رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ مرداد ۱۳۸۸

حمایت گری کاسپارف از معترضان ایرانی

گری کاسپاروف، استاد برجسته شطرنج دنیا حمایت خود را از معترضان ایرانی اعلام کرد.

آقای کاسپارف که از سال ۱۹۸۵ تا سال ۲۰۰۰ میلادی قهرمان شطرنج جهان بود و اکنون از سیاستمداران روسیه است حمایت خود از معترضان ایرانی را در مقاله‌ای در روزنامه وال استریت جورنال بیان کرد.

آقای کاسپارف در این مقاله می‌نویسد:
«با وجودی که زمان کمی از انقلاب سبز ایران می‌گذرد ولی این انقلاب تا این‌جا هم یک رویداد بسیار بسیار مهم است. شهروندان ایرانی جان خود را به خطر می‌اندازند تا از رأی خود دفاع کنند و دروغ بودن این مدعا را که دموکراسی نمی‌تواند بدون دخالت خارجی در خاک سخت جوانه بزند به اثبات رساندند.»

کاسپارف: جنبش ایران بسیار برای مردمی که تحت ظلم زندگی می‌کنند مهم است به‌ویژه برای مردم کشور من روسیه

وی ادامه داد:
«جنبش ایران بسیار برای مردمی که تحت ظلم زندگی می‌کنند مهم است به‌ویژه برای مردم کشور من روسیه.»

در ادامه این مقاله آمده‌است:
«دیکتاتورهای ایران ثمره تلخ سیاست‌ها و افراط‌های خود را درو می‌کند. این رژیم، دهه‌ها از باورهای افراطی مذهبی بهره‌کشی کرده و تظاهرات انبوه به‌راه انداخته‌است. اکنون همین نیروها روی خود را به سوی رژیم گردانده‌اند. شهروندانی که پیش از این شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دادند امروز خواهان ریخته شدن خون آیت‌الله خامنه‌ای هستند.»

وی در ادامه می‌نویسد که «محمود احمدی‌نژاد روش‌های سرکوب را از روسیه و چین آموخته و نخستین سفر او نیز در میانه اوضاع متلاطم به کرملین بود.»

این استاد برجسته شطرج جهان هم‌چنین بر این باور است که «میان در قدرت ماندن محمود احمدی‌نژاد و بالا ماندن بهای نفت در جهان ارتباطی وجود دارد.» به گفته آقای کاسپارف، حضور محمود احمدی‌نژاد در مسند قدرت باعث جلوگیری از سرمایه‌گذاری کافی در صنعت نفت ایران و نرسیدن تولید نفت در ایران به پتانسیل واقعی می‌شود و این امر بهای نفت را بالا نگه می‌دارد.

وی می‌نویسد: «در واقع ایران در صورت برقراری ارتباط مناسب با غرب و سرمایه‌گذاری شرکت‌های چندملیتی، قادر به تولید بیش از ۴ میلیون بشکه نفت بیش از تولید کنونی خود خواهد بود که همین امر نیز در کاهش قیمت نفت موثر خواهد بود.»

کاسپارف: محمود احمدی‌نژاد روش‌های سرکوب را از روسیه و چین آموخته

کاسپاروف در ادامه می‌افزاید: «با توجه به خشونت نیروهای طرفدار خامنه‌ای و احمدی نژاد در طی این اعتراضات و کشتار مردم به دست آن‌ها، دولت جمهوی اسلامی به طور کامل مشروعیت خود را از دست داده‌است و بسیار محتمل است که احمدی‌نژاد به دنبال ایجاد یک جنگ با اسرائیل از طرف حزب‌الله و حماس باشد تا نسبت به سرکوب شدیدتر معترضان اقدام کند و مردم را در برابر یک دشمن خارجی متحد کند.»

این قهرمان شطرنج می‌نویسد:
«رهبر اپوزیسیون ایران، میرحسین موسوی یک دموکرات ایده‌آل نیست ولی اگر او و هوادارانش به قدرت برسند این قدرت وامدار رأی‌دهندگان ایرانی خواهد بود. بنابر این منطقی است که انتظار داشته‌باشیم مردم از دولت موسوی انتظار برقراری آزادی را داشته‌باشند. همان آزادی‌ای که این مردم جان خود را برایش در خطر انداخته‌اند.»

گری کاسپارف در انتها با اشاره به مردم ایران می‌گوید که «میلیون‌ها ایرانی با به خطر انداختن جان خود این روزها جهت کسب آزادی و پیوستن به جامعه جهانی تلاش می‌کنند. از این رو وظیفه جهانیان این است که از این مردم شجاع دفاع کرده و به وضوح به آن‌ها بگوییم که ما با آغوش باز به شما خوش‌آمد می‌گوییم.»

گری کاسپارف از رهبران اپوزيسيون روسيه و مخالف سرسخت حکومت پوتین–مدودف بر روسیه است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مرحبا بر کاسپارف دلیر

-- میثم ، Jul 24, 2009 در ساعت 10:20 AM

به امید روزی که دموکراسی را هم در ایران هم در روسیه شاهد باشیم

-- احمد ، Jul 25, 2009 در ساعت 10:20 AM