رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ مرداد ۱۳۸۸

احمدی‌نژاد با استعفای مشایی موافقت کرد

محمود احمدی‌نژاد هفت روز پس از دستور آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر برکناری اسفندیار رحیم‌مشایی از پست معاون اولی رئیس جمهوری، با استعفای وی موافقت کرد.

آقای رحیم‌مشایی سی‌ام تیرماه به عنوان معاون اول رئیس جمهوری ایران در کابینه دهم منصوب شده بود.

شب گذشته، رسانه‌های رسمی ایران، نامه‌ای از آقای خامنه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد منتشر کردند که در آن از وی خواسته شده بود رحیم‌مشایی را از مقام جدید خود برکنار کند.

رسانه‌های محافظه‌کاران، در روزهای اخیر از این‌که احمدی‌نژاد با گذشت چند روز از ابلاغ نامه آیت‌الله خامنه‌ای به وی، به آن «ترتیب اثر» نداده، به شدت انتقاد می‌کردند.


عکس از AP

با این حال، محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای به آقای خامنه‌ای نوشت که به استناد اصل ۵۷ قانون اساسی (اصل ولایت مطلقه فقیه) با استعفای مشایی موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رحیم‌مشایی با تسلیم استعفانامه خود به احمدی‌نژاد، اعلام کرد که «در پی صدور نامه مقام عظمای ولایت که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، کناره‌گیری خود از مسئولیت معاون اول رئیس جمهوری» را اعلام می‌دارد.

در این نامه، رحیم‌مشایی گفته است که پیش‌تر از آقای احمدی‌نژاد خواسته بود که این سمت را به شخص دیگری واگذار کند.

او در این نامه، خود را «سرباز دولت مردمی، عدالت‌جو و مهرورز جنابعالی و نظام ولایی» دانسته است.

فیروز‌آبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خطاب احمدی‌نژاد: «ملت ایران انتظار ندارند که جوهر ابلاغ رهبری خشک بشود و به آن عمل نشده باشد»

محمود احمدی‌نژاد نیز با قبول استعفای مشایی در نامه‌ای خطاب به وی نوشته که امیدوار بوده که با «رفع برخی تبلیغات منفی فشارها و جوسازی‌های بعضی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی» دولت بتواند از «خدمات» وی برخوردار شود.

احمدی‌نژاد بار دیگر تاکید کره که مشایی را «انسانی خود ساخته ، مومن و دلباخته حضرت ولی عصر(عج) و با تعهدی عمیق و آگاهانه به خط نورانی ولایت و مبانی جدی اسلامی» می‌داند.

اسفندیار رحیم مشایی در دولت نهم ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را بر عهده داشت.

اظهارات وی در مورد دوستی با «مردم اسرائیل» پیش از این با واکنش برخی روحانیون مواجه شده بود. تصمیم الحاق سازمان حج زیارت به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ابتدای سال جاری نیز اعتراض برخی مراجع تقلید و روحانیون را در پی داشت.

آقای خامنه‌ای در نامه‌ای که گفته می‌شود تاریخ نگارش آن مربوط به شش روز پیش است، خطاب به احمدی‌نژاد نوشته که «انتصاب جناب آقای اسفندیار رحیم مشایی به معاونت رئیس جمهور بر خلاف مصلحت جنابعالی و دولت و موجب اختلاف و سرخوردگی میان علاقمندان به شماست.»

رسانه‌های محافظه‌کاران، در روزهای اخیر از این‌که احمدی‌نژاد با گذشت چند روز از ابلاغ نامه آیت‌الله خامنه‌ای به وی، به آن «ترتیب اثر» نداده، به شدت انتقاد می‌کردند

در این نامه آمده که «لازم است انتصاب مزبور ملغی و کان لم یکن اعلام گردد.»

احمدی‌نژاد در روز‌های پایانی هفته گذشته با شرکت در مراسم تودیع اسفندیار رحیم‌مشایی از ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، از تصمیم خود دفاع کرده بود.

این اقدام احمدی‌نژاد با واکنش منفی بسیاری از محافظه‌کاران مواجه شد.

سرلشکر حسن فیروز‌آبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به این رفتار احمدی‌نژاد گفت که «ملت ایران انتظار ندارند که جوهر ابلاغ رهبری خشک بشود و به آن عمل نشده باشد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای فیروزآبادی با مخاطب قرار دادن مسقیم احمدی‌نژاد، افزود که وی پس از نامه رهبر جمهوری اسلامی، باید به طور فوری دستور برکناری رحیم‌مشایی را صادر می‌کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به قول آلمانی ها : تئاتر میمونها.

-- بدون نام ، Jul 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

حیف شد ولی؛ زوج مناسبی بودند و خیلی به هم می آمدند: یک جوک بی مزه به توان دو!

-- ایرانی ، Jul 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

فیروز ابادی تو که نمیتونی خودت رو تکون بدی چطوری میخوایی تا جوهر خشک نشده فرمان رو اجرا کنی؟

-- بی نام ، Jul 25, 2009 در ساعت 01:00 PM