رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ مرداد ۱۳۸۸

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در غرب

عکاسی امروز ایران
«عکاسی امروز ایران»، عنوان کتابی است که با چاپ بسیار نفیس و عکس‌های جالب و دیدنی از عکاسان معاصر ایرانی در آلمان منتشر شده‌است.

این کتاب شامل عکس‌هایی از مهم ترین عکاسان امروز ایران در داخل و خارج از کشور است و آثاری از هنرمندان عکاسی چون کاوه گلستان، عباس کیارستمی، امیرعلی قاسمی، شادی قدیریان، شیرین نشاط، پرستو فروهر و رضا آرامش را دربر می‌گیرد.

پدیدآورنده این کتاب خانم رز عیسی، هنرشناس ایرانی مقیم بریتانیاست که در سال‌های گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه نمایش و معرفی فیلم‌ها و آثار هنرمندان ایرانی در بریتانیا داشته و کتاب‌هایی نیز در این زمینه منتشر کرده‌است.

رز عیسی به دلیل ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی که با عکاسان ایرانی داخل و خارج از کشور داشته توانسته مجموعه‌ای از بهترین عکس‌های آنان را گردآورده و در این کتاب معرفی کند.

عکاسانی که یا با محدودیت‌های سیاسی در داخل کشور سر و کار دارند و علیرغم این محدودیت‌ها توانسته‌اند، لحظات کم نظیری از زندگی ایرانیان را ثبت کنند یا تمام سال‌های بعد از انقلاب را در تبعید زندگی کرده‌اند و بدون ترس از سانسور و فشار سیاسی، به کار عکاسی پرداخته‌اند.


این کتاب شامل عکس‌هایی از ۳۶ عکاس سرشناس ایرانی است و از هر عکاس، یادداشت کوتاهی در باره تجربه شخصی عکاسی اش در کنار عکس‌ها درج شده‌است.

کتاب «عکاسی امروز ایران» نوشته رز عیسی با قیمت ۲۵ پوند و پنجاه پنس از سوی انتشارات هچ کانتز در آلمان منتشر شده‌است.

لحظه افسردگی
«یک نوع افسردگی»، نام آلبوم جازی است از مایلز دیویس آهنگساز و ترومپت نواز بزرگ جهان که برای نخستین بار در سال۱۹۵۹ منتشر شد و به سرعت مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت و به پرفروش ترین آلبوم جاز قرن بیستم تبدیل شد.

این آلبوم که ظرف مدت نه ساعت در استودیو ضبط شد، یکی از تیره ترین، تلخ ترین و اتمسفریک ترین آلبوم‌های موسیقی جاز قرن بیستم است که به وسیله یکی از بزرگ ترین هنرمندان موسیقی جاز یعنی مایلز دیویس پدید آمده‌است.


«لحظه افسردگی: یک نوع افسردگی مایلز دیویس و بازآفرینی موسیقی مدرن»، عنوان کتابی است از ریچارد ویلیامز که به بررسی تاریخچه به وجود آمدن این آلبوم جاز معروف دهه شصت می‌پردازد و آن را در ارتباط با شعر، فلسفه، ادبیات و هنر این دوران بررسی می‌کند.

ویلیامز ضمن معرفی زمینه‌های خلق آلبوم مایلز دیویس، به بررسی ارتباط او با لویی مال سینماگر موج نوی فرانسوی و ساخت موسیقی برای فیلم «آسانسور به سوی سکوی اعدام» در ۱۹۵۸، می‌پردازد.

ریچارد ویلیامز روزنامه نگار انگلیسی و دبیر بخش ورزش روزنامه گاردین است و پیش از این نویسنده روزنامه‌های ایندپندنت و تایمز بوده‌است.

کتاب «لحظه افسردگی» با قیمت ۱۴ پوند و ۹۹ پنس از طرف انتشارات فیبر اند فیبر در بریتانیا منتشر شده‌است.


پنجاه هزار دلار

ایدرین مک کینتی نویسنده ایرلندی تبار آمریکایی، از بزرگ ترین جنایی نویسان امروز جهان و از قله‌های ادبیات جدید نوآر است که نام او همیشه در کنار نویسندگان بزرگ این ژانر مثل جیمز ال روی و دنیس لی هین می‌آید.

مایکل فورسایت نام ضدقهرمان معروف مک کینتی است که این بار در رمان جدید او یعنی «پنجاه هزار دلار» که به تازگی منتشر شده، از رویدادهای خونین بلفاست در ایرلند شمالی فرار کرده و به نیویورک می‌گریزد. به موازات آن مک کینتی داستان یک دختر کارآگاه کوبایی به نام مرکادو را دنبال می‌کند که پدرش در یک تصادف اتومبیل کشته شده و او به دنبال قاتل او که از صحنه تصادف گریخته، در پوشش یک مهاجر غیرقانونی وارد آمریکا می‌شود.


مرکادو نه تنها یک کارآگاه پلیس بلکه یک شاعر است و برنده جایزه ارنستو چه گوارا به عنوان بهترین شاعر جوان کوبایی شده‌است.

وی موفق می‌شود به کمک مایکل فورسایت در آمریکا نه تنها قاتل پدرش را پیدا کند بلکه به شناخت تازه‌ای ازخود و دنیای پیرامون خود برسد.

رمان مک کینتی این بار بیش از آنکه در باره آمریکا و مناسبات زیرزمینی آن باشد، در باره کوبای کاستروست که انتظار مرگ رهبر کهنسالش را می‌کشد.

پنجاه هزار دلار نوشته ایدرین مک کینتی با قیمت ده پوند و نود و نه پنس از سوی انتشارات هنری هالت در آمریکا منتشر شده‌است

Share/Save/Bookmark