رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ مرداد ۱۳۸۸

کلوتید ریس شهروند فرانسوی آزاد شد

کاخ ریاست جمهوری فرانسه از آزادی کلوتید ریس شهروند فرانسوی که در ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود، با سپردن وثیقه خبر داد.

دفتر نیکولای سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای که شب گذشته منتشر کرد، از سلامت جسمی ریس ۲۴ ساله خبر داد و اعلام کرد تا زمان صدور حکم این شهروند فرانسوی، وی در سفارت این کشور در تهران اقامت خواهد داشت.

این دفتر همچنین خواستار لغو تمام اتهامات مطرح شده علیه کلوتید ریس و نازک افشار شده است.

در این بیانیه آمده است: «فرانسه خواستار پایان فوری تمام رویه‌های قضایی علیه کلوتیلد ریس و نازک افشار است.»

برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه در گفتگو با شبکه دوم تلویزیون این کشور گفت که وثیقه‌ای که پاریس برای آزادی کلوتید ریس تامین کرده است، چندان «هنگفت» نیست.

آقای کوشنر احتمال داد که حکم خانم ریس تا هشت روز آینده صادر شود.

«اقدام علیه امنیت ملی از طریق حضور در تجمعات و اغتشاشات مورخه ۲۵ و ۲۷ خرداد ماه و همچنین جمع‌آوری اخبار، اطلاعات و تهیه تصاویر از این اغتشاشات و ارائه آن به وابسته علمی سفارت فرانسه» از اتهامات خانم ریس عنوان شده است.


عکس از رویترز

کلوتیلد ریس، به عنوان دستیار استاد در دانشگاه اصفهان، زبان فرانسه تدریس می‌کرد. منابع فرانسوی فعالیت علمی وی در اصفهان را تائید کرده‌اند.

ریس، دانشجوی فوق لیسانس رشته علوم سیاسی در دانشگاه شهر لیل فرانسه بود که پنج ماه پیش با بورسی از انستیتوی پژوهش‌های ایرانی، به اصفهان رفت.

نازک افشار کارمند سفارت فرانسه نیز که همراه با ریس به جرم جاسوسی، شنبه گذشته در دومین جلسه محاکمه معترضان به نتیجه انتخابات حضور داشت، هفته گذشته آزاد شد و در حال حاضر در سفارت فرانسه به سر می‌برد.

سفیر ایران در پاریس چند روز پیش از این گفته بود که ایران به فرانسه اعلام کرده که ریس می‌تواند با سپردن وثیقه آزاد شود، اما مقام‌های این کشور هنوز پاسخی به این پیشنهاد نداده‌اند.

این در حالی است که فرانسه اعلام کرده که بارها چنین پیشنهادی را به مقام‌های ایرانی ارائه کرده و آنها نسبت به آن اعتنایی نکرده‌اند.

اتحادیه اروپا و فرانسه پیش از این از مقام‌های ایران خواسته بودند که این افراد را آزاد کنند.

مقام‌های ایران می‌گویند که کشور‌های غربی در ناآرامی‌های پس از انتخابات دخالت داشته‌اند؛ ادعایی که بارها از سوی رهبران این کشور‌ها رد شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جای خوشحال است. ولــــــــی ای کاش همه دستگیر شدگان فرانسوی و انگلیسی و .... بودند!!!!!!!

-- امیر سایه ، Aug 17, 2009 در ساعت 11:00 AM

کت و شلوار هم بهش داده اند یا نه ؟

-- بدون نام ، Aug 17, 2009 در ساعت 11:00 AM

اقای احمدی نژاد میخواست کشورهای اروپایی را بسقف بزند !سیلی محکمی هم بانها بزند! نه بابا تو مردش نیستی! این اروپایی ها همینکه دستشون را بالا بردند شما ها جازدید! .....باور کنید اگر یک مویی از سر هموطنانشون کم بشه بلایی سر شما ها میاورند که هفت نسل اینده تان یادشان نرود! امتحان کنند ! اروپا وغرب برای هموطنا نشان ارزش قایلند! مثل شما ها جانوران درنده نیستند مردم شریف ایران را زیر شکنجه های جسمی و روحی قرار میدهید و بعد انکار میکنید! مثل حیوانات وحشی به جوانان برومند و شجاع ما هر نوع تجاوزی میکنید بعد انکار میکنید ! این ددمنشی ست! این خوی حیوانیست! این بی صفت ست! لعنت خدا و خلق خدا بر شما دین فروشان! بامید انروزی زنده هستم که شما ها را زیر دست و پای مردم ببینم!

موسی

-- بدون نام ، Aug 17, 2009 در ساعت 11:00 AM

تمامی اين جريانات فقط يک نمايشنامه بيش نبو ده و نيست بدينوسيله خو استّند نشان دهند که بله
ماهمچنان قدرتمند هستيم،ولی خوشبختانه همه فهميدن که چقدر ذليل و ناتوان هستند.
با ار زوی از اد ی برای همه هوطنان عزيزم.زنده باد ايران و ايرانی

-- بدون نام ، Aug 17, 2009 در ساعت 11:00 AM