رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ مرداد ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«تلاش بی‌محابا برای مهار منتقدان»
سرمقاله امروز روزنامه سرمایه با عنوان «وای بر منتقدان» درباره عزل وزرای اطلاعات و ارشاد از کابینه نهم نوشته شده است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «در کشاکش چالش مشایی، رسانه‌های اصولگران از ترک اعتراضی جلسه دولت که ریاست آن توسط احمدی‌نژاد به مشایی سپرده شده بود، خبر دادند. برخی از این رسانه‌ها، در اشاره به وزرای معترض اصلی، اسامی صفارهرندی، اژه‌ای و جهرمی را منتشر کردند.»

به نوشته روزنامه سرمایه، «رئیس دولتی که دامنه تساهل و تسامح‌اش در قبال وزرای خود، این چنین تنگ‌نظرانه است و حتی خدمت وزیر اطلاعات به وی در دستگیری و اقرارگیری از اصلاح‌طلبان را به این سادگی نادیده می‌انگارد در برخورد با مخالفان سیاسی و معترضان خیابانی خود چه رفتاری در پیش خواهد گرفت؟»

سرمقاله نویس این روزنامه افزوده است: «اصولگرایان باید در مواضع خویش پیرامون معترضان، به نحوه برخورد با اعتراضات خیابانی و وضعیت نامساعد بازداشت‌شدگان بازنگری کنند و به دفاع چشم بسته از تلاش دولت برای مهار غیرقانونی و بی‌محابای منتقدان نپردازند.»

متن کامل سرمقاله

«بی‌تجربگی در مدیریت اختلافات»
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد ملی با عنوان «محکوم یا اخراج؟» نیز به تغییرات وزرا در کابینه پرداخته است.

سرمقاله نویس اعتماد ملی نوشته است: «چرا رئیس دولت در چهار سال گذشته با این حد از بحران مواجه نشده بود؟ چرا وقتی که با ۶ میلیون رای دوم شد، قدرتمندتر از زمانی است که مدعی‌اند ۲۴ میلیون رای آورده است؟ این اختلافات تا چه حد مهم و ریشه‌ای است؟»

به نوشته این روزنامه، «افراد حاضر در دولت فعلی، عمدتا فاقد بنیان‌های سیاسی لازم برای حضور پررنگ سیاسی هستند، در نتیجه تجربه کافی از تعاملات سیاسی ندارند، و به همین دلیل یا تابع محض و بی‌چون و چرای رئیس دولت بوده‌اند، یا در اولین فرصت با رئیس دولت دچار مجادله و برخورد می‌شده و در نهایت هم کنارگذاشته شده‌اند.»

اعتماد ملی در ادامه افزوده است: «خلاف گذشته شکافی عمیق میان سطح سیاسی هیات دولت فعلی و اعضای آن با سطح سیاسی بالای جامعه به وجود آمده که در سی سال گذشته سابقه نداشته است. یکی از مهمترین ویژگی‌های یک عنصر سیاسی، مدیریت اختلافات است که ظاهراً رئیس دولت و دوستانش هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارند. مشخصه‌ای که دولتهای قبلی بهتر داشتند.»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از «اردوکشی خیابانی»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «رجال ایام فتح!» در انتقاد از تظاهرات خیابانی معترضان به نتیجه انتخابات نوشته شده است.

سرمقاله‌نویس رسالت نوشته است: «کسی که کمترین بهره هوشی داشته باشد می‌داند جابه‌جایی ۱۵-۱۰ میلیون رای در انتخابات یک شوخی مشمئز کننده و یک تهمت نابخشودنی است به بیش از ۵۰۰ هزار نفر از معتمدین مردم که جزء اصلی‌ترین برگزار کنندگان انتخابات هستند.»

به نوشته این روزنامه، «اما رقبا برای جبران شکست با طرح موضوع «تقلب» در انتخابات در اندیشه «تغلب» در این رفراندوم عظیم مردمی بودند. ادعای تقلب را می‌شود از راه‌های قانونی و با ارائه اسناد مثبته آنها در فضایی آرام و اخلاقی پیگیری کرد. اما ادعای «تغلب» را در اردوکشی خیابانی در سایه یک جنبش مخملی پیگیری می‌کنند.»

رسالت در ادامه افزوده است: «طرفداران چون متوجه شدند که آلت دست مشتی سیاست‌باز بوده‌اند که امنیت و رفاه و عزت کل ملت را نشانه گرفته‌اند، به تدریج از تعداد آنها کاسته شد و به کمترین حد ممکن رسید، لذا به اردوکشی خیابانی پایان دادند و جز سرافکندگی نصیبی نبردند. اکنون به اعلامیه‌پراکنی و جلب نظر بیگانگان روی آورده‌اند که از آن هم طرفی نخواهند بست.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «آمریکا عامل ناآرامی‌های عراق»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «خاورمیانه و انتظار جنگی جدید»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «پیشنهادهایی برای اصلاح نظام تصمیم‌‌سازی اقتصادی»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «تمنای مذاکره به سبک آمریکایی»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «برای جان مردم ارزش بیشتری قائل شوید»

Share/Save/Bookmark