رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ مرداد ۱۳۸۸

سانسور تویتر در عربستان سعودی

عربستان سعودی کار مسدود کردن صفحات تویتر فعالان سیاسی آن کشور را آغاز کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی از فعالان سیاسی عربستان این اقدام حکومت آن کشور را نتیجه نقش تویتر در برقراری ارتباط میان معترضان اخیر ایران می‌دانند.

تویتر یکی از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی است که بسیاری از جوانان معترض به نتایج انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ایران از آن برای خبرسانی و هماهنگی برای شرکت در تظاهرات استفاده کرده‌اند.

ولید عبدالخیر از وکلای حقوق بشر عربستان و خالد الناصر، از تاجران آن کشور به خبرگزاری فرانسه گفتند که صفحات تویتر آن‌ها از روز دوشنبه توسط مقامات سانسور اینترنتی دولت مسدود شده‌است.

«فکر می‌کنم مقامات عربستان تا پیش از جریان ایران نام تویتر را هم نشنیده بودند»

آقای الناصر در این باره گفت:
«این اقدام حکومت عربستان نشان‌دهنده توجه آن‌ها به استفاده فعالان دموکراسی‌خواه ایرانی از تویتر برای اطلاع‌رسانی به مردم داخل و خارج کشورشان است.» وی افزود: «فکر می‌کنم مقامات عربستان تا پیش از جریان ایران نام تویتر را هم نشنیده بودند.»

بنا بر این گزارش، صفحات تویتر شماری از عربستانی‌های مقیم خارج نیز از هفته‌ها پیش در عربستان مسدود شده‌است.

آقای عبدالخیر که صفحه او نیز در تویتر مسدود شده، پیش از این چند تویت در مورد مسائل حقوق بشر و از جمله موضوع بازداشت سلیمان الرشیدی، یکی از وکلای حقوق بشری در صفحه خود ارسال کرده‌بود.
سلیمان الرشیدی از دو سال پیش بدون اتهام توسط پلیس عربستان دستگیر شده و تا کنون نیز جرم او اعلام نشده و دادگاهی نیز برای او تشکیل نشده‌است.

Share/Save/Bookmark