رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ مرداد ۱۳۸۸

اردوگاه اشرف در کنترل دولت عراق است

ایان کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت عراق مسئولیت اردوگاه اشرف را بر عهده گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با این حال کلی گفت که واشینگتن، وضعیت اردوگاه اشرف را تحت تحت نظر دارد تا در خصوص برخوردهای انسان‌دوستانه با اعضای سازمان مجاهدین خلق از سوی نیروهای عراقی، اطمینان حاصل کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، «دولت عراق به واشینگتن کتبا تضمين داده است که ساکنان اردوگاه اشرف را مجبور به انتقال به کشور ديگری که احتمال بازداشت، اذيت و آزار و شکنجه آنها به خاطر اعتقادات سياسی و مذهبی‌شان وجود داشته باشد، نمی‌کند.»

خبرگزاری فرانسه شب گذشته (سه‌شنبه) گزارش کرد که نیروهای نظامی عراق با توسل به زور وارد اردوگاه اشرف شده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از مقام‌های امنیتی عراق و نیز ساکنان اردوگاه اشرف نوشت که دست‌کم ۱۵۰ نفر در اثر درگیری میان طرفینَ زخمی شده‌اند.


درگیری میان نیروهای عراقی و اعضای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف (عکس از رویترز)

۵۰ نفز از زخمی‌ها از افراد نیروهای پلیس عراق هستند.

مقام‌های نظامی عراقی اعلام کردند که مذاکره با ساکنان اردوگاه اشرف برای ورود مسالمت‌آمیز به اردوگاه به جایی نرسید و آنها مجبور به استفاده از زور شدند.

در همین حال، شهریار کیا سخنگوی اردوگاه اشرف با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که چهار تن از ساکنان این اردوگاه در اثر تیراندازی نظامیان عراقی کشته شده‌اند.

وی همچنین از اعتصاب غذای ساکنان اردوگاه اشرف به خاطر اقدام شب گذشته نیروهای عراقی خبر داد، دولت عراق هنوز در خصوص این ادعا واکنشی نشان نداده است.

«دولت عراق به واشینگتن کتبا تضمين داده است که ساکنان اردوگاه اشرف را مجبور به انتقال به کشور ديگری که احتمال بازداشت، اذيت و آزار و شکنجه آنها به خاطر اعتقادات سياسی و مذهبی‌شان وجود داشته باشد، نمی‌کند»

پیش از این درگیری، مریم رجوی رئیس «شورای مقاومت ملی ایران» با انتشار بیانیه‌ای شروطی برای بازگشت ساکنان اردوگاه اشرف در عراق برای بازگشت به ایران معین کرد.

در این بیانیه، آمده است که سران ایران باید متعهد شوند که اعضای اردوگاه اشرف در صورت بازگشت به ایران، مورد «دستگیری، تعقیب، شکنجه، اعدام و هرگونه پیگرد و پرونده‌سازی قضایی» قرار نمی‌گیرند.

وی از سران ایران خواست که این تضمین را در نامه‌ای رسمی به سازمان ملل متحد، صلیب سرخ بین‌المللی و دو لت‌های ایالات متحده و عراق اطلاع دهند.

اردوگاه اشرف در شرق استان دیاله عراق در نزدیکی مرز ایران است. مقام‌های عراقی می‌گویند بیش از ۳۴۰۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در این اردوگاه زندگی می‌کنند.

دولت عراق از تابستان سال ۲۰۰۸ که مسئولیت اردوگاه اشرف را بر عهده گرفت، بارها اعلام کرده است که ساکنان آن باید خاک عراق را ترک کنند.

مسئولیت اردوگاه اشرف از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ تا اواخر تابستان ۲۰۰۸ با نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

البته از رژيم ايران كه به قتل و قتال مردم خود در خيابان و زندان هامشغول است هيچ انتظاري نمي شود داشت اما همو طنانى كه قتل و قتال هم ميهنان خود را مي بينند و دم بر نمئ آورند كمى بايد بخود بيايند و به رژيم عراق كه شريك سياسى اعتقادى جمهورى اسلامى است اعتراص كنند. قتل هيچ انسانى
درست نيست، اهميتى ندارد در كدام سنگر است.

-- نادر ، Jul 29, 2009 در ساعت 11:00 AM

آیا جمهوری اسلامی ایران تقاضای بازگشت مجاهدین را می پذیرد؟


اخبار متاثر کنننده درگیری های پادگان اشرف که از روزسه شنبه 6 مرداد 88 برابر با 2009/07/28 بر روی سایت خبرگزاری ها قرار گرفت ، تاکنون حاکی از 7 کشته ، 300 زخمی و تعدادی فراری است.


"به گزارش خبرگزاری فرانسه، یك منبع نظامی عراق كه خواست نامش فاش نشود، گفت: بعد از شكست مذاكرات چندین ساعته با مجاهدین خلق برای اجازه ورود مسالمت آمیز به اردوگاه اشرف، نیروهای ارتش به زور وارد این اردوگاه شدند و هم اكنون ورودی‌ها و داخل آن را در كنترل خود دارند."


همزمان خانم رجوی با انتشار بیانیه "5 شرطی" در رم ، متقاضی بازگشت اعضاء مجاهدین به ایران شد!


http://www.hambastegimeli.com/node/3105

http://www.mojahedin.org/pages/detailsNews.aspx?newsid=44768


در بیانیه مزبور که پیش از انتشار رسمی به مقامات آمریکایی و عراقی ارائه شده ، موضع جدید و مسئله حائز اهمیتی در تقاضای خانم رجوی وجود دارد که در تضاد با موضع گیری سابق آقای رجوی است. ( " کوه ها بجنبند ، اشرف نخواهد جنبید" و اگر " اشرف بایستد تمام جهان بپا خواهد خواست" )


اگر موضع گیری جدید خانم رجوی را فرض بر حسن نیت و پارادوکس مواضع 7 ساله رهبری سازمان و راه کاری برای حل بحران پادگان اشرف بنامیم ، معقول و منطقی است که بر اساس همان پیش شرط ها تقاضای آنان از طرف جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی و رایزنی قرار گیرد.


اگر جمهوری اسلامی ایران مدعی است به بیش از 500 دشمن قسم خورده (عضو جدا شده از مجاهدین) در طی 7 سال گذشته پناه داده و زندگی آنان را در صحنه های سیاسی - اجتماعی روی ریل حقوق بشری و انسانی قرار داده ،معقول است که از این پیشنهاد استقبال نموده و برای نشان دادن ظرفیت تعامل خود گام های جدیدی را بردارد.


بنظر نمی رسد هیچ درخواست و تقاضایی عجیب و غریب تر از زندگی بیش از 500 عضو جدا شده از مجاهدین در ایران باشد!


باز کردن زخم های کهنه و سیاسی کردن مسئله (آنطور که مجاهدین می خواهند)، طبعا منافع انسانی و حقوق بشری افراد ساکن پادگان اشرف را زیر علامت سئوال خواهد برد.


بدیهی است بسیاری از 3400 عضو مستقر در پادگان اشرف ، در برخی عملیات های تروریستی داخل ایران و عراق دست داشته و یا پشتیبان عملی افکار رهبری سازمان بوده اند.که برای بازگشت به زندگی اجتماعی نیازمند یک تغییر رویه خاص در مراجع قضایی است.به این شکل که تمامی متقاضیان بازگشت به ایران از عفو عمومی برخوردار شده و زیر چتر حمایت ویژه انسانی قرار گیرند.


بیشک با در پیش گرفتن چنین رویه ای است که تالم خاطر خانواده های عزیز از دست داده ترمیم شده و نشان از مدارای حقوق انسانی و ظرفیت بالای زیست اجتماعی آنان خواهد بود.همچنانکه در تاریخ اسلام و پس از فتح مکه نمونه بسیار بارز آن با فرمان پیامبر اسلام به ثبت رسید!


بنابر این اگر پیشنهاد و تقاضای خانم رجوی از موضع انسانی برای پایان دادن بحران 7 ساله اعضاء محصور مجاهدین در پادگان اشرف و خط بطلانی بر بقای یک فرقه بوده و راه کار جدی و نه از روی سیاست ورزی و امتیاز گیری است، باید دید که آیا جمهوری اسلامی ایران ظرفیت چنین پذیرشی را دارد یا نه!؟


-- ariairan ، Jul 29, 2009 در ساعت 11:00 AM

من به عنوان كسيكه هيچگونه سمپاتي و گرايش سياسي به مجاهدين خلق ندارم بايد بگم از ديدن صحنه هاي مربوط به ضرب وشتم و كشتار ساكنان ايراني كمپ اشرف خون گريه كردم از اين كه هرم و امواج بي پناهي و واقعا بي پناهي اين گروه رااز هزاران كيلومتر فاصله احساس كردم..خودمان را جاي آنها بگذاريم ..در يك كشور غريبه عده اي ايراني غير مسلح
توسط يك دولت تا دندان مسلح مورد هجوم با سلاح سرد و گرم قرار مي گيرند و هيچ داد رسي ندارند. حتي اگر با معياريهاي جمهوري اسلامي اگر كسي آنها را مجرم بداند و مثلا آنها را زندانياني در يك زندان بدانيم در كدام قانون و بر اساس كدام اصول انساني مي توان
حمله زندانبانان را بر زندانيان بي دفاع و بي پناه
توجيه كردو اين كه چرا رسانه ها كه تمامي اخبار خود را متوجه رويدادهاي تهران كرده و از كنار اين فاجعه انساني با كم توجهي مي گذرند براي من درد ناك است.اينها واقعا انسانهايي بي پناه هستند.. نه پشتيباني رسانه ها و نه..از عراقيها متنفرم.

-- بدون نام ، Jul 29, 2009 در ساعت 11:00 AM

khanome rajawi, on mogei ke dast be daste sadame laanati dade ta khake watane ahuraiye mara be jahanami az atasho khon tabdil konid wa sodaye be ghodrat residan ra dar sar miparwarandid, bayad fekre in rozhara mikardid wa inke melate mazlome iran be haman andaze ke az welayate faghih badeshan mi ayad az shoma ham motanaferand! ama az anja ke mokhalefe har gone azaro sekanjeo koshto koshtar hastam, motaghedam ke hawadarane eghfal shodeye shoma bayad tahte mohafezate organ haye baynolmelali garar begirand wa betawanand zendegiye ensan wareyi ra edame dahand!

-- babake khoramdin ، Jul 29, 2009 در ساعت 11:00 AM

عامل این جنایات شخص خامنه ای می باشد. بدفاع از همیهنان قهرمان در اشرف بپیوندیم. از قتل عام این عزیزان جلوگیری نماییم.

-- سیما ، Jul 29, 2009 در ساعت 11:00 AM

زندانیان اردوگاه اشرف در عراق را دریابید
این انسانهای گول خورده و چندین سال محرومیت ‫کشیده در اردوگاه اشرف عراق را دریابید. / .../حدود سه هزار نفر مجاهد در اردوگاه اشرف در عراق هستند که ‫در طول ‫چندین سال بصورت زندانی نگهداری می شوند ./ آنها انسانهائی هستند که درطول ‫بیش از بیست سال در یک ‫فضای دیکتاتوری و فضای بسته ، بدون ارتباط با جهان خارج از ‫پادگانی که در آن هستند ، مجبور به تمرین یا رژه یا تکرار عقیده ‫های تلقین شده به آنها هستند . آنها را نمی توان مانند یک ‫انسان آزاد ، دارای عقیده دانست ./ ‫در طول سالها از طریق تلویزیون مدار بسته و کنترل های شدید ‫در داخل اردوگاه ، آنچه را که اجازه داده می شد ، می شنیدند ‫یا می دیدند./ اگر اشتباهی کرده اند و در عملیات نظامی علیه جمهوری ‫اسلامی شرکت کرده اند ، اولا دستور داشتند و مانند یک سرباز ‫می بایست دستور فرمانده را اجرا می کردند . دو دیگر احتمالا ‫شور وطن پرستی را در آنها بر انگیخته بودند و برای آزادی ایران ‫« باصطلاح » در این حمله نظامی شرکت داشتند./ ‫مسئولین این حمله را باید محاکمه ‫کرد ...// ‫آنها را وجه المصالحه نمی دانم چی چی نکنید./ ‫جان آنها را نگیرید ، آنها هم انسانهای همین ‫مرز و بوم هستند .../ اینها همان خاکند که هستند ./ ‫مدتی از عطر تـئوری مجاهدین دور نگهدارید . ‫درست می شوند.

-- shamim ، Jul 30, 2009 در ساعت 11:00 AM

man ham bamojahedin mokhalefam.vali agar anha naboodand ma bayad 20 sal ba braderan araghi mijangidim.ghasd Amrica gereftane mantegheh bood ke to haman 8 sal be komake hamaghat e ma greft.sadam be marateb behtar az khomeini baraye manteghe bood ma vadar be jag kardim.tarikh aval e enghelab ra moroor konid.

-- rahbar ، Jul 31, 2009 در ساعت 11:00 AM