رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ مرداد ۱۳۸۸

تعلیق فعالیت شرکت هواپیمایی آریا قشم

مجوز فعالیت شرکت هواپیمایی «آریا قشم» تا پایان بررسی سانحه «هواپیمای ایلوشین ۶۲» که در اجاره این شرکت بود، به حالت تعلیق درآمد.

محمدعلی ایلخانی، معاون وزیر راه و ترابری، امروز شنبه به واحد مرکزی خبر گفت که این تصمیم، پس از سانحه هوایی روز گذشته که در مشهد روی داد، اتخاذ شده است.

در این سانحه که عصر روز جمعه در فرودگاه بین‌المللی مشهد رخ داد، ۱۶ تن جان باختند که به گفته آقای ایلخانی ۱۳ نفر خدمه پرواز بودند.

۹ نفر از خدمه پرواز، اتباع قزاقستان گزارش شده‌اند.

مهدی دادپی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت هواپیمایی آریا قشم نیز در میان جان‌باختگان است.


عکس از رویترز

از کل تیم پروازی، تنها کمک خلبان زنده مانده که مجروح و در بیمارستان بستری است.

«سرعت زیاد هواپیما» هنگام فرود روی باند ۱۳ چپ فرودگاه، از مهمترین علل این سانحه اعلام شده است. هواپیمای سانحه‌دیده، ۱۵۳ مسافر داشته است.

جعبه‌های سیاه هواپیما برای بازخوانی به تهران منتقل شده است و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده‌اند که نتایج بررسی‌های کارشناسان در «کوتاه‌ترین» زمان به اطلاع مردم خواهد رسید.

آقای ایلخانی همچنین به خبرگزاری ایسنا گفته که این هواپیما متعلق به یک شرکت قزاقستانی و تحت اجاره‌ شرکت هواپیمایی آریا قشم ایران بوده و تمامی بررسی‌های فنی و مجوزهای پروازی از سوی قزاقستان صادر شده است.

این دومین سانحه در خطوط هوایی ایران در ۱۰ روز گذشته است. ۲۴ تیرماه جاری نیز یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی کاسپین از نوع توپولوف ساخت روسیه در نزدیکی شهر قزوین سقوط کرد.

محمدعلی ایلخانی، معاون وزیر راه و ترابری، به واحد مرکزی خبر گفت که این تصمیم، پس از سانحه هوایی روز جمعه که در مشهد روی داد، اتخاذ شده است.

در این حادثه تمامی ۱۶۸ سرنشین هواپیما کشته شدند. بیشتر مسافران این توپولوف ساخت روسیه، ایرانی بودند.

هواپیمای ایلوشین، ششمین هواپیمای ساخت روسیه است که طی ۹ سال گذشته در ایران دچار سانحه مرگبار می‌شود.

ایران از سال ۱۹۷۹ براساس قوانین تحریم هوایی از سوی ایالات متحده، نمی‌تواند هواپیماهایی را که بیش از ۱۰درصد قطعات آن را آمریکا تولید کرده است خریداری کند.

مقام‌های هواپیمایی ایران از مدت‌ها پیش به خریداری هواپیماهای روسی روی آورده‌اند.

پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ بیش از هزار و ۵۰۰ صد نفر در سوانح هوایی ایران کشته شده‌اند.

Share/Save/Bookmark