رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ مرداد ۱۳۸۸

سخنرانی‌ها در اعتصاب غذای نیویورک

اعتصاب غذای صدها تن از معترضان به سرکوب‌های ایران در برابر دفتر سازمان ملل در نیویورک وارد دومین روز خود شد.

در این اعتصاب غذا، گروهی از روشنفکران، هنرمندان، فعالان سیاسی و حقوق بشر در حمایت از معترضان به نتیجه انتخابات ایران، گرد هم آمده‌اند.

به گزارش خبرنگار زمانه از نیویورک، حضور نوآم چامسکی، زبان‌شناس ، فیلسوف و نظریه‌پرداز آمریکایی در این حرکت اعتراضی و سخنرانی او در روز دوم از نکات چشم‌گیر این حرکت اعتراضی بود.
نوآم چامسکی دانشمندی است که نظریه معروف او،‌ انقلابی در زبان‌شناسی معاصر ایجاد کرده‌است،


نوآم چامسکی و اکبر گنجی (عکس از زمانه)

فیلسوفان بزرگ معاصر مثل مارتا نسبام و جاشوآ کوهن و خوزه کازونوا هم از این اعتصاب غذا حمایت کرده‌اند.

اکبر گنجی، روزنامه‌نگار و فعال سياسی ایرانی در سخنرانی خود در این روز، با محکوم کردن خشونت‌های دولتی ایران، بر مخالفتش با حمله نظامی به کشور ایران یا تحریم آن تأکید کرد.

سخنران دیگر، نویسنده ایرانی، شهرنوش پارسی‌پور بود که «خودجوش بودن جنبش اعتراضی در ایران» را وجه مشخصه این جنبش دانست و از معترضان خواست تا از شعارهایی که در آن‌ها واژه مرگ به‌کار می‌روند بپرهیزند.

مهدی سحرخيز، فرزند عیسی سحرخیر،‌ روزنامه‌نگار و نویسنده ایرانی که هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برد نیز به حاضران گفت که پدرش، در تماس تلفنی خود، از ايرانيان خارج از کشور خواسته تا عليه شرکت «نوکيا» به دادگاه‌ها اقامه دعوی کنند.
شرکت نوکیا-زیمنس تأئید کرده‌است که این شرکت یکی از محصولات خود را که برای شنود مکالمات تلفن همراه کاربرد دارد، به ایران فروخته است.

عیسی سحرخیز،‌ روزنامه‌نگاران زندانی از ایرانیان خواسته تا علیه شرکت نوکیا اقامه دعوی کنند

مهرداد مشايخی، استاد دانشگاه جرج تاون واشينگتن، و عبدی کلانتری نویسنده و منتقد ساکن نیویورک، از دیگر سخنرانان پنج‌شنبه بودند.

احمد باطبی فعال حقوق بشر ایرانی مقیم آمریکا نیز از سخنرانان روز دوم این اعتصاب غذا بود. آقای باطبی از دانشجویانی بود که در وقایع هیجده تیر ۱۳۷۸ برای چندمین بار دستگیر شد و به دلیل چاپ عکسش بر روی جلد مجله اکونومیست و دریافت حکم اعدام از دادگاه انقلاب شهرت پیدا کرد.

روشنفکران و هنرمندان گوناگون و چند وکیل پیشین مجلس ششم هم در میان تحصن‌کنندگان روز دوم بودند.

گروه موزیک «فریدام گلوری پراجکت» (Freedom Glory Project) نیز آهنگی را که به مناسبت جنبش اعتراضی ایران درست کرده‌اند در تحصن روز پنج‌شنبه به اجرا درآوردند.

روز گذشته نیز این تحصن، شاهد حضور ایزابلا روسلینی، بازیگر،‌ نویسنده و فیلم‌ساز مشهور ایتالیایی‌تبار هالیوود در میان جمع خود بود. خانم روسلینی صحبت‌هایی در حمایت از جنبش اعتراضی ایران خطاب به جمع بیان کرد.

برنامه‌های تحصن پنج‌شنبه‌شب به علت طوفان و باران زیاد در ساعت ۷ شب متوقف و از بامداد روز جمعه دوباره آغاز شد.

این برنامه اعتراضی زمانی آغاز شد که ۲۶ تن از روشنفکران ایرانی پیش‌تر اعلام کرده بودند که قصد دارند از روز ۳۱ تیر تا دوم مرداد ماه، به مدت سه روز در برابر مقر سازمان ملل در نیویورک دست به اعتصاب غذا بزنند.


اعتصاب غذا در نیویورک (عکس از زمانه)

«اعلام پشتیبانی از جنبش سبز مردم ایران، محکوم کردن تقلب گسترده درانتخابات، سرکوب بی‌رحمانه اعتراضات مردمی، و بازداشت غیرقانونی صدها شهروند و فعال سیاسی و اجتماعی» از مهم‌ترین اهداف اعتصاب‌کنندگان اعلام شده‌است.

حضور فعالان سرشناس سیاسی همچون اکبر گنجی و مهرانگیز کار، و هنرمندانی هم‌چون گوگوش، ابی، شهیار قنبری، شهره آغداشلو و فرامرز اصلانی و نویسندگانی چون سیمین بهبهانی، رضا براهنی و منیرو روانی‌پور در این اعتصاب غذا توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده‌است.

شون پن بازیگر سرشناس هالیوود، نیز با انتشار بیانیه‌ای از اعتصاب غذای روشنفکران ایرانی حمایت کرده و خواهان پشتیبانی مردم آمریکا از «جنبش سیاسی مردم ایران» شد.

جنبش اعتراضی در ایران پس از اعلام نتایج دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری شکل گرفته‌است. معترضان معتقدند که در این انتخابات «تقلبات گسترده‌ای» صورت گرفته و رأی‌شان «پایمال» شده‌است.
این اعتراضات با سرکوب وسیع از سوی نیروهای وابسته به دولت ایران مواجه شده‌است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
آغاز اعتصاب غذا مقابل سازمان ملل

نظرهای خوانندگان

زنده باد ایرانی با غیرت

-- بدون نام ، Jul 24, 2009 در ساعت 07:22 AM

جريان مشايي يك بازي سياسي بيشتر نيست و هدف اصلي بركناري احمدي نژاد و يا نشان دادن اختلاف رهبري با احمدي نژاد ميباشد.
در اصل همه با هم خوب هستند,رفسنجاني,خامنه اي,احمدي نژاد,موسوي, كروبي و خاتمي يكي ميباشند و با ملت بازي ميكنند. گذشته و اينده اي نزديك نشانگر همه جيز هست و خواهد بود.

-- amir ، Jul 24, 2009 در ساعت 07:22 AM

آقا امير، تحليل شما نميتونه صحيح باشه.

چرا حكومت بايد اين كودتا رو راه مينداخت كه با مردم بازي بشه؟ اگه قرار بوده موسوي رو بيارن،‌ خوب خيلي راحت نتايج واقعي رو اعلام ميكردند!

اصلا اين چيزي كه شما گفتي با عقلت جور در مياد؟‌ بچه 2 ساله هم ميفهمه كه حكومت رودست خورده. خداوند عقل رو به آدمي داده كه باهاش دست به تجزيه تحليل درست بزنه.

-- برديا ، Jul 24, 2009 در ساعت 07:22 AM

24th July 2009

The green group wants to change the president of Islamic Republic of Iran , but the Iran people want to change the mullahs regim. This process must continue

in grooh sabz haa mi kahahand kae saer paerast yaa rayes jamhoor Iran ahmadi najad nae baashad. merdom Iran mi khahand kae jamhori islami nae baashad ! in nadaerd baayed donbal shawad; taa daer aayendae dedae shawad chae peesh khahad aamad

-- Kudos Talash ، Jul 24, 2009 در ساعت 07:22 AM

با وجود اینکه به نظر میرسه بین سران رژیم چند دستگی به وجود اومده، اما با این وجود برای هیچ کدوم از جناحهای رژیم مردم و آزادی برای مردم هیچ اهمیتی نداره. حتی اگه بشه رهبر و احمدی نژاد رو بر کنار کرد، اکه قدرت بیفته دسته باند هاشمی، باز مردم ایران سرکوب خواهند شد و سرمایه های مملکت چپاول خواهد شد. برای رسیدن به آزادی و پیشرفت ایران باید جمهوری اسلامی سرنگون بشه.

-- اکبر ، Jul 25, 2009 در ساعت 07:22 AM

حرفهای اعضای حزب دایی جان ناپلئون در این روزها بدتر از صدها فحش برای اعصاب خراب ما در ایران است. این سالها خسته شدیم از بس سعی کردیم کم دانشی آنها را اصلاح کنیم. ول کنید ما را آقا امیر!

-- فرهت ، Jul 25, 2009 در ساعت 07:22 AM

اتفاقاً حق با امیر و اکبر است: قدرتمداران در ایران و پشتیبانان اسرائیلی و جهانی آنان کاملاً اطمینان داشتند که با انتخاب مجدد احمدی نژاد نه تنها ملت ظاهراً مطیع ایران واکنشی نشان نمی دهد که این اهریمنان زورگوی حکومتی باز هم به تحقیر و سرکوب ملت ادامه خواهند داد تا نقشه شوم نهایی خود یعنی ایجاد خلافت خاندان خامنه ای و حکومت طالبانی را در ظرف یکی دو سال آینده پیاده کنند، که البته با قیام ناگهانی مردم روبرو شده و حسابی رودست خوردند و حتی غافلگیر شدند.

به همین دلیل است که مجبور شدند واقعیت اصلی خویش را نشان دهند یعنی به ظاهر هم که شده و همچنان به دروغ و با ریاکاری، جناح ظاهراً لیبرال موسوی / کروبی / خاتمی را تایید نکنند و گرنه این یک تضاد عمیق بین این دو گروه نیست.


جالب اینجا است که بیشتر این مردم ناراضی و شورشی نیز این موضوع را می دانند و دولتیان نیز می دانند که مردم این موضوع را می دانند و مردم نیز می دانند که آنها می دانند که اینها می دانند!

کمدی کلاسیک، تکراری، بی مزه اما خشن و غمگین و در عین حال بسیار کثیفی است که خوشبختانه ملت آگاه ایران از آن تا کنون سربلند بیرون آمده و به قول معروف روسیاهی آن تنها برای حکومتیان و حامیان جهانی ایشان مانده است.

این حکومتی است پوشالی که نه سران آن واقعاً شجاع هستند و نه قوای مسلح آن به راستی دلیر! اسلحه و پول را اگر از ایشان بگیری (که امیدوارم ملت این کار را هر چه زودتر انجام دهد!) اینان به جز پنبه و پیه چیز دیگری نیستند! قوای راستین و جوانمرد ایشان سالها پیش در جبهه های جنگ با عراق از بین رفته یا معلول شدند و آنچه باقی مانده است چیزی نیست به جز مشتی فرماندهان شکم گنده و بی قواره که حتی وزن خود را نیز به زحمت روی زمین می کشند!

-- دلال ، Jul 25, 2009 در ساعت 07:22 AM