رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ مرداد ۱۳۸۸

مقابله سنا با سانسور اینترنت در ایران

مجلس سنای آمریکا برای کمک به معترضان ایرانی در مقابله با سانسور اینترنت و فیلترینگ در ایران، با تصویب طرحی، خواستار اختصاص ۲۰ میلیون دلار شد.

نام این طرح، «قانون قربانیان سانسور در ایران» است که به اختصار «وویس» خوانه می‌شود.

جان مک‌کین و لیندزی گراهام، سناتورهای جمهوری‌خواه و تد کافمن و رابرت کیسی، سناتورهای دموکرات و جو لیبرمن، سناتور مستقل، ارائه دهندگان این طرح به سنا هستند.

قانون «وویس» در عین حال، تقویت ارسال برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به ایران را هم شامل می‌شود.

در طول ناآرامی‌هایی که در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران رخ داد، پخش برنامه‌های تلویزیونی صدای آمریکا و تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی با اشکالاتی مواجه شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این طرح همچنین از باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده خواسته شده که کمک‌های شرکت‌های آمریکایی برای رفع محدودیت‌های سانسور اینترنت در ایران را به صورت سالیانه به کنگره گزارش دهد.


عکس از AFP

جمع‌آوری اسناد و مدارک لازم در خصوص موارد نقض حقوق بشر در ایران به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور هم از دیگر جنبه‌های این طرح است.

قرار است این ۲۰ میلیون دلار به صندوقی واریز شود تا برای مقابله با سانسور الکترونیک در ایران صرف شود.

در همین حال و بر اساس قانون «وویس»، علاوه بر بودجه سالانه رادیو فردا و صدای آمریکا، ۳۰ میلیون دلار نیز برای مقابله با ارسال پارازیت بر روی امواج آنها اختصاص داده شده است.

این دو رسانه فارسی‌زبان، موظف هستند که همزمان با تقویت فرستنده‌های زمینی و ماهواره‌ای خود، برای مبارزه با فیلترینگ وب‌سایت‌هایشان و نیز قطع ارسال پیامک تلفن همراه، نرم افزارهایی تولید کنند.

سناتور جمهوری‌خواه، جان مک‌کین می گوید که قانون وویس، به معترضان ایرانی برای رفع محدودیت‌ها کمک می‌کند.

سناتور لیبرمن هم معتقد است که با این طرح، معترضان ایرانی در دسترسی به اطلاعات، همواره از دولت ایران، یک گام جلوتر خواهند بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با درود
البته دوست ندارم این کامنت بر پای مقاله دیده شود. تا به خلافکار راه نشان دهد اما امیدورام کسانی که با سنای آمریکا و گروه تکنیکی آن ارتباطی دارند باید فکر این را هم بکنند که مشکل فیلترینگ اینترنت یک طرف قضیه است و اگر برای آن چاره اندیشیدند اینقدر آنرا برجسته ننمایند. مشکل اصلی اتصال به اینترنت است که تمامی سرویس دهنده ها به نوعی سپاهی یا اعضای هیات مدیره سپاهی اند و همچنین پهنای باند اصلی ISPها نیز از مخابرات تامین می شود. و به راحتی در شرایط اضطراری می توانند کل جریان پهنای باند را مسدود نمایند. ضمنا کسانی که در حال حاضر توانایی در ارسال اطلاعات با اینترنت فیلتر شده دارند و روش دور زدن آنرا فرا گرفته اند آنموقع هم می توانند. چیزی که باید حل شود دسترسی به پهنای باند در شرایط اضطراری است که آن هم عملا فقط ارتباط ماهواره ای می تواند باشد که استفاده از آن تجهیزات و تنظیم سخت دیش نیاز دارد.
به نظر میرسد ایجاد سرویس موبایل ماهوارهای گزینه بهتری باشد که از طریق آن سرویس GPRS و ارتباط اینترنتی به شکلی که قابلیت ارسال و دریافت اطلاعات ضروری را فراهم نماید بهترین گزینه می تواند باشد. البته در مورد موبایل ماهوارهای بنده اطلاعات فنی دقیق ندارم که آیا با گوشی های معمولی هم می شود ارتباط برقرار کرد یا گوشی خاص می خواهد. اما مسئله اصلی در درجه اول ارتباط است و دوم رفع فیلتر ضمن اینکه اگر ارتباط خارج از محدوده providerهای دولتی باشد دیگر مشکل فیلترینگ هم خود به خود منتفی ات. عجیب است که این مورد دیده نشده البته شاید هم دیده شده ولی بعلت عدم عملی بودن فقط به تهیه بودجه برای سازمانها و رسانه ها و رفع فیلترینگ قناعت شده. به هر حال به قولی کاچی به از هیچی!

-- بابک ، Jul 26, 2009 در ساعت 11:15 AM