رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ مرداد ۱۳۸۸
درخواست مهدی کروبی از وزیر اطلاعات:

«پشت پرده باند‌های قدرت را فاش کنید»

مهدی کروبی نامزد معترض به نتیجه انتخابات، از غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات خواست که پشت پرده «باند‌های» قدرتی که «اعتقادی» به جمهوری اسلامی ندارند را فاش کند.

آقای کروبی در نامه‌ای که امروز شنبه در وب‌سایت سحام‌نیوز منتشر شده، به وزیر اطلاعات گفته که «سر در زیر برف کردن»، نتیجه‌ها را تغییر نمی‌دهد.

دبیرکل حزب اعتمادملی نوشته که اگر وزیر اطلاعات بتواند «تخم فتنه» را بخشکاند، «خاطره‌ای خوش» در اذهان مردم برجای خواهد گذاشت.

این نامه در شرایطی نوشته می‌شود که گزارش‌های تائید نشده، از برکناری غلامحسین اژه‌ای از کابینه دولت دهم حکایت دارد.


آقای کروبی با اشاره به این موضوع، از وزیر اطلاعات خواسته است که با «کالبد‌شکافی» امور، «مردم را در جریان واقعیت‌ها» قرار دهد.

به نوشته این نامزد معترض به نتیجه انتخابات، در صورتی که آقای اژه‌ای به فکر چاره‌ای برای «خروج از بحران کنونی» نباشد، آنگاه مدیریت «روز‌های سخت رمضان، قدس، محرم و عاشورا و ۲۲ بهمن» دشوار خواهد بود.

آقای کروبی در بخش دیگری از نامه خود، اوضاع کنونی جمهوری اسلامی را در «تضاد و تناقض» با سوابق آقای اژه‌ای ارزیابی کرده و نوشته است: «سیستم اطلاعاتی و امنیتی کشور به غیر‌شفاف‌ترین و مخوف‌ترین ابزار برای سرکوب مردم تبدیل شده است.»

به اعتقاد دبیرکل حزب اعتمادملی، عامل چنین وضعیتی «دستگاه‌های موازی اطلاعات» هستند که به نام وزارت اطلاعات طرح‌های خود را به اجرا گذاشته‌ و می‌گذارند.

متن کامل نامه را بخوانید

کروبی، رفتار‌های «خشونت‌باری» که در بازداشتگاه‌های ایران با دستگیرشدگان می‌شود را با رفتار‌های «قرون وسطایی» و «سربازان اسرائیلی» مشابه دانسته است

آقای کروبی از اقدامات این دستگاه‌ها به نام «دفاع از امنیت و ثبات نظام» که دل هر انسانی را به «درد» می‌آورد اظهار تاسف کرده است.

وی همچنین از وزیر اطلاعات پرسیده است که چرا این وزارتخانه در شناسایی و برخورد با «نیرو‌های خودسر و لباس شخصی» وظیفه خود را انجام نداداه است.

در این نامه به بازداشت‌های «غیرقانونی» و «شکنجه‌های روحی و روانی» جوانانی اشاره شده که در حوادث اخیر دستگیر شده‌اند و به گفته آقای کروبی، کسی «پاسخگوی» اتفاقات رخ داده در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها نیست.

آقای کروبی سئوال کرده که «آیا این است رافت اسلامی که دختران و پسران ما را در زندان‌ها به قتل برسانند و آن گاه از ارتکاب چنین جرمی سلب مسئولیت کنند؟»

کروبی، اوضاع کنونی جمهوری اسلامی را در «تضاد و تناقض» با سوابق اژه‌ای ارزیابی کرده و نوشته است: «سیستم اطلاعاتی و امنیتی کشور به غیر‌شفاف‌ترین و مخوف‌ترین ابزار برای سرکوب مردم تبدیل شده است»

وی رفتار‌های «خشونت‌باری» که در بازداشتگاه‌های ایران با دستگیرشدگان می‌شود را با رفتار‌های «قرون وسطایی» و «سربازان اسرائیلی» مشابه دانسته است که به گفته او «منطبق با قوانین اسلامی و جاری کشور و قواعد دموکراسی» نیست.

در این نامه افزوده شده که «مسئولان می‌خواهند همواره به کتمان آمار واقعی کشته‌شدگان حوادث اخیر بپردازنند، ولی در هر صورت حداقل اجساد آنها را به خانواده‌هایشان تحویل دهید.»

در جریان اعتراض‌ها به نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، صد‌ها تن از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند که از سوی سازمان‌های مدافع حقوق بشر، گزارش‌هایی مبنی بر «شکنجه‌های روحی و روانی» آنها منتشر شده است.

در میان این بازداشت‌شدگان، ده‌ها تن از فعالان سیاسی و مدنی وجود دارند که گفته می‌شود برای «اعتراف‌گیری» تحت فشار‌های شدید قرار دارند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خبر ویژه‌ی «موج سبز آزادی»: محسن روح الامینی چگونه شهید شد
یک روز پس از اعلام خبر رسمی شهادت محسن روح‌الامینی، «موج سبز آزادی» اطلاعات تازه‌ای را درباره‌ی نحوه‌ی شهادت وی به دست آورده است.

بر اساس گزارش‌های رسیده به «موج سبز آزادی» محسن روح‌الامینی که دانشجوی رشته‌ی کامپیوتر دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران بوده، در روز 18 تیر بازداشت شده و پس از آنکه سرش با ضربه‌ی باتوم می‌شکند، علائم عفونت مننژیت در وی دیده می‌شود. اما با وجود آنکه وی پس از دستگیری در بیمارستان شهدای تجریش بستری می‌شود، از رسیدگی جدی به عفونت زخم وی جلوگیری می‌شود تا آنکه وی از دنیا می‌رود.


گزارش «موج سبز آزادی» حاکی است پیکر وی برای چندین روز در سردخانه‌ای در کهریزک، که گفته می‌شود اجساد دیگری نیز در آنجا نگهداری می‌شود، نگهداری می‌شده است.

-- فریاد ، Jul 25, 2009 در ساعت 02:00 PM

نظام ٣٠ سال است که «پشت پرده» عمل می کند و آقای کروبی بخشی ااز این عملیات بوده وهست و فاش کردن و پرده دری همان و آنطرف کریه و زشت چهره عوام فریبان را دیدن همان. چه افشایی واضحتر از آنکه که این عبا بوشان در کل نظام از روز حسابرسی در حضور خالق خود اصلا ابا و ترسی نداشته و به خیمه شب بازی همچنان مشغول و سرگرمند!!!

-- بدون نام ، Jul 25, 2009 در ساعت 02:00 PM

baa salaam, man nazaram in ast ke agar mellat daste daste be khiaabaan biaayand va baa eteraaze khish raa baa sokot bar gozaar konand va ejhaaze bedahand ke dastigir shavand va har rooz in kaar edaame peydaa konad taa zendaanhaa poor shavad va regime kodetaa raa mostasal konand.edaame eteraaze madani be shekele digari..baa tashakor

-- ali@gmail.com ، Jul 25, 2009 در ساعت 02:00 PM

baa salaam, pishnaahaad mikonam ke dar edaame eteraaze madani shahrvandaane iraani , mardom zendaanhaa raa poor konand baa ejhaaze daadan be dastgir shodane dastejhami...movafagh baashid

-- ali ، Jul 25, 2009 در ساعت 02:00 PM

راهپیمایی های اخیر و به تبع آن اقدامات علیه مردم و مستور کردن واقعیت توسط وزیر اطلاعات و رئیس قوه قضائیه و صدا و سیما حکایت از یک اقدام از پیش طراحی شده می دهد . در این شرایط حساس کنونی دوستان نادان سنگی را به داخل چاهی افکنده اند که نه تنها خود آنها قادر به درآوردن آن نیستند بلکه اجازه نمی دهند دلسوزان مردم این اقدامات نسنجیده آنان را اصلاح و آلام مردم را مرهمی گذارند . آقای اژه ای ، قاضی مرتضوی ، آقای شاهرودی و ضرغامی در چارچوبی حرکت می کنند که منافع عده ای انگشت شما را تامین می کند . آنها باید بدانند آنچه آنها بدست آورده و می بینند تمام زیباییهای دنیا نیست که خدا آفریده است بلکه تنها چشمه ای از زقوم و تاریکی است که تنها با توجه به شرایطی که برای آنان فراهم کرده اند ، به آن عادت داده شده اند . آنها باید یک روز لذت با مردم بودن و مردم داری را تجربه کنند تا بدانند آنچه تا کنون اندیشیده ، فراگرفته و اعمال کرده اند ، چقدر با معیارهایی که خداوند در قران بیان فرموده و بزرگان دین در حکومتشان اعمال داشته اند ، منافات دارد

-- صالح رسولی ، Jul 25, 2009 در ساعت 02:00 PM

هر عملی یک عکس العمل دارد .کسانی که مردم را میکشید منتظر عکس العمل شدید مردم باشید. تمام کشته شدگان خواهران وبرادران ما بودند.

-- بی نام ، Jul 25, 2009 در ساعت 02:00 PM

باسلام وخسته نباشید خدمت تمام فعالان دمکراسی برای ایران .اینکه کشورهای ثروتمندی مثل ایران با داشتن یک حکومت مردمی ودمکراتیک هیچ وقت سرمایهای ملی را به رایگان دراختیاربیگانگان سودجوقرارنخواهندداد غارتگران بین المللی را به حمایت از دولتهای انحصارطلب ودیکتاتورمجبور میکند.
این محجران قدرت طلب که سودای فرمانروایی دنیا انانرا کور کرده امروزازهیچ جنایتی فروگذارنخواهندبودرژیم بی انکه تدبیری برای اصلاح اوضاع داشته باشد مانندسالهای نخست حکومتشان به دستگیری وکشتارمخالفان سرعت بخشیده و میپندارند که با ایجاد رب و وحشت مردم ترسیده ومیدان را خالی میکنند با این تفکر اقا زاده های تازه به قدرت رسیده به هیچ قیمتی حاضر به از دست دادن قدرت نیستند وبااین بهانه که خدا و امام زمان با انها هستندحاضرندتااخرین نفروطن پرستانرا کشته و با بمب اتمی که روسیه و چین با چه قیمتی خدا میداند به انها فروخته اند دنیاراترسانده و با تبلیغاتی ه با کانالهای ماهواره ای که اجاره کردند جوانان کشورهای عربی را فریب داده و به قول خودشان پرچمدار اسلام شوند ولی نمیدانند مردم تمام این سی سال فقط به خاطر حفظ تمامیت ارضی ایران عزیز دندان بر جگرشان فروکردند و دم برنیاوردند اما این بار میبینیم که خاک ایران در معرض فروش قرار گرفته پس به میدان امدیم وانتقام تمام این سی سال وطن فروشی و دیکتاتوری را هم میگیریم و این حرف مردم است. اخوند وطن فروش اخراج .روحانی وطن پرست د ر مسجد.رهبردینی پسر سیداحمدخمینی.دولت منتخب مجلس.مجلس منتخب احزاب.احزاب منتخب مردم .مردم همگی به عضویت احزاب به امید ان روز که نزدیک است

-- arash kave ، Jul 25, 2009 در ساعت 02:00 PM

پشت پرده شخص خامنه ای است جه کسی نمیداند ؟ که امثال سعید مرتضوی از چه کسی دستور میگیرد .

-- بدون نام ، Jul 25, 2009 در ساعت 02:00 PM

بدون نام می گوید پشت پرده شخص خامنه ای است، قبول، چه کسانی زیر عبای او پنهان شده اند؟ پرده گردانی از کیست؟ آنهایی که توی پستو و انباری و نمازخانه کی هستند؟ یعنی شما هنوز دست مستقیم ایادی صیهونیزم و اسرائیل را در پس این ماجرا نمی بینید؟

-- dictator to be! ، Jul 26, 2009 در ساعت 02:00 PM

تحول اقاي كروبي و افرادي نظير وي كه سالها بخشي از نظام بوده اند و تا همين اواخر نيز مورد تاييد انها نشانه اي ميمون از شكاف در سيستم ظلم و جور و سرامدن دولت حكام فاسد مذهبي است
هر ايراني ازاده اي امروز ارزوي برقراري دموكراسي واقعي و روي كار امدن نظامي دلسوز و بايبند تعهدات ملي است.
تلاشهاي قهرمانانه شيخ اصلاحات جاي تقدير فراوان دارد
كروبي در هفتاد و خرده اي سالگي از ازموني سخت و جانكاه سياوش وار سربلند و روسبيد بيرون امد

-- بريسيما ، Jul 26, 2009 در ساعت 02:00 PM