رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ مرداد ۱۳۸۸

اعتصاب غذای همبستگی در اروپا

علاوه بر اعتصاب غذای سه‌روزه سازمان‌یافته در نیویورک در همبستگی با معترضان ایران، در شهرهای مختلف اروپا نیز اقدامات همبستگی با مضمون اعتصاب غذا و تحصن در جریان است.

از جمله در اعتصاب غذایی که گرایش‌های مختلف سیاسی و هنرمندان، امروز در شهر لاهه در هلند آغاز کرده‌اند ۴۰ نفر شرکت دارند و گروه‌های وسیعی از ایرانیان و هلندی‌ها با حضور در این محل به ابراز همبستگی پرداخته‌اند.

این گروه اعتصاب‌کننده، روز شنبه به آمستردام خواهند آمد و به تظاهرات سراسری که به دعوت نهادهای مدافع حقوق بشر در شهرهای مختلف اروپا و آمریکا برگزار می‌شود خواهند پیوست.

در لندن نیز از روز پنج‌شنبه اعتصاب غذایی توسط جوانان و دانشجویان موسوم به گروه سبز در میدان ترافالگار آغاز شده که حدود سی نفر در آن شرکت کرده‌اند. این گروه در حال اعتصاب، با بستن نوار سبز به دست‌ها و دهان خود و پخش تراکت، توجه گروه‌های وسیعی از مردم را جلب کرده‌اند و گروهی نیز اطلاع‌رسانی به بازدیدکنندگان در مورد رویدادهای اخیر در ایران را بر عهده دارند.


آفیش اعلام تظاهرات شنبه که در اماکن عمومی هلند و اروپا به چشم می‌خورد

گروه اعتصاب‌کننده در لندن نیز، روز شنبه به تظاهرات سراسری خواهند پیوست و در برابر سفارت جمهوری اسلامی در لندن تجمع خواهند کرد.

اعتصابات غذا در آلمان
گزارش رسیده از برلین، پایتخت آلمان نیز حاکی از آغاز یک اعتصاب غذای سه‌روزه است که از امروز جمعه آغاز شده است.

۸۲ نفر در این تحصن شرکت کرده و خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران هستند.

در میان این گروه که در دروازه براندنبرگ برلین گرد هم آمده‌اند افرادی از زندانیان سیاسی سابق ایران نیز دیده می‌شوند که علیه «موج جدید خشونت در ایران» به تحصن نشسته‌اند.
گزارش‌های رسیده به زمانه حاکی است صدها نفر نیز از این اعتصاب بازدید و اعلام همبستگی کرده اند.

اعتصاب‌کنندگان برلین در بیانیه‌ای اعلام کردند که خواستار «آزادی بدون قید و شرط همه زندانیان سیاسی و توقف هر گونه شکنجه در زندان‌ها» هستند.

منیره براداران از زندانیان دهه ۶۰ در جمهوری اسلامی و شرکت‌کننده در این اعتصاب می‌گوید که افراد متحصن در برلین از دولت‌های سراسر جهان می‌خواهند تا «ریاست‌جمهوری دوباره احمدی‌نژاد را به رسمیت نشناخته و حقوق بشر را مقدم بر اقتصاد قرار دهند.»

اعتصاب غذا در برلین قرار است تا روز یک‌شنبه ادامه یابد. در جریان این آخر هفته راهپیمایی‌های اعتراضی به جمایت از معترضان ایران در دیگر شهرهای آلمان از جمله کلن، فرانکفورت و مونیخ نیز برگزار خواهد شد.

در ماه جاری و به مناسبت‌های مختلف هم‌چون روز استقلال ایالات متحده نیز حرکت‌هایی در همبستگی با جنبش اعتراضی در ایران در کشورهای غربی جریان داشته‌است.

Share/Save/Bookmark