانب کسانی که بناحق در حوادث پس از انتخابات مورد ظلم و ستم» واقع شده‌اند، برای رئیس قوه قضائیه ارسال می‌کند.


مهدی کروبی چندی پیش در نامه‌ای از تجاوز به برخی دختر‌ها و پسر‌های بازداشتی در زندان و بازداشتگا‌ه‌ها خبر داد و ازاکبر هاشمی رفسنجانی خواست که این مسئله را پیگیری کند.

کروبی در بخش دیگری از نامه خود آورده است: «هنوز هیچ‌گونه اقدام مورد قبول ملت در خصوص سوله‌های کهریزک و بازداشتگاه‌های غیرقانونی محتمل دیگر و مجازات خاطیان و متعدیان به حقوق ملت، توسط دست‌اندرکاران این بازداشتگاه‌ها به اطلاع مردم نرسیده است.»

او نوشته که برخی اعضای کمیته حقیقت‌یاب مجلس تحت فشار‌های سیاسی قرار دارند که باعث موضع‌گیری‌های متناقض اعضای آن شده است.

کروبی از رئیس جدید قوه قضائیه خواسته است که با تامین امنیت «خواهان‌ها» با «خوانده‌ها» در هر پست و مقامی که هستند در صورت اثبات جرائم‌ آنها برخورد قانونی کند

این نامزد معترض به نتیجه انتخابات، از آقای لاریجانی خواسته که به مسئولان قضایی که با دخالت‌های «غیرقانونی» استقلال این قوه را مخدوش می‌کنند، اخطار داده و آنها را «از ایجاد رعب و وحشت در شاکیان برای پاک کردن صورت مسئله منع» کند.

همزمان با انتشار نامه مهدی کروبی، کاظم جلالی عضو کمیته ویژه مجلس (که با هماهنگی شورای امنیت ملی تشکیل شده است) اعلام کرد که دست‌هایی در کار است تا «ابهامات» حوادث اخیر همچنان باقی بماند.

آقای جلالی نامی از این افراد نبرده است، اما گفته که آنها نمی‌خواهند از تمام ظرفیت‌های نظام برای حل و فصل این مسئله استفاده شود.

آن‌طور که این نماینده مجلس گفته است این افراد یا «توان» حل مسائل رخ داده را ندارند و شاید هم «نمی‌خواهند» مسائل حل شود.

کروبی از لاریجانی خواسته که به مسئولان قضایی که با دخالت‌های «غیرقانونی» استقلال این قوه را مخدوش می‌کنند، اخطار داده و آنها را «از ایجاد رعب و وحشت در شاکیان برای پاک کردن صورت مسئله منع» کند

به گزارش خبرگزاری مهر، جلالی اظهار داشت که برخورد «غیرمدبرانه» با موضوعی که مهدی کروبی مطرح کرده است، می‌تواند «جفای شگرف و بزرگ‌تری» بر جمهوری اسلامی وارد کند.

این نماینده مجلس افزود موضوعی که از سوی کروبی مطرح شده، افکار عمومی را «رنج» می‌دهد که «آیا به واقع، چنین اتفاق دردناک و غمباری افتاده است یا خیر؟»

جلالی پیشنهاد کرد که برای اثبات چهار نفری که گفته‌اند در زندان‌ها مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، کمیته‌ای با عضویت دو نماینده از قوه قضائیه و سه عضو کمیته ویژه مجلس تشکیل شود تا اظهارات آنها را بشنوند.

به گفته این کمیته ویژه مجلس، در صورتی که گفته‌های این چهار نفر ثابت شود، باید با ماموران متخلف برخورد شود.

احمد توکلی نماینده مردم تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز امروز شنبه در پاسخ به نامه کروبی، آمادگی خود برای دریافت مستندات وی اعلام کرد.

آقای توکلی خطاب به دبیرکل حزب اعتماد ملی نوشته است: «آماده‌ام اگر مستنداتی از تعدیات مورد ادعا وجود دارد، از جنابعالی دریافت و با همه توان شخصی یا حقوقی‌ام آن‌ها را پیگیری کنم. امیدوار به نتیجه گرفتن هم هستم.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

معلوم نيست كه اين حضرات يا واقعاً مشگل فهم موضوع دارند و يا قصد دارند با اين بازي هاي بچه گانه سناريوي جديدي را اجرا نمايند ، اصل موضوع كه ثابت شده و مشخص است و مجريان اين جنايات هم به راحتي قابل شناسائي ميباشند و مطلبي كه در اين مدت كاملاً مشخص شده اين است كه آمران و حاميان اين وحشي گريها از تمام قدرت و ظرفيتهاي خود و دوستانشان در حال استفاده ميباشند تا اصل و جزئيات اين فجايع و اسامي دستور دهندگان تأئيد نشود .

-- فرياد ، Aug 29, 2009 در ساعت 06:00 PM

مظهر شجاعت و صداقته کروبی. درود بر او

-- سعیدی ، Aug 29, 2009 در ساعت 06:00 PM

سلطان معظم وقتی در جمع دانشجویان در هفته اخیر در افشانی فرموده و اظهار داشتند " اگر شواهدی هم یافت شود مبنای قضاوت نیست " !!! دیگر باید فاتحه عدل اسلامی را خواند و اظهارات جناب آقای توکلی را جو زدگی فرض کرد . دین در این مملکت مثل مسیحیت دوره فئودالیته قرون وسطی شده که هر چه فساد و ظلم را در دستگاه دولتی مشروع می کند . به امید رهایی از این عصر سیاه

-- م . م ، Aug 30, 2009 در ساعت 06:00 PM

كروبي سواي سوابق قبلي‌اش، فقط به خاطر همين افشاگري شجاعانه‌اش شايسته تحسين و تقدير است. كروبي به خوبي يكي از پاشنه‌هاي آشيل حكومت را نشانه رفته است. و در شرايطي كه كسي جرئت ابراز آن را نداشت آن را بر ملا كرد. شايسته است براي دفاع از اين حركت قهرمانه و تجليل از آين روحاني شجاع و مردمي كه راه خود را از روحانيت ستگر و سكوت كرده و خائن به ملت جدا كرده از وي تجليل شود و به خاطر دفاعش از حقوق شهروندي از طرف سازمانهاي حقوق بشري ايران و جهان مورد قدرداني قرار گيرد. كه در اين شرايط پشتيبان خانواده‌هاي مظلوم است.

-- يك ايراني ، Aug 30, 2009 در ساعت 06:00 PM

اولا تمام خانواده‌هاي داغديده ايراني بايد بدون ترس به احقاق حقوق از دست رفته‌شان بپردازند و از اين كودتاگران ترسو نترسند. از طرفي براي اولين بار در حكومت جنايت و شكنجه مردي از ميان خودشان به پا خاسته و مدافع مظلوم شده است. به نظر من اين اقدام كروبي سواي سوابق گذشته‌اش را بايد تحسين نمود و از وي به خاطر دفاع از حقوق انسانهاي مظلوم و حقوق شهروندي كه شعار انتخاباتي‌اش نيز بود تجليل به عمل آورد. كروبي پاشنه آشيل حكومت رعب و وحشت را هدف گرفته و ول كن ماجرا هم نيست و چنان كه قول داده «مردانگي و شرفش را به مصلحت» اين و آن نمي‌فروشد. همگي بايد از اين روحاني شجاع دفاع نماييم تا حقوق شهروندي در ايران مدافعي جدي پيدا كند. تا خيره سران خودسر ديگر نتوانند به حقوق انسان‌هاي مظلوم تجاوز كنند. وي شايسته تجليل از سوي ملت ايران و مجامع بين‌المللي دست‌اندركار در حقوق بشر است. پس از اين آزمون و دفاعيه‌اش از حقوق بشر وي مسير ديگري را در زندگي برگزيده است.

-- يك استاد بازنشسته ، Aug 30, 2009 در ساعت 06:00 PM