رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ مرداد ۱۳۸۸

دیدار کروبی با خانواده ندا آقاسلطان

مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی با حضور در منزل ندا آقاسلطان، با خانواده وی ابراز همدردی کرد و گفت که مرگ ندا «سرفصل و مبداء» تاریخی خواهد شد.

ندا آقاسلطان ۳۰ خرداد ماه در جریان اعتراض‌های خیابانی به نتیجه انتخابات، بر اثر اصابت گلوله جان باخت. پخش صحنه‌هایی از لحظه جان‌باختن ندا از سوی رسانه‌ها باعث ثاثر عمیق مردم جهان شد.

ندا آقاسلطان به عنوان یکی از نماد‌های معترضان به نتیجه انتخابات در ایران و سایر کشور‌های جهان بدل شده است.

روزنامه اعتماد در شماره امروز سه‌شنبه خود گزارش کرده که آقای کروبی در دیدار با خانواده ندا گفت که «مرگ این فرزند عزیز در نهایت معصومیت و مظلومیت اتفاق افتاد» و مرگ در واقع «مظلومیت مردم ایران» را فریاد کرده است.


دیدار کروبی با خانواده ندا آقاسلطان

نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افزود که «مرگ ندا از آن دست رخدادهایی است که تا سال ها و حتی قرن‌ها در خاطر مردم می‌ماند و او به تاریخ و به حرکت‌های مردم پیوسته است.»

هاجر رستمی مطلق مادر ندا آقاسلطان نیز در این دیدار گفت که انتظار نداشته است روزی در نظام جمهوری اسلامی «فرزندش» کشته شود.

خانم رستمی‌ مطلق از اظهارات احمد خاتمی خطیب جمعه تهران و عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما که ندا را «هنرپیشه» و مرگ وی را «ساخته و پرداخته کامپیوتر» دانسته‌اند، به شدت گلایه کرد و افزود: «این اظهارنظرها بیش از مرگ ندا برایم تلخ و دردآور بود.»

این مادر عزادار اظهار داشت: «ندا هم مانند هزاران جوان دیگر که علاقه‌مند به سرنوشت کشورشان هستند، به سرنوشت ایران علاقه‌مند بود. او هم مانند دیگر جوانان به نتایج انتخابات اعتراض داشت.»

هاجر رستمی مطلق مادر ندا آقاسلطان در این دیدار گفت که انتظار نداشته است روزی در نظام جمهوری اسلامی «فرزندش» کشته شود

خواهر ندا آقاسلطان نیز در پاسخ به کسانی که کشتن ندا را کار اعضای سازمان مجاهدین می‌دانند، گفت: «اگر کار منافقین بوده چرا اجازه ختم نمی‌دهند؟ چرا نمی‌گذارند یک تالار بگیریم تا دوستان و آشنایان دور هم جمع شوند؟ حتی سالن غذاخوری که ما برای ختم ‌بی‌سر و صدای ندا رزرو کرده‌ایم، لغو می کنند.»

مراسم چهلمین روز درگذشت ندا آقاسلطان قرار است پنجشنبه هفته جاری در بهشت ‌زهرای تهران برگزار شود.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی نیزاز وزارت کشور خواسته‌ بودند که در این روز مجوزی برای برگزاری چهلمین روز جان‌باختن حوادث اخیر صادر کند، درخواستی که با مخالفت وزارت کشور مواجه شده است.

وزارت کشور با این توضیح که در شرایط کنونی «کشور نیاز به آرامش دارد» با این درخواست مخالفت کرده است.

سهراب اعرابی، محسن روح‌الامینی، یعقوب براویه، مسعود هاشم‌زاده، محمد کامرانی و اشکان سهرابی از جمله جوانانی هستند که در حوادث پس از انتخابات در ایران بر اثر «اصابت گلوله یا شکنجه» جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر تعداد جان‌باختگان اخیر را بیش از ده‌ها تن اعلام کرده‌اند، اما مقام‌های ایران می‌گویند که تنها ۲۰ نفر در حوادث اخیر کشته شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

chera hich esmi az TARANEH MOOSAVI be onvane koshteh shodegane havadese akhir nemiarin? fekr nemikonin TARANEH MOOSAVI ba fajitarin noe shekanje koshte shode?!

-- Sahar ، Jul 29, 2009 در ساعت 12:15 PM