رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ مرداد ۱۳۸۸

هشدار نسبت به حکم سنگسار در تبریز

محمد مصطفایی، وکیل دادگستری نسبت به اجرای حکم سنگسار یک زن در تبریز هشدار داد.

آقای مصطفایی در وبلاگ شخصی خود نوشته‌است که در حال حاضر پرونده سکینه محمدی در لیست اجرای احکام تبریز است و امکان اجرای حکم سنگسار وجود دارد.

بنا به این گزارش سکینه محمدی از چهار سال پیش به اتهام «برقراری رابطه نامشروع» در زندان مرکزی تبریز به سر می‌برد.

این وکیل دادگستری می‌گوید: «دادگاه صرفآ با استناد به علم قاضی، بدون آن‌که جهات آن مشخص باشد و دادنامه صادره مستند و مستدل باشد حکم سنگسار سکینه محمدی را صادر کرده‌است.»

سکینه محمدی در دادگاه اولیه به تحمل ۹۹ ضربه شلاق تعزیری به اتهام داشتن رابطه نامشروع محکوم شد، اما دادگاهی که پنج ماه بعد برگزار شد، وی را به زنای محصنه محکوم کرد.

آقای مصطفایی با اعتراض به این روند قضایی می‌گوید که نمی‌توان یک نفر را به خاطر یک جرم یک بار تعقیب و در صورت اثبات، مجددآ تحت تعقیب قرار داد و تعقیب متهم در این پرونده توجیه قانونی ندارد.

محمد مصطفایی می‌گوید: «دادگاه صرفآ با استناد به علم قاضی، حکم سنگسار سکینه محمدی را صادر کرده‌است»

دو نفر از مستشاران دادگاه اعلام کرده‌اند: «در پرونده متهم نسبت به جرم زنای محصنه هیچ دلیل اثباتی شرعی و قانونی وجود ندارد و قرائن و شواهد موجود در پرونده هم طرق متعارف تحصیل علم نیستند.»

محمد مصطفایی با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار بررسی مجدد این پرونده و موافقت با درخواست عفو موکلش شده‌است. اعضای کمیسیون عفو و بخشودگی تاکنون دو بار درخواست عفو سکینه را رد کرده‌اند.

ارسال این حکم سنگسار به اداره اجرای احکام در حالی است که رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی چندی پیش از حذف مجازات سنگسار، در لایحه جدید مجازات اسلامی خبر داد.

به گفته وی این طرح به زودی برای تصویب نهایی در صحن علنی مجلس به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد.

اجرای حکم سنگسار در ایران از سه سال گذشته تاکنون ممنوع اعلام شده است، اما برخی دادگاه‌ها در شهرهای ایران همچنان به صدور و اجرای احکامی از این دست ادامه می‌دهند.

دی‌ماه سال گذشته، دادگاهی در مشهد سه مرد را محکوم به سنگسار کرد که حکم آن‌ها در همان ایام به اجرا گذاشته شد.

خردادماه امسال نیز حکم سنگسار یک زوج جوان به نام‌های رحیم محمدی و کبرا بابایی در زندان تبریز توسط شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور تأئید شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با درود
دوست خوبم دست کم شما مردم ایران را بدون درک نپندارید . من به روش روزنامه نگاران در استدلال کردن ایراد نمی گیرم چون نیازی به اثبات موضوعات در خود حس
نمی کنند اما از اقایی که خود را وکیل مینامد و اینگونه سرسری بدون اشاره به رسیدگی پرونده در دادگاه کیفری استان و دیوانعالی کشور وانمود کنید که یک
جلسه ی دادرسی برگزار شده و موکله ی شما هم محکوم گردیده و الان هم بدون اجازه ی فرجام خواهی رای قطعی و لازم الاجرا شده است گلایه ام اینستکه نیاز نیست برای نشان دادن بی عدالتی های حکومک اسلامی بدیهی ترین اصول ایین دادرسی کیفری را هم نادیده بگیرید. من قصد دفاع از مجازات حیوانی سنگسار را ندارم ولی موضوع اینست که همانگونه که مستحضرید این مجازات از جمله ی حدود
است و با شبهه ساقط میشود اما اشاره ای نیمکنید که چطور اعضای ٢ دادگاه با دیدن
ادله های حضرتعالی به شک هم نیفتاده اند از سویی علم قاضی اگر مستند نباشد
از موجبات نقض حکم است. اگر موکله ی شما مجرم نیست که بنده نمیدانم ولی در
موارد دیگری بوده که احکام درست صادر شده و زنای محصنه صورت گرفته پس امکان
وقوع این عمل محال نیست چون ذات انسان گناهکار است. ولی موضوع اینست که
این مجازات بربری است و من و ما نوعی که خودمان سر تا پا گناه ایم نمیتوانیم جان
انسان دیگری را بخاطر گناهی که طرف ان خداست و وجدان بگیریم.

-- دانیال از تکزاس ، Jul 24, 2009 در ساعت 10:45 AM

آقای دانیال
وافعاّ که دل خوشی داری
اگر یکی از آن سنگها خدای ناکرده به سرت می خورد
آن وقت این فرمایشات مسیحی وار رافراموش می کردی.

-- بی دین ، Jul 25, 2009 در ساعت 10:45 AM

دانیال از تگزاس آمریکا فرموده اند: "...چون ذات انسان گناهکار است." و البته بعدش هم با کلامی منطقی سعی در باز کردن موضوع داشته اند منتهی بر این مبنا که اصولاً همه ما گناهکاریم و...

اصولاً هیچکدام از ما گناهکار نیستیم و بحث گناه و گناهکاری را فقط افرادی راه انداخته اند که می خواهند از طریق دکانی به نام مذهب جیب "خلق الله" را خالی کرده و با به بازی گرفتن اندیشه و پندار مردم و معذب کردن وجدانهای ایشان از آنان سوءاستفاده کنند.

به نظر من اگر زنی یا مردی دچار لغزش اخلاقی شده و مرتکب "زنای محصنه" می شود ابتدا باید از همسرش به خاطر کوتاهی در توجه عاطفی و جنسی به او پرسش هایی بشود که آن هم باید ترجیحاً بین خود زوجین و در آرامش و صفا انجام شود بی آنکه کسی (بخصوص یک ملا!) بخواهد واسطه این کار قرار گیرد مگر خود زوجین بخواهند.

-- عربزده ی غربزده ستیز! ، Jul 25, 2009 در ساعت 10:45 AM

- به خدا قسم بايد قدر وكلايي را كه رسماً به مقابله با بيعدالتيهاي اين حكومت مي پردازند و در پرونده هايي اينچنين در گير مي شوند و يا خصوصاً دفاع از متهمين سياسي و عقيدتي را به عهده مي گيرند بدانيم. آنها هم مي توانستند مثل خيلي از همكاران خود از اينگونه پرونده ها دوري كرده و صرفاً پرونده هاي معمولي و احتمالاً پر مايه را بپذيرند.

-- بدون نام ، Jul 25, 2009 در ساعت 10:45 AM

سال قبل 9 نفر در ايران سنگسار شدند !!
آيين سنگسار توسط حضرت محمد ايجاد شد و در دين اسلام ماندگار شد.
آيين سنگسار هم اكنون به صورت رسمی در 6 كشور دنيا اجرا ميشود.
ايران، افغانستان، عربستان،نيجرييه، سودان، و امارات.
فيلم سنگسار ثريا رو ببينيد با دين صلح !! بيشتر آشنا بشيد

-- Kaveh ، Aug 2, 2009 در ساعت 10:45 AM