رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ مرداد ۱۳۸۸

دیدار سه مرجع تقلید درباره مسائل روز

سه مرجع تقلید شیعه درباره مسائل «سیاسی روز» ایران دیدار و گفتگو کردند.

آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی و آیت‌الله شبیری زنجانی، دو مرجعی هستند که اخیرا با آیت‌الله حسنعلی منتظری در روستای خاوه در نزدیکی قم (اقامتگاه تابستانی آقای منتظری) دیدار و گفتگو کرده‌اند.

در این دیدار، آن‌طور که وب‌سایت آقای منتظری اعلام کرده است، مراجع تقلید درباره مسائل سیاسی روز بحث و تبادل‌نظر کرده‌اند.


آقای منتظری و آقای شبیری زنجانی

جزئیات بیشتری درباره این جلسه منتشر نشده است.

آقای شبیری زنجانی از دوستان نزدیک آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است و آقای موسوی اردبیلی نیز از جمله مراجعی است که از حوادث پس از انتخابات در ایران به شدت انتقاد کرده است.

آقای منتظری پیش از این در پاسخ به سئوالات محسن کدیور گفته بود که اگر مسئولان «به زور یا فریب و تقلب بر منصب بمانند، مردم باید عدم مشروعیت و مقبولیت آنها را در نزد خود و برکناری آنان از منصب را با رعایت مراتب امر به معروف و نهی از منکر... ابراز داشته و بخواهند.»


دیدار مراجع تقلید با آقای منتظری

این مرجع تقلید شیعه در بخش دیگری از پاسخ خود، مقام‌های جمهوری اسلامی را به طور غیرمسقیم متهم کرد که «بر اساس چماق و ظلم و تجاوز به حقوق دیگران و تصرف غاصبانه و تغییر در آراء مردم و کشتن و بستن و بازداشت و شکنجه‌های قرون وسطایی و استالینی و ایجاد خفقان و سانسور روزنامه‌ها... و زندانی کردن عقلا و نخبگان جامعه به بهانه‌های واهی و تحمیل اعترافات به امور خلاف واقع» عمل می کنند.

دیدار این سه مرجع تقلید در حالی انجام شده که سایر مراجع تقلید شیعه در روز‌های اخیر با انتشار اطلاعیه‌هایی از وضعیت کنونی ایران به شدت انتقاد کرده و خواستار پایان دادن به ادامه بازداشت‌ها و آزادی دستگیر شدگان شده‌اند.

آیت‌الله یوسف صانعی، آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی و آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، از جمله مراجعی هستند که در اطلاعیه‌های خود، خواستار آزادی زندانیان و توقف برخورد‌های خشونت‌بار با معترضان به نتیجه انتخابات شده‌اند.

حمایت آیت‌الله زرندی از هاشمی
در پیوند با این گزارش، امروز سه‌شنبه خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که آیت‌الله محمد حسین زرندی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری، از اظهارات آقای هاشمی در خطبه‌های دو هفته گذشته نماز جمعه تهران حمایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای زرندی در نامه‌ای به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از پیشنهاد‌های وی به منظور برون‌رفت از «بحران» کنونی در ایران حمایت کرده و آن را «منطبق با ارزش‌های جمهوری اسلامی و قانون اساسی» دانسته است.

آیت‌الله زرندی از مقام‌های جمهوری خواسته که با «گردن نهادن به نصایح و راه حل‌های خیر خواهانه (آقای هاشمی)، دوام و قوام نظام مقدس جمهوری اسلامی را که در جلب رضایت مردم شریف ایران است، تضمین کنند»

در این نامه آمده است که اظهارات آقای هاشمی مبتنی بر «عقلانیت و رعایت حقوق ملت و نظام» بوده و مورد تقدیر است.

وی در بخش دیگری از نامه خود از مقام‌های جمهوری خواسته که با «گردن نهادن به نصایح و راه حل‌های خیر خواهانه (آقای هاشمی)، دوام و قوام نظام مقدس جمهوری اسلامی را که در جلب رضایت مردم شریف ایران است، تضمین کنند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خطبه‌های نماز جمعه تهران پیشنهاد کرده که زندانیان حوادث اخیر آزاد شوند، از آسیب‌دیدگان دلجویی شود و فضایی برای بیان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات فراهم شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دوستان محترم زمانه! چند نكته خدمتتان عرض مي‌كنم كه از آن اطلاع دقيق دارم و متقن است:
1. اولا آقاي شبيري زنجاني دوست آقاي خامنه‌اي نيست و استاد ايشان بوده است و آقاي خامنه‌اي بسيار به ايشان ارادت دارند.
2. در جريان حواث 18 تير كه مي‌خواستند عليه خاتمي كودتا كنند، يكي از كساني كه خامنه‌اي را از اين كار باز داشت، آقاي شبيري بود. اما چطور؟
يكي از نزديكان آيت‌ا... رضي شيرازي - كه مجتبي خامنه‌اي پيش او درس فلسفه خوانده است- به همراه ايشان به قم سفر مي‌كنند و در جلسه‌اي 4 ساعته با شبيري از ايشان مي‌خواهند كه بنا بر كسوتشان در اين مسئله پا در مياني كنند.ناگفته نگذارم كه وقتي اين دوستان از آقاي رضي مي‌خواهند كه شما از جانب پسر خامنه‌اي به ايشان ابلاغ پيام كنيد، مي‌گويد پس ايشان آدم اهلي نيست!
3.جواب آقاي شبيري جالب است! ايشان مي گويند كه اين آقا يك زماني شاگرد من بود ولي چندي پيش به قم آمده بود و به ما پيغام فرستاده بود كه من قم هستم. يعني من(شبيري) بروم ديدن ايشان!! و در ادامه مي‌گويد كه تاملي مي كنم و بعد اقدام مي‌كنم، هر چند كه انتظار پذيرش ندارم.
4. پس از اين جلسه، دوستان به تهران باز مي‌گردند و بعد متوجه مي‌شوند كه آقاي شبيري علي‌رغم ميل باطني با خامنه‌اي تماس مي‌گيرد و از اين دست اقدامات بر حذرش مي‌دارد.
و موضوعات ديگر كه اگر عمري بود بعد از اين به دوستان خواهم گفت

-- مسعود ، Jul 28, 2009 در ساعت 02:00 PM

با سلام
من چند مورد خیلی محرمانه دارم .لطفا\"شماره فاکس و ایمیل آقای دکتر نوری زاده را برایم بنویسید.
تشکر

-- احد ، Jul 29, 2009 در ساعت 02:00 PM