رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ مرداد ۱۳۸۸
آیت‌الله طاهری اصفهانی خطاب به هاشمی:

«تدبیری برای پایان فاجعه بیندیشید»

آیت‌الله جلال‌الدین طاهری اصفهانی، امام جمعه پیشین اصفهان، در نامه‌ای از اکبر هاشمی رفسنجانی خواست که برای پایان دادن به آنچه آن را «فاجعه» نامید، تدبیری بیندیشد.

آقای طاهری اصفهانی در نامه خود که امروز سه‌شنبه از سوی خبرگزاری ایلنا منتشر شده، از هاشمی رفسنجانی خواسته است پیش از آن‌که «فاجعه» دستگیری‌ها و رفتار‌های خشونت‌بار، حیثیت «نظام و روحانیت» را مورد هجمه بیشتر قرار دهد، نسبت به مهار آن، اقدام کند.

در ایران صدها تن از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، هم‌اکنون در زندان به‌ سر می‌برند و از سرنوشت بسیاری از آنها اطلاعی در دست نیست.


ده‌ها فعال سیاسی و مدنی جز بازداشت‌شدگانی هستند که گزارش شده برای «اعتراف‌گیری» تحت فشار‌های روحی و روانی قرار دارند.

ده‌ها کشته و زخمی نتیجه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز خیابانی است که احزاب اصلاح‌طلب، سازمان‌های مدافع حقوق بشر و فعالان سیاسی ومدنی، پلیس و نیرو‌های لباس شخصی را مسئول آن می‌دانند.

امام جمعه پیشین اصفهان با «دردناک» توصیف کردن شرایط کنونی که «كیان و اسلام و كشور و جان و شرافت مردم را مورد آماج» قرار داده، مسئولیت بروز چنین وضعیتی را متوجه «عده‌ای قانون‌گریز از مبانی انقلاب و اسلام» کرده است.

آقای طاهری اصفهانی از هاشمی خواست پیش از آن‌که «فاجعه» دستگیری‌ها و رفتار‌های خشونت‌بار، حیثیت «نظام و روحانیت» را مورد هجمه بیشتر قرار دهد، نسبت به مهار آن، اقدام کند

به گفته آقای طاهری اصفهانی، بی‌توجهی به چنین شرایطی «عواقب غیرقابل جبرانی برای انقلاب و کشور با ارمغان» خواهد آورد.

این روحانی بلندپایه همچنین با «حساس» خواندن شرایط کنونی ایران، اعلام کرد که «روحانیت» در آزمونی سخت قرار دارد.

وی به روحانیون هشدار داد که اگر نسبت به اعمال و رفتار «غیرقانونی و ضد اسلامی این طایفه افزون‌طلب و دنیاپرست، بی‌تفاوت و یا كم‌اثر» باشند قطعاً مورد «مؤاخذه خداوند» قرار خواهند گرفت.

آقای طاهری اصفهانی در بخش دیگری از نامه خود با سپاس از اظهارات هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های دو هفته گذشته نماز جمعه تهران، اظهارات وی را موجب تقویت «روحیه مقاومت و پایداری در مقابل انحرافات و بدعت‌های خطرناك موجود» دانسته است.

آقای طاهری به روحانیون هشدار داد که اگر نسبت به اعمال و رفتار «غیرقانونی و ضد اسلامی این طایفه افزون‌طلب و دنیاپرست، بی‌تفاوت و یا كم‌اثر» باشند قطعاً مورد «مؤاخذه خداوند» قرار خواهند گرفت

آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی، آیت‌الله یوسف صانعی، آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی و آیت‌الله علی‌محمد دستغیب از مراجع تقلید شیعه هستند که در هفته‌ها و روز‌های گذشته با انتشار نامه‌ها و بیانیه‌های جداگانه‌ای از وضعیت کنونی ایران به شدت انتقاد کرده و خواستار پایان دادن به «خشونت‌ها و بازداشت معترضان» به نتیجه انتخابات شده‌اند.

نامه آقای طاهری اصفهانی در حالی منتشر می‌شود که آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه روز گذشته دستور داده که ظرف یک هفته تکلیف تمام بازداشت‌شدگان حوادث اخیر مشخص شود.

شورای عالی امنیت ملی نیز اعلام کرده که کمیته‌هایی به منظور بررسی رعایت حقوق شهروندان در حوادث اخیر تشکیل داده است و مجلس شورای اسلامی نیز کمیته‌ای را مامور رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان و بازداشتگاهها کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این جماعت (اقتدارگرایان) سالهاست که با ترفندهائی در صدد خراب کردن چهره هائی هستند که دغدغه جمهوریت دارند و خواهان
قدرت مردم هستند. به یاد بیاوریم حمله به
آقای منتظری و ساختن جوک برای ایشان و
حمله به همین آقای طاهری با میله آهنی در
نماز جمعه و سعی در تخریب چهره کسانی
مانند هاشمی رفسنجانی و بقیه افراد غیر هم
سو با خودشان. اکنون مشخص شده که شخص
آقای خامنه ای هم از آنان حمایت میکند. آقای میر حسین موسوی به درستی گفته که اینها اگر فرصتی پیدا کنند همه چیز را به آتش میکشند. اینها سالها مشغول این برنامه ریزیها بودند و بقیه دلخوش بودند که از حق مردم و جمهوریت دفاع میکنند. در واقع در ایران کودتائی به وسیله کسانی که به النصر فی الرعب معتقدند اتفاق افتاده. مردم هوشیار باشید.
اگر اینها مسلط شدند همه چیز را تخریب و دست به نسل کشی خواهند زد بسیار بدتر
از آنچه امروز میکنند اینرا تئوریسین آنها مصباح یزدی میگوید. اینها از طالبان بدتر هستند. باید
به هوش بود و به اعتراضات به هر شکل ممکن
ادامه داد. پیروزی با مردم است اگرچه طول بکشد . اعتراضات به روسیه و چین و تجمع
مقابل سفارتهای آنها در هر زمان و هر مکان در
تمام جهان.

-- مخالف یزید ، Jul 28, 2009 در ساعت 05:00 PM

یک نوزاد بعد سی سال دیگر یک انسان سی ساله بالغ بشمار می آید البته اگر ناقص العقل نباشد! هیچوقت نمی گویند نوزاد سی ساله! سی سال از انقلاب کذایی گذشت. تمام شد. اکنون یک حکومت دیکتاتوری مطلق بدون اخلاق و شئونات انسانی است. ملا جماعت بعد از قرنها روی زین نشسته اند و قصد پایین آمدن هم ندارند. بی تعارف!

-- بدون نام ، Jul 28, 2009 در ساعت 05:00 PM

man omidvarm ke mousavi will take over before Christmas of t this year.
go green and freedom for iran coming soon

-- keianush ، Jul 29, 2009 در ساعت 05:00 PM