رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ مرداد ۱۳۸۸

مشایی رئیس دفتر احمدی‌نژاد شد

محمود احمدی‌نژاد پس از موافقت با استعفای اسفندیار رحیم‌مشایی از پست معاون اولی، وی را به عنوان رئیس دفتر خود منصوب کرد.

در حکم آقای احمدی‌نژاد خطاب به مشایی آمده است: «ضمن تقدير فراوان از همه خدمات ارزشمند گذشته، جنابعالي را كه انساني مؤمن و فداكار و مورد اطمينان كامل هستيد، به سمت مشاور و رئيس دفتر رييس‌جمهوري انتخاب مي‌نمايم.»

رئیس دفتر ریاست جمهوری نیز از پست‌های کلیدی دولتی محسوب می‌شود. هنوز مشخص نیست که آیا محافظه‌کاران، باز هم به این اقدام احمدی‌نژاد واکنش نشان خواهند داد یا خیر.

انتصاب رحیم‌مشایی به عنوان معاون اول احمدی‌نژاد، موجب انتقادهای فراوانی شده بود و بسیاری از محافظه‌کاران به صورت علنی در مقابل آن واکنش نشان دادند.

حتی آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز از احمدی‌نژاد خواست که مشایی را برکنار کند.

آقای خامنه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد نوشته بود که «انتصاب جناب آقای اسفندیار رحیم‌‌مشایی به معاونت رئیس جمهور بر خلاف مصلحت جنابعالی و دولت و موجب اختلاف و سرخوردگی میان علاقمندان به شماست.»

در این نامه افزوده شده بود: «لازم است انتصاب مزبور ملغی و کان لم یکن اعلام گردد.»


عکس از AP

با این حال هفت روز پس از نامه آقای خامنه‌ای، مشایی استعفا کرد و احمدی‌نژاد نیز با استناد به اصل ۵۷ قانون اساسی (اصل نظارت ولایت مطلقه فقیه بر قوای سه‌گانه) با استعفای وی موافقت کرد.

احمدی‌نژاد در همین حال، ساعتی پس از قبول استعفای مشایی، وی را به عنوان مشاور و رئیس دفتر خود منصوب کرد.

رسانه‌های محافظه‌کاران، در روزهای اخیر از این‌که احمدی‌نژاد با گذشت چند روز از ابلاغ نامه آیت‌الله خامنه‌ای به وی، به آن «ترتیب اثر» نداده، به شدت انتقاد می‌کردند، این انتقادها تا جایی پیش رفت که روزنامه محافظه‌کار کیهان، مشایی را «مهره کودتای مخملی» معرفی کرد.

رحیم‌مشایی با تسلیم استعفانامه خود به احمدی‌نژاد، اعلام کرده بود: «در پی صدور نامه مقام عظمای ولایت که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، کناره‌گیری خود از مسئولیت معاون اول رئیس جمهوری» را اعلام می‌دارد.

اسفندیار رحیم‌مشایی در دولت نهم ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را بر عهده داشت.

اظهارات وی در مورد دوستی با «مردم اسرائیل» پیش از این با واکنش برخی روحانیون مواجه شده بود. تصمیم الحاق سازمان حج زیارت به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ابتدای سال جاری نیز اعتراض برخی مراجع تقلید و روحانیون را در پی داشت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ذکر اینکه آقای مشایی پدر دامادشان هستند در حکم آقای احمدنژادی از قلم افتاده است.

-- بدون نام ، Jul 26, 2009 در ساعت 11:00 AM