رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ شهریور ۱۳۸۸

عبدالعزیز حکیم درگذشت

عبدالعزیز حکیم یکی از رهبران بلندپایه شیعیان عراق و رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی این کشور، بر اثر بیماری سرطان در بیمارستانی در تهران درگذشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حکیم ۵۳ ساله که بسیار سیگار می‌کشید، به علت سرطان ریه، سال‌ها در تهران تحت مداوا بود که ظهر امروز چهارشنبه بر اثر همین بیماری درگذشت.

محسن حکیم، خبر درگذشت پدرش را تائید کرده است.

پیکر رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق برای خاکسپاری به شهر نجف منتقل خواهد شد.

حکیم از سال ۲۰۰۳ میلادی و هم‌زمان با حمله نیروهای آمریکا به عراق، نقش مهمی در صحنه سیاسی این کشور ایفا کرد. هرچند وی پست سیاسی نداشت، اما در پشت صحنه برنامه‌های بزرگترین جریان سیاسی شیعیان در عراق را هدایت می‌کرد.


ماه مه سال ۲۰۰۷ میلادی و بعد از آزمایش‌هایی در مرکز سرطان شناسی آندرسن در هیوستون آمریکا، پزشکان تشخیص دادند که حکیم به سرطان ریه مبتلاست.

وی از اوایل سال‌ جاری و در پی شیمی‌درمانی، به علت تشدید بیماری سرطان ریه در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود.

خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش کرده که عبدالعزیز حکیم از اوایل سال ‪ ۱۳۸۶‬برای مداوای بیماری‌اش بین بغداد-تهران در رفت و آمد بود و امور درمانی‌اش در ایران از سوی یک تیم پزشکی انجام می‌شد.

عبدالعزیزحکیم در سال ‪ ۱۹۴۹‬میلادی در نجف در خانواده‌ای مذهبی متولد شد.

پدر وی، آیت‌الله‌ محسن حکیم بود و ‪۱۰‬ برادر و چهار خواهر، فرزندان این خانواده را تشکیل می‌دادند که تنها دو نفر از آنان شامل یک خواهر و یک برادر (عبدالعزیز) در قید حیات بودند.

او دوازدهم شهریور ماه ‪ ۱۳۸۲‬و پس از کشته شدن محمدباقر حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، به ریاست مجلس اعلای اسلامی این کشور انتخاب شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

زمین برای وجود یک چنین موجود مرتجع و ...دستیار خامنه ای در عراق احساس تنگی می کرد وبالاخره زمین از شرارت یک موجود خطرناکی به اسم عبدال...حکیم رهایی یافت. البته در وحله اول مردم عراق از فردی که در اینده تبدیل به یک خامنه ای درجه چندم می توانست تبدیل شود رهایی یافت ودر نهایت این اخوند ....ارزوی بستن وجمع کردن شهر اشرف محل اقامت مجاهدین خلق را علیرغم جنایت بر علیه انها که منجر به کشتار و زخمی واسیر شدن تعدادی از مجاهدین شد با خود به گور برد .
بی شک عبرتی خواهد شد برای ..... از این قبیل موجودات

-- Hamid ، Aug 26, 2009 در ساعت 02:15 PM

یکی از اینها کمتر، رنج و درد و عزاداری مردم کمتر! امیدواریم نفر بدی مقتدا صدر تروریست و آدم کش باشد که در پناهگاه های جنایتکاران منفور حکومت اسلامی بسرمی برد. ننگ ابدی تاریخ بشر بر شماها باد که مرتکب قتل عام و رنج میلیون ها انسان، زیر پوشش فریبکارانه نقاب مذهب شیعه اسلامی که تشنه خون و جنگ و بدبختی است در این منطقه شده اید.
جمعیت اسلامی تشنگان خون در ایران و کشورهای همجوار،

-- Teshnegane Khun, Eslami ، Aug 26, 2009 در ساعت 02:15 PM

به آقایان حضرات تسلیت باید گفت پس!
دیکتاتورها یک یک به رحمت می روند! شیطان هم نفس راحتی می کشد و دست هایش هم از پشت بسته بوده باز می شه اگر خدا بخواهد!

-- مسعود از پارس ، Aug 26, 2009 در ساعت 02:15 PM

ای کاش هر چه زودتر رهبران حماس و حزب الله و سایر گروه های تروریستی عرب وابسته به رژیم ایران به سرنوشت این ... دچار شوند تا این چنین منابع مالی و سرمایه های مردم ایران برای پذیرایی از این افراد از بین نرود.

-- Matin ، Aug 26, 2009 در ساعت 02:15 PM