رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ مرداد ۱۳۸۸

مجلس خبرگان «پاسخ مردم» را بدهد

آیت‌الله سیدعلی محمد دستغیب، عضو مجلس خبرگان رهبری از این نهاد خواست که برای رسیدگی به شکایات و اعتراض‌های مردم به طور فوری تشکیل جلسه دهد.

آقای دستغیب از جمله مراجع تقلید شیعه است که نسبت به برخورد‌هایی که با معترضان به نتیجه انتخابات شده است، انتقاد دارد.


این روحانی در چند بیانیه‌ایی که پیش از این منتشر کرده، به روند برگزاری انتخابات و دستگیری‌ها و بازداشت‌ها اعتراض کرده است.

او در آخرین بیانیه‌ای که در وب‌سایت رسمی‌اش منتشر شده، به اعضای مجلس خبرگان رهبری توصیه کرده که تا «دیر نشده» برای «اعاده حیثیت از مرجعیت» با تشکیل جلسه علنی و بررسی حوادث اخیر، «پاسخ مردم» را بدهند.

آقای دستغیب همچنین خواستار دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات نیز شده است.

آقای دستغیب، به اعضای مجلس خبرگان رهبری توصیه کرده که تا «دیر نشده» برای «اعاده حیثیت از مرجعیت» با تشکیل جلسه علنی و بررسی حوادث اخیر، «پاسخ مردم» را بدهند

این روحانی بلندپایه در عین حال از عملکرد خبرگان رهبری در دعوت نکردن از محمد خاتمی در دوران هشت ساله ریاست جمهوری وی برای حضور در اجلاس خبرگان انتقاد کرد و اظهار داشت: «او را از خود دور کردیم و حتی گفته شد او اجنبی است و اتهامات دیگر.»

وی مجلس خبرگان رهبری را متهم کرد که با دعوت از محمود احمدی‌نژاد برای حضور در جلسه این نهاد، در برخورد با رؤسای جمهوری «تبعیض» قائل شده است.

آقای دستغیب در پایان بیانیه خود افزوده که «خبرگان مجتهد هستند و تقلید بر مجتهد حرام است.»

«ولی‌فقیه باید از قانون تبعیت کند»
در پیوند با این گزارش، آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی، از مراجع تقلید شیعه نیز طی سخنانی اعلام کرد که «ولی‌فقیه غیر از اینکه باید عادل باشد، باید از قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری هم تبعیت کند.»

به گفته آقای زنجانی، ولی‌فقیه در صورت از دست دادن این شرایط «خود به خود از جایگاهش محروم» می‌شود.

آیت‌الله بیات زنجانی: «وقتی خبرگان مستقل شد می‌تواند به اعمال رهبری نظارت کند، چرا که رابطه خبرگان با رهبری مثل رابطه مجلس و دولت است»

بیات زنجانی که در جمع اعضای شورای سیاستگذاری سایت «سلام» سخن می‌گفت، افزود که مجلس خبرگان رهبری باید مستقل باشد و «وقتی خبرگان مستقل شد می‌تواند به اعمال رهبری نظارت کند، چرا که رابطه خبرگان با رهبری مثل رابطه مجلس و دولت است.»

مجلس خبرگان رهبری، مجلسی متشکل از فقهای «واجد شرایط» است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.

مدت هر دوره این مجلس که اعضای آن از سوی مردم انتخاب می‌شوند، هشت سال است.

مجلس خبرگان نیز در مواد یک و دو آیین‏نامه داخلى این نهاد، تعداد خبرگان را ۸۶ نفر اعلام کرده است.

در پنجمین اجلاس چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری پس از رای‌گیری برای هیات رئیسه جدید این مجلس، هاشمی رفسنجانی بار دیگر به عنوان رئیس این نهاد انتخاب شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقایان آیات الهی دیگر الامیه های شما دردی را دوا نمی کند اگر واقعا طالب اعاده حیثیت و محبت بیشتر از جانب مردم هستید اعلامیه این درد را دوا نمی کند. جوانان ما اسیر در زندانها با انواع و اقسام شکنجه های دیوهای ولایت اسلامی شما هستند. خونهای ریخته شده فرزندان ما هنوز روی آسفالت ها باقی است. زخم شلاق ها و باتوم های عمال وحشی شما بر بدن ما است. حیوانات درنده خود را تا دندان مسلح کرده و در خیابیان ها ول کرده اید و عربده جویی می کنند شما در جای خنک و با آب گوارا روز را سر می کنید و اعلامیه می دهید که شما به فکر مردم هستید. خیر اعلامیه های شما نه درد ما را دوا می کند و نه نیروهای سرکوبگر و شکنجه گر و رهبریت و رییس حمهور آن آنرا می خوانند. الان وقت عمل است اگر واقعا می خواهید علی وار باشید بلند شوید و راهی زندانها شوید و زندانها را باز کنید و بیگناهان را آزاد کنید. مگر این رژیم اسلامی نیست و مگر شما ها آیت الله این اسلام نیستید پس بلند شوید و خود ا تکان بدهید. به نام اسلام شما خشونت را رایج کرده اند و دارند خون بیگناهان را می ریزند. نه در خیابان مردم امان دارند و نه در خانه. دختران و پسران را به اسارت می برند و با اعمال ننگین و شنیع به نام اسلام هرچه که در افکار پلیدشان است انجام می دهند. ایات عظام منتظر چی هستید؟ ببینید که مردم چه به جان آمده اند که با وجود اینهمه جنایت که صورت میگیرد باز هم به خیابان ها سرازیر می شوند و فریاد مرگ بر دیکتاتور سر می دهند. ما از پا نمی نشینیم و دلمان هم به اعلامیه های شما خوش نیست. وقت آنقدر تنگ است که فرصت نگاه کردن به ساعت نیست. هرکه آمد همراه مردم شد نام خوش باقی خواهد گذاشت و آنکه در خواب غفلت است عدمش نزدیک است.

-- داریوش ، Aug 13, 2009 در ساعت 12:00 PM

شجاعت را باید احترام گذاشت. کم خطر ترین راه حمایت روحانیت واقعی و مردم است.

-- حمید ، Aug 13, 2009 در ساعت 12:00 PM

به هر حال گامی ست به جلو و اقدامی ارزشمند در زمانی که اکثرا بقیه می ترسند و ساکت اند.

-- بدون نام ، Aug 13, 2009 در ساعت 12:00 PM