رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ شهریور ۱۳۸۸

درخواست برای محاکمه آیت‌الله صانعی

جمعی از طلاب حوزه علمیه قم طی اطلاعیه‌ای خواستار محاکمه آیت‌الله صانعی، از مراجع تقلید شیعیان شدند.

این اطلاعیه که با امضای «جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه‌ قم» در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر شده، خواستار رسیدگی مدعی‌العموم به آنچه «اهانت به رئیس جمهور» از سوی آیت‌الله صانعی می‌دانند، شده‌است. امضا کنندگان این بیانیه می‌گویند «آیت‌الله صانعی عدالت ندارد و تقلید از او جایز نیست.»

آیت‌الله صانعی ۲۵ مردادماه در شهر گرگان به برخوردهای صورت گرفته با معترضان به نتایج انتخابات انتقاد کرد.

هواداران محمود احمدی‌نژاد معتقدند آقای صانعی در این سخنرانی «رئیس جمهور را به دروغگویی، بی‌دینی و حرامزادگی» متهم کرده‌است.

امضا کنندگان این اطلاعیه از مدعی‌العموم خواسته‌اند این مرجه تقلید را «بدون کم‌ترین ترس و ملاحظه‌ای و به جهت تضعیف مبانی فقهی و معرفتی اسلام و تشیع و فتاوای سفارشی، توهین به حوزه‌های علمیه و نظام اسلامی، همکاری و تشویق آشوبگران در شورش‌های اخیر، اهانت به ولایت فقیه و اتهام و توهین صریح به رئیس جمهور منتخب محاکمه کند.»

این در حالی است که بنا به اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله صانعی «منظور آیت‌الله صانعی از کلمه حرامزاده احمدی‌نژاد نبوده‌است.»

روز گذشته اخباری مبنی بر دعوت به تجمع علیه آیت‌الله صانعی در برخی سایت‌های خبری منتشر شده بود

در اطلاعیه دفتر آیت‌الله صانعی آمده‌است: «آنچه در انتهای سخنرانی حضرت آیت‌الله العظمی صانعی آمده‌است، ناظر به حکایتی است که معظم له در اواسط سخنرانی آن را نقل نموده و هیچ ارتباطی به اشخاص و آن‌چه آن رسانه‌ها بیان کرده‌اند، نداشته و ندارد.»

روز گذشته نیز اخباری مبنی بر دعوت به تجمع علیه آیت‌الله صانعی در برخی سایت‌های خبری منتشر شده بود. جمعی دیگر از طلاب قم نیز اعلام کرده بودند تجمعی در حمایت از آقای صانعی برپا خواهند کرد.

دفتر آیت‌الله صانعی، طی اطلاعیه‌ای از حامیان خود درخواست کرده، از برپایی تجمع اعتراضی در حمایت از وی خودداری کنند.

در اطلاعیه‌ای که در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله صانعی منتشر شده هدف از این‌گونه تجمعات «انحراف اذهان عمومی از مسائل پس از انتخابات» عنوان شده‌است.

آقای صانعی از حامیان خود خواسته‌است که «جهت حفظ آرامش و امنیت و ندادن بهانه به دست بدخواهان از هرگونه حضور متقابل خودداری کنند.»

در اطلاعیه‌ای که بر علیه این مرجع تقلید صادر شده، آمده‌است: «آیت‌الله صانعی خانه و دفترش را به پاتوق دشمنان امام مثل نهضت آزادی و جریان‌های افراطی تبدیل کرده و سعی می‌کند نظرات آنها را در فتاوایش اعمال کند.»

بیانیه دیگری که با امضای «جمعی از طلاب قم» منتشر شده‌است نیز «انتشار بیانیه‌های تحریک‌آمیز، دیکتاتوری خواندن نظام اسلامی، کودتا خواندن دولت قانونی و اهانت به رأی اکثریت، درخواست استمرار فتنه و آشوب و حمایت از سران اصلی فتنه» را به عنوان رفتارهای «غیرشرعی و غیرقانونی» آیت‌الله صانعی اعلام کرده‌است.

آیت‌الله صانعی از جمله مراجع تقلیدی است که بارها به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان به نتایج انتخابات اعتراض کرده‌است. در جریان ناآرامی‌های دو ماه گذشته هزاران نفر از معترضان بازداشت و ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«فکرتان اسیر اطلاعات غلط نشود»

نظرهای خوانندگان

چقدر هیجان انگیزه دیدن اینکه ملاها به جون هم اقتادن. و چقدر دردآوره که مردم هنوز مرجع تقلید دارن

-- بدون نام ، Aug 21, 2009 در ساعت 02:34 PM

این طلاب منفتخور که از ما مردم مفت مفت می خورند و حتا به عقب هم نگاه نمی کنند پس چرا در غم جوانان ما که مورد تجاوز پاسداران و بسیجیان و لبنانی و فلسطینی ها قرار گرفته شلوار پاره نکرده اند! این بچه گان عمامه بسر پس چرا در فتوای ازاله ی بکارت دختر بچه ها دامان پاره نکرده اند. این بچه آخوندها چرا اینک که دست از انفعال برداشته اند در این راستا فعال شده اند. در مورد حرامزادگی احمدی نژاد اینرا کی صانعی گفته است. صانعی اگر هم گفته باشد از هفتاد ملیون مردم ایران تقلید کرده است. شما تنها می توانید بگویید مرجع تقلیدی که خودش تقلید کند مرجعیتش باطل است اما نه می توانید آب حلال زادگی را بسر رییس دولت کودتا بریزید و نه حتا سر رهبرش. اینها چنان هرزت علیتان گفته مادرزادیست نمی شود از بین برود. ماجرای احمدی نژاد ماجرای پاکان است. بچه طلبه ها اسکت! وضع را خرابتر نکنید!

-- بدون نام ، Aug 21, 2009 در ساعت 02:34 PM

درود خدا بر آقاي صانعي

-- مجيد ، Aug 21, 2009 در ساعت 02:34 PM

آیت الله صانعی از معدود روحانیان بلند مرتبه ای است که در کنار آیت الله منتظری، استادی و زنجانی در برابر جنایت‌های رژیم بلاهت وقیح سکوت نکرده و این‌ها میخواهند ایشان رو هم وادار به سکوت کنند حتا به قیمت دستگیری ، اما خودشان میدونند که با چنین کاری گور خود رو میکنند.

درود بر آیت الله صانعی

-- mehrnoosh ، Aug 21, 2009 در ساعت 02:34 PM

درود بر آیت الله صانعی

-- pldn ، Aug 22, 2009 در ساعت 02:34 PM

اگر مردم از روز اول اینهمه کمک و صدقه باین جوجه آخوندها روا نمیداشتند، و آنها در چتر حمایت نمیگرفتند. مطمینآ امروز اینهمه حجتالاسلام و ایت الله و .... و غیره نداشتیم. همانگونه که بازماندگان رژیم سابق گورشان را از ایران بیرون برده اند، آنقدر باید زندگی را به این آخوند جماعت تنگ کرد گه آنها هم گورشان را گم بکنند.و ما ایرانیان را راحت بگذارند. اینها روزانه در قم مشغول تعالیم هستند و شبها در زندانها مشغول شکنجه و تجاوز و کشتار ند. ....بر هر چه آخوند جماعت.

-- مسلمان ضد اخوند ، Aug 22, 2009 در ساعت 02:34 PM

امروزه در ایران جز افراد لمپن کسی از واژه حرامزاده برای توهین استفاده نمی کند .
واقعا برای صانعی و تمامی سبزها متاسفم .

-- احسان ، Aug 22, 2009 در ساعت 02:34 PM

درود بر آیت الله صانعی و منتظری و زنجانی و امثال آنها که دید درستی از علم سیاست دارند.

-- بدون نام ، Aug 22, 2009 در ساعت 02:34 PM

درود بر صانعی
صانعی مرجع نترس و استوار

-- بدون نام ، Aug 22, 2009 در ساعت 02:34 PM

من مسلمون نیستم ولی به ازادگی صانعی درود میفرستم

-- بدون نام ، Aug 22, 2009 در ساعت 02:34 PM

صانعي چيزي نگفته فقط از دزدها حمايت كرده و گفته اسمشونو نبريد چون شيعه (منظور خودشه ) به خطر ميافته

-- سعيد ، Aug 26, 2009 در ساعت 02:34 PM

راستی موسوی عجب حامیان مودبی دارد
همشون با فرهنگند.
مثل کروبی که همش حرفای سکسی میزنه
اینم از صانعی که انقدر جست و جو کرده که فهمیده کی بچه باباش هست و کی نیست!
..............

-- غیرتی ، Sep 8, 2009 در ساعت 02:34 PM