رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ مرداد ۱۳۸۸
آیت‌الله یوسف صانعی:

«دولت نامشروع، پرونده‌اش را سنگین‌تر نکند»

آیت‌الله یوسف صانعی با «نامشروع» خواندن دولت برآمده از انتخابات، از «آمرین و عاملین و محرکین و همه آنها که به نحوی در بروز حوادث اخیر دخیل بوده‌اند»، خواسته که «توبه» کنند و رضایت آسیب‌دیدگان حوادث اخیر را جلب کنند.

این مرجع تقلید افزوده است که این اقدامات انجام شود تا «پرونده دولت بیش از مسئله انتخابات و عدم مشروعیت شرعی و مقبولیت که به‌وسیله قانون اساسی با رأی قطعی و بدون تردید توده مردم حاصل می‌شود، سنگین‌تر نگردد.»

وی هشدار داد که ادامه «ظلم‌ها و اذیت‌ها» به قطع یقین در آینده‌ای نه چندان دور، باعث «ذلت و گرفتاری ستمکاران» خواهد شد.


آقای صانعی در پاسخ به نامه محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی که از مراجع تقلید شیعه خواسته بودند در برابر بازداشت معترضان به نتیجه انتخابات سکوت نکنند، اظهار امیدواری کرده که تا «دیر نشده زمینه آزادی تمام زندانیان و اجازه برگزاری مراسم به خانواده شهدای حوادث اخیر داده شود.»

آیت‌الله صانعی همچنین اظهار امیدواری کرده که «به جای اینکه سینه و قلب جوانان» نشانه رود، به اعتراض‌های «توده مردم» توجه شود که «همه ظلم‌ها و اذیت‌ها و اعتراف‌گیری‌ها و دروغ پردازی‌ها نه تنها منجر به تقویت حکومت نمی‌شود، بلکه موجب ضعف و بغض مردم نسبت به حکام خواهد شد.»

متن کامل پاسخ آیت‌الله صانعی

وی تصریح کرده که باید به سمتی حرکت شود که «منطق، آزادی بیان، صدق و راستی و دفاع از حقوق انسان‌ها جایگزین ظلم، ستم، دروغ و شکنجه روحی و جسمی که ماحصل دولت‌های غیر مردمی، مستبد و خودخواه است»، شود.

آیت‌الله صانعی اظهار امیدواری کرده است که «به جای اینکه سینه و قلب جوانان» نشانه رود، به اعتراض‌های «توده مردم» توجه شود

این مرجع تقلید اضافه کرده است: «این‌گونه ظلم‌ها به کسانی که هیچ پناهگاهی جز خداوند ندارند، از گناهان کبیره به شمار می‌رود.»

وی خطاب به معترضان به نتیجه انتخابات نوشته است: «مبادا فشارها و اذیت‌ها و حق‌کشی‌ها موجب یأس و نا امیدی شما گردد و خواسته ستمکاران تحقق یابد، بلکه باید راه احقاق حق را بدون خشونت و با رعایت حفظ امنیت و رفتار مسالمت‌آمیز ادامه داد.»

آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی از دیگر مراجع تقلید شیعه است که در پاسخ به نامه این سه تن، خواستار آزادی هر چه سریع‌تر بازداشت‌شدگانی شد که جرم آنها «احراز» نشده است.

این مرجع تقلید افزوده است که «پرونده دولت بیش از مسئله انتخابات و عدم مشروعیت شرعی و مقبولیت که به‌وسیله قانون اساسی با رأی قطعی و بدون تردید توده مردم حاصل می‌شود، سنگین‌تر نگردد»

آقای موسوی اردبیلی با «تاسف‌بار» خواندن اتفاقات اخیر ایران، از مسئولان و دست‌اندرکاران خواست: «هرچه سریع‌تر نسبت به ترمیم شکاف‌های ایجاد شده و جبران آسیب‌های وارد آمده اقدام نمایند و در جهت بازسازی اعتماد مردم به نظام تلاش کنند.»

پیش از این اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از نهاد‌های مرتبط با بازداشت‌ها خواسته بود که افراد دستگیر شده را آزاد کنند.

در زندان‌های ایران آن‌طور که نهاد‌های مدافع حقوق بشر اعلام کرده‌اند، صد‌ها نفر در بازداشت به سر می‌برند و بیم آن می‌رود که برای اعتراف‌گیری تحت فشار‌های روحی و جسمی قرار گرفته باشند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حالا مردم مي‌ توانند فرق مراجع شجاع و مدافع مردم كه فرياد برآورده‌اند و مراجع حامي استبداد كه سكوت كرده‌اند را فهميد. ما مراجعي را كه به نفع استبداد سكوت كرده‌اند فراموش نمي‌كنيم. آنها خائن به ملت ايران هستند.

-- حسين ، Jul 27, 2009 در ساعت 02:00 PM

یوسف صانعی، آمرین و عاملین و محرکین و همه آنها که به نحوی در بروز حوادث اخیر دخیل بوده‌اند»، خواسته که «توبه» کنند و رضایت آسیب‌دیدگان حوادث اخیر را جلب کنند. توبه کدام است؟ این اراذل و اوباش چاقو کش و وحشی باید محاکمه شوند و در قفس حیوانات خطرناک نگهداری شوند، و به هیچ عنوان نه باید در جامعه رها شوند. در همین نظام اسلامی فاسد، بسیاری از توبه کننده گان شکنجه شدند و بعد هم اعدام شدند. چطور در مورد مردم عادی حکم قصاص اجرا می شود ولی در مورد این جنایتکاران و حیوانات وحشی خونریز حکم «توبه» است. آیا این نظام جهل و خرافات و فریبکار قصد دارد درآینده نیز از این اراذل قمه کش توبه کرده استفاده کند؟ زمان این بازی های کهنه و فریبکارانه بسرآمده است. مردم ایران خواهان یک حکومت دموکراتیک مدرن، بدون دخالت روحانیون در قدرت می باشند. ورود هرگونه ایدئولوژی، مذهبی و غیر مذهبی در قدرت، منجر به حکومت های مستبد و خودکامه و دیکتاتوری می شود. نمونه مشخص آن، حکومت اسلامی در ایران است. آقای صانعی و بسیاری از روحانیون دیگر دیر متوجه شده اند!
کاظم شمران،

-- Shemran ، Jul 27, 2009 در ساعت 02:00 PM

دم هر دوشون گرم.. به اینا میگن روحانی.. زنده باشن ایشالاه

-- پیمان ، Jul 27, 2009 در ساعت 02:00 PM

كسانيكه كتاب جرج اورول ( مزرعه حيوانت ) را خوانده اند بياد دارند كه خوكهاي انقلابي سگهاي درنده اي تربيت كرده بودند كه عاقبت خود رهبر را هم دريدند ، سگهائي كه رژيم تربيت كرده ميروند تا بزرگترين مصيبت را براي خود رژيم مهيا كنند ، خواهيد ديد كه اين سگان درنده و تشنه خون بزودي مربيان خود را هم خواهند دريد ، عجله نكنيد و صبور باشيد ، آن روز نزديك است ، به تكرار تاريخ ايمان داشته باشيد ، اين رژيم در لجنزاري كه ساخته غرق و دفن خواهد شد ، بعد ببينيم آيا باز در اين كشور كسي جرات دارد از دين ومذهب صحبت كند ، روحانيون 200 سال براي دست اندازي بر قدرت سياسي توطعه كردند ، شمال ايران را به روسها و شرق ايران را به انگليسي ها تحويل دادند و پس از به قدرت رسيدن ماهيت پليد خود را نشان دادند ، شايد مردم ايران ميبايد در تحولات تاريخي اش اين روزهاي سياه را تجربه كند و تجربه را نميشود مفت بدست آورد .

-- پرويز رمضانپور ، Jul 27, 2009 در ساعت 02:00 PM

امر و عامل اصلی تمام اين جنايات خامنه ای است احتمالا منظور صانعی همان خامنه ای است

-- reza ، Jul 27, 2009 در ساعت 02:00 PM

اقای صانعی مذهب یک اعتقاد شخصی است و نباید بادولت و سیاست ادغام شود. مذهب دولت را فاسد میکند. مگر مردم گوسفتد هستند که احتیاج به چوپانی چون ولایت فقیه داشته باشتد. و جود ولابت فقبه توهین به انسان و انسانیت و توهین به حقوق بشر است.

-- زویا ، Jul 27, 2009 در ساعت 02:00 PM