رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ مرداد ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«تقدم نهاد مدنی برحزب سیاسی»
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد ملی با عنوان «نهاد مدنی اجتماعی قوی، نیاز زمانه ما» به بیان لزوم فعالیت مدنی به جای فعالیت حزبی در ایران پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «تقدم نهاد مدنی بر حزب سیاسی، سیاست‌ورزی درست و صحیح است، چون تا هزینه فعالیت سیاسی در جامعه ما پایین نیاید و همچنین سیاست به مثابه زندگی در جامعه ما طرح نشود، امکان گشایش فضای باز سیاسی در جامعه ما وجود نخواهد داشت.»

به نوشته روزنامه اعتماد ملی، «جامعه مدنی، نهاد مدنی، قانون حامی، فرهنگ و اخلاق، قانون مناسب نهاد مدنی می‌خواهد. جامعه مدنی ما اندام‌وار نیست بلکه ژله‌ایست، اما وجود دارد، باید این نهاد را اندام‌وار کرد. این اندام وارگی نیاز به قانون و حامی دارد. حامیان حکومتی جامعه مدنی نقش مهم‌تری دارند.»

سرمقاله نویس این روزنامه افزوده است: «نهاد مدنی- حقوقی مورد حمایت جامعه و جریان‌های قدرتمند در حاکمیت، می‌تواند مسیر دموکراسی را هموار کند. جنبش فعلی یک اصل دیگر را هم باید به ما بیاموزد که دیگری هم حق دارد، اما ممکن است که حقانیت نداشته باشد.»

متن کامل سرمقاله

«استفاده از عقلانیت و نهادهای فیصله‌بخش»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «چیدمان کابینه دهم» به بیان انتظارات محافظه‌کاران از احمدی‌نژاد در چیدمان دولت پرداخته است.

سرمقاله نویس رسالت نوشته است: «اصولگرایان حامی رئیس جمهور هیچ گاه ادعای سهم‌خواهی نداشته و ندارند. اما کمترین انتظار آنان این است که آقای احمدی‌نژاد در تصمیمات کلیدی خود در خصوص چیدمان کابینه، حداقل با رهبر انقلاب اسلامی و نیز نمایندگان مجلس مشورت کند.»

به نوشته این روزنامه، «مصلحت دولت و رئیس جمهور در این است که ایشان از کسانی که در افکار عمومی به ویژه نزد علما، مراجع و اصولگرایان مشروعیت ندارند، حداقل در ویترین بیرونی دولت استفاده نکند. ما در شرایطی هستیم که سخت به وحدت ملی نیازمندیم. آن وقت اگر تصمیمی بگیریم که وحدت اصولگرایان را هم مخدوش کند،‌ این چه نوع عقلانیت سیاسی است.»

رسالت در ادامه افزوده است: «لذا برای اینکه کار به صفحات روزنامه‌ها و رسانه‌ها نکشد ، موضوع را از طریق عقلانیت و نهادهای فیصله‌بخش، می‌‌توان خوب مدیریت کرد. نباید فرصت‌ها را تبدیل به تهدید نمائیم. اگر قانون را مبنای انضباط سیاسی و اجتماعی بدانیم هیچ مشکلی پدید نخواهد آمد.»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از «شیفتگان محور هستی»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «پس با مردم چه می‌کنند؟!» در انتقاد از بی‌اعتنایی محافظه‌کاران هوادار احمدی‌نژاد به انتشار دستور عزل مشایی از سوی آیت‌الله خامنه‌ای نوشته شده است.

سرمقاله‌نویس آفتاب یزد نوشته است: « تکذیب‌های شفاف تعدادی از اعضای حلقه محبوب احمدی‌نژاد و پافشاری آنها برعدم وجود ابلاغیه رهبری در خصوص مشایی و افشای آن توسط نایب رئیس اصولگرای مجلس، نشانه‌ای بود که ثابت کرد حتی در خصوص عالی‌ترین مقام نظام در صورت لزوم، اطلاع‌رسانی غیر واقعی صورت می‌گیرد، چه رسد به سیاستمداران حذف شده از قدرت یا مردم نجیب و تحت فشار!»

به نوشته این روزنامه، «اهانت صریح خبرگزاری رسمی دولت به مخالفان انتصاب مشایی و خلاف عقل و قانون دانستن این مخالفت‌ها، اکنون بر همگان ثابت کرده است برای بعضی حقوق‌بگیران ملت که شیفته یک نفر هستند، همین یک نفر، محور هستی است و حق و باطل را تنها باید براساس رضایتمندی او سنجید.»

آفتاب یزد در ادامه افزوده است: «راستی کسانی که در برابر قدرتمندترین مقام کشور و به صورت علنی، اینگونه موضع‌گیری می‌کنند، دور از چشم ملت و رسانه‌ها، با مخالفان و منتقدان اصلاح‌طلب خود چگونه برخورد می‌نمایند؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «خدعه در لباس تقابل»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «سکوی نفتی ایران در قلب خزر»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بایدها و نبایدهای تیم اقتصادی»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «جایگاه ایران و اعراب در طرح کلینتون»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «خط لوله نابوکو و دیپلماسی اقتصادی ما»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «حقوق بازداشت‌شدگان»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «تاخیر یک هفته‌ای و مفهوم ولایت‌پذیری»

Share/Save/Bookmark