رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ مرداد ۱۳۸۸

«جان سعید حجاریان در خطر است»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با اعلام این که سعید حجاریان «به شدت تحت شکنجه» قرار دارد، از جامعه بین‌المللی خواست برای حفظ جان وی فورا اقدام کنند.

ارون رادز سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید: «زندانیان در ایران به خاطر شکنجه و بدرفتاری کشته می‌شوند، و با توجه به شدت شکنجه حجاریان و جسم نحیف و بیمار او و عدم دسترسی به مراقبت‌های مورد نیاز پزشکی، احتمال مرگ ایشان وجود دارد، مگر اینکه برای جلوگیری از این فاجعه، شکنجه متوقف شود.»

به گفته زینب حجاریان، دختر سعید حجاریان که دانشجوی دانشگاه پنسیلوانیای آمریکاست، «سعید حجاریان روزانه زیر آفتاب شدید و مستقیم بالای ۴۰ درجه مورد بازجویی قرار می‌گیرد و بعد آب یخ به رویش می‌ریزند که باعث تپش شدید قلبش می‌شود.»

وجیهه مرصوصی، همسر آقای حجاریان نیز با «بحرانی» توصیف کردن وضعیت وی پس از ملاقات با او در سوم مرداد ماه، «به زردی» چهره همسرش اشاره کرده که می‌تواند نشانه «یرقان» باشد.


خانم مرصوصی که خود، پزشک است افزوده است که ضربان قلب او را اندازه گرفته و بسیار نامنظم بوده است.

به گفته وی، حجاریان در تمام طول ملاقات، «اشک» می‌ریخته است.

سعید حجاریان پس از این‌که مورد سوء قصد قرار گرفت و سیستم نخاعی او به شدت آسیب دید، بر روی صندلی چرخدار می‌نشیند و به سختی تکلم می‌کند.

خانواده حجاریان احتمال می‌دهند که «برای تضعیف روحی حجاریان، او را وادار می‌کنند داروهای روان‌گردان مصرف کند.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، از مقام‌های ایرانی خواسته است که به «شکنجه» حجاریان؛ مشاور محمد خاتمی و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب که از تاریخ ۲۵ خرداد ماه در زندان اوین در بازداشت است، پایان دهند.

پزشک حجاریان بارها نسبت به وخامت اوضاع جسمی وی در صورت ادامه بازداشت هشدار داده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

«جان سعید حجاریان در خطر است»
بله! درسته. اما جان ملت ایران به طور کلی‌ در خطر است از دست جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعت که از قضای روزگار همین آقای حجاریان عزیز هم در راه اندزیش نقش داشت.
من امیدوارم ایشون جان سالم به در ببرند اما هم ایشون و هم بقیه این حضرات باید هم به ملت ایران توضیح بدن و هم از ملت عذر بخوان بابت صدمات تاریخی و انسانی‌ که در نتیجهٔ اعمالشان متوججه این مردم بی‌چاره شده و شرایط وحشتناک امروز هم بخشیش حاصل آن‌ اعمال است.

-- عالمی‌ ، Jul 28, 2009 در ساعت 01:30 PM