رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ مرداد ۱۳۸۸

درخواست عراق از ایران درباره آمریکایی‌ها

هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق می‌گوید از ایران خواسته است اطلاعاتی در خصوص سه «کوهنورد» آمریکایی که از سوی «تهران» بازداشت شده‌اند، ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای زیباری افزود که در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد، درباره این سه نفر کسب اطلاع کرده و در حال حاضر منتظر پاسخ مقام‌های جمهوری اسلامی درباره آنها است.

وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید هنوز قادر به تائید بازداشت این سه نفر از سوی نیروهای نظامی یا امنیتی ایرانی نیست.

این در حالی است که تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی، بازداشت این سه آمریکایی را بدلیل ورود غیرقانونی به ایران تائید کرده است.

زیباری می‌گوید که در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد، درباره این سه نفر کسب اطلاع کرده و در حال حاضر منتظر پاسخ مقام‌های جمهوری اسلامی درباره آنها است

پیش‌تر خبرگزاری‌ها گزارش کرده بودند که سه آمریکایی در حال بازدید از منطقه گردشگری «احمدآوه» در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی سلیمانیه، از سوی نیروهای امنیتی ایران، بازداشت شدند.

مقام‌های کردستان عراق نیز گفته بودند که این سه آمریکایی در حال بازدید از مناظر طبیعی مناطق مرزی ایران بودند که از سوی نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدند.

این سه نفر که از ترکیه به عراق رفته بودند، پس از بازدید از شهرهای اربیل و سلیمانیه، به اطراف حلبچه سفر کرده بودند.

این افراد، با همراه چهارم خود که به دلیل بیماری در سلیمانیه مانده بود، تماس گرفته و از محاصره خود به وسیله مامورانی که عربی و کردی صحبت نمی‌کردند، خبر دادند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است سه آمریکایی بازداشت‌شده توسط نیروهای ایرانی را هر چه سریع‌تر آزاد کنند.

وزیر خارجه آمریکا افزوده است: «ما از دولت ایران می‌خواهیم که کمک کند در اسرع وقت از سرنوشت و محل نگهداری این سه آمریکایی اطلاع پیدا کنیم.»

نادینه اولیویه ری سخنگوی وزارت خارجه سوئیس هم از تلاش دیپلمات‌های این کشور در تهران برای اطلاع از وضعیت گردشگران آمریکایی خبر داده بود.

Share/Save/Bookmark