رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ مرداد ۱۳۸۸

نامه دو عضو خبرگان به هاشمی رفسنجانی

دو عضو مجلس خبرگان رهبری در نامه‌های جداگانه‌ای به اکبر هاشمی رفسنجانی این رئیس مجلس، در خصوص اظهارت وی در نماز جمعه تهران (۲۶ تیرماه) واکنش نشان دادند.

آیت‌الله علی‌محمد دستغیب و آیت‌الله علی‌اکبر قرشی در نامه‌های خود، دو موضع متفاوت از یکدیگر در این خصوص اتخاذ کرده‌اند.

آیت‌الله دستغیب، اظهارات آقای هاشمی را «نصایحی خیرخواهانه» ارزیابی کرده و از پیشنهاد‌های وی برای برون‌رفت از «بحران‌های» کنونی ایران استقبال کرده است.

متن کامل نامه

هاشمی رفسنجانی پیشنهاد کرده که برای حل و فصل «بحران‌های» کنونی، دستگیرشدگان حوادث اخیر آزاد شوند و فضایی آزاد برای معترضان به نتیجه انتخابات فراهم شود.

دستغیب: «آمریکا، روسیه، چین و هر ابرقدرت دیگری، هیچ‌گاه دوست ما نبوده و در آینده هم نخواهند بود. خیر در دوستی و همدلی با مردم است»

این مرجع تقلید در نامه خود تصریح کرده که به کار بردن «سلاح سرد و گرم» در زندان علیه «مقلّدین آقایان و دوستداران اسلام و روحانیت؛ یعنی برگشت از دین.»

در نامه وی آمده است: «آمریکا، روسیه، چین و هر ابرقدرت دیگری، هیچ‌گاه دوست ما نبوده و در آینده هم نخواهند بود. خیر در دوستی و همدلی با مردم است.»

آقای دستغیب در بخش دیگری از نامه خود، به مقام‌های ایران نوشته که به «خواسته‌های منطقی» میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی که «عده بسیاری» به آنها رای داده‌اند، گوش فرادهند.

انتقاد از مواضع هاشمی
در مقابل، آیت‌الله علی‌اکبر قرشی که نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری است در نامه‌ای از اظهارات آقای هاشمی در نماز جمعه تهران انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای قرشی در نامه خود خطاب به رئیس مجلس خبرگان رهبری نوشته است: «موج اغتشاش‌های خیابانی دامن شما را نیز گرفت و مرتب بر وسعت آن افزوده گردید، می‌توانستید خود را کنار بکشید، اما نکشیدید و این مایه اندوه و غم ماها شد.»

وی خطاب به آقای هاشمی نوشته که پس از سخنرانی ۲۹ خرداد ماه آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه تهران باید از وی تشکر می‌کرده است و همچون آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی حساب خود را از حساب «فرزندانش» جدا می‌کرد.

«اگر منظورتان احساسات آنهایی است که طبل ابطال را به صدا درآوردند و یا آنهایی که محارب با خدا و رسول هستند، بگذار هزار بار احساسات آنها جریحه‌دار شود»

این روحانی در نامه خود از این‌که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار آزادی دستگیر‌شدگان حوادث اخیر شده، اظهار تاسف کرده و افزوده است که انتظار این بود آقای هاشمی «گذشته‌ها را اصلاح کرده و جبران مافات» کند، اما «گذشته‌ها اصلاح نشد که هیچ، حتی بر آنها افزوده شد.»

متن کامل نامه

آقای قرشی در بخش دیگری از نامه خود، دفاع هاشمی رفسنجانی از کسانی که به گفته او «مسجد سوزانده‌اند، ماشین‌ها را آتش زده‌اند و با خود بمب حمل کرده و می‌خواستند میان مردم منفجر کنند» را مایه تعجب دانسته است.

«موج اغتشاش‌های خیابانی دامن شما را نیز گرفت و مرتب بر وسعت آن افزوده گردید، می‌توانستید خود را کنار بکشید، اما نکشیدید و این مایه اندوه و غم ماها شد»

وی همچنین اظهارات هاشمی مبنی بر «بحرانی» خواندن وضعیت کنونی ایران را نیز مایه «خوشحالی دشمنان خدا و رسول» خوانده است.

این روحانی در عین حال، آن بخش از سخنان خطیب نماز جمعه تهران را که خواستار ترمیم «احساسات جریحه‌دار» شده بود، «توجیه‌‌ناپذیر» دانسته و آورده است: «شما یک آدم مقبول را که از نظر خدا و رسول اکرم مقبول باشد معرفی کنید که احساساتش جریحه‌دار» شده باشد.

وی در ادامه خطاب به آقای هاشمی نوشته است: «اگر منظورتان احساسات آنهایی است که طبل ابطال را به صدا درآوردند و یا آنهایی که محارب با خدا و رسول و مصداق و یسعون فی الارض فسادا هستند، بگذار هزار بار احساسات آنها جریحه‌دار شود.»

آقای قرشی در پایان نامه خود، از رئیس مجلس خبرگران رهبری خواسته که آن همه سوابق درخشان خود را به «ثمن بخس» نفروشد.

حمایت خانه احزاب از پیشنهاد هاشمی
خانه احزاب ایران نیز امروز با صدور بیانیه‌ای از پیشنهادهای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه گذشته تهران، حمایت کرد.

در بیانیه خانه احزاب با انتقاد شدید از برخی وقایع پس از انتخابات و با اشاره به آن‌چه برخوردهای «غیرمتعارف و خارج از ضوابط قانونی» خوانده شده، آمده است:‌ «دستگیری تعدادی از چهره‌های سرشناس سیاسی و سران احزاب، نتیجه امنیتی شدن فضای کنونی جامعه است.»

«دستگیری تعدادی از چهره‌های سرشناس سیاسی و سران احزاب، نتیجه امنیتی شدن فضای کنونی جامعه است»

خانه احزاب ایران در ادامه بیانیه خود، با اظهار تاسف از چنین شیوه‌هایی که «بی‌اعتمادی موجود» را گسترش می‌دهد، خواستار پایان دادن به چنین شرایطی از طریق آزادی هر چه سریع‌تر دستگیرشدگان شده است.

در بیانیه همچنین خواسته که نسبت به «جبران آسیب‌های وارده به آسیب‌دیدگان، فراهم‌سازی و گسترش زمینه‌های فعالیت احزاب، رعایت حقوق شهروندان و اصلاح قانون انتخابات، برای رفع ابهامات و تردیدها و همچنین بازگشت آرامش به کشور، گام‌های عملی بیشتری» برداشته شود.

انتقاد آیت‌الله خزعلی
آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی دبیر کل بنیاد بین‌المللی غدیر هم امروز در سخنانی از اظهارات هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه به شدت انتقاد کرده.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای خزعلی گفته است: «به لطف خدا انتخابات بسیار عالی برگزار شد و هر چه تلاش کردند هم ابطال نشد.»

آقای خزعلی: «به لطف خدا انتخابات بسیار عالی برگزار شد و هر چه تلاش کردند هم ابطال نشد»

وی با انتقاد از خواسته آقای هاشمی مبنی بر آزادی بازداشت‌شدگان حوادث اخیر افزوده که «مردم کشته شدند و بانک‌ها خراب شد، اما اکنون عده‌ای می‌گویند باید زندانی‌ها را که از همین اغتشاش‌گران بودند آزاد کنید.»

پسر آیت‌الله خزعلی به نام مهدی خزعلی جز دستگیر‌شدگان اخیر بود که با قرار کفالت از زندان آزاد شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اعلامیه های آقایان چه موافق چه مخالف دیگر برای مردم ارزشی ندارد . آن سبو بشگست و آن پیمانه ریخت مردم روحانی که به سیاست دخالت کند را نمیخواهند تجربه کردیم بس است .

-- بدون نام ، Jul 22, 2009 در ساعت 07:00 PM

خاطرات هاشمي رفسنجاني

تمام مطلب از كتاب خاطرات اكبر هاشمي رفسنجاني برداشت شده است:


سه شنبه 15 مرداد 1364


شب با آقاي خامنه اي جلسهاي طولاني داشتيم، درباره كابينه آينده، ايشان مايل نيست كه مهندس موسوي مجددا نخست وزير شود. از من توقع دارند كه همراهي كنم. قرار شد ايشان اين مسئله را با امام در ميان بگذارند. مشكل را جدي ميبينم


پنجنشبه 17 مرداد


بعد از نماز با آقاي خامنه اي جلسه داشتيم … آيتالله خامنه اي شرح مذاكرات امروزشان را با امام دادند. امام گفته اند مصلحت نيست كه آقاي مهندس ميرحسين موسوي از نخستوزيري كنار بروند…
يكشنبه 20 مرداد
شب با آقاي خامنه اي درباره نخست وزيري مذاكره كرديم. ايشان توقع دارند من در جهت تسهيل نظر ايشان در مورد تعويض كابينه كار كنم. پيشنهاد دادند كه امام به نحوي گفته خودشان را كه ابقاي آقاي ميرحسين موسوي را به مصلحت دانسته اند، جبران نمايند و بعيد ميدانم كه امام بپذيرند…


دوشنبه 21 مرداد


احمد آقا هم آمد و به طور مفصل مذاكرات آقاي خامنه اي و امام را درباره نخست وزير آينده گفت و گفت نظر امام اين است كه تعويض مهندس موسوي مصلحت نيست و مايلند كه اين نظرشان گفته شود؛ درست بر خلاف نظر آيت الله خامنه اي.


شنبه 2 شهريور


خدمت امام رفتم و راجع به مشكل كابينه آينده، با توجه به عدم موافقت آقاي خامنه اي با آقاي موسوي مذاكره كردم، اما نتيجه اي به دست نيامد. امام همان حرف قبلي خودشان را تكرار فرمودند كه تغيير دولت را صلاح نميدانند.


يكشنبه 3شهريور


عصر آقايان محمد يزدي و سيدجعفر كريمي از طرف جامعه مدرسين آمدند و براي تغيير دولت آقاي موسوي از من استمداد كردند. مشكلات را گفتم و گفتم نظر امام با آقاي موسوي است و نميشود با آن مخالفت كرد.


دوشنبه 11 شهريور


عصر آقاي ناطق نوري آمد. ايشان هم درباره همين موضوع صحبت كرد و اصرار داشت كه امام را بايد راضي كرد. طرفدار نخستوزير شدن آقاي ولايتي است….


چهارشنبه 13 شهريور


ساعت 9 صبح به زيارت امام در حسينيه جماران رفتم. مراسم تنفيذ رياست جمهوري آقاي خامنه اي بود. امام در متن نوشته شان بر ضرورت تكيه بر محرومان و مستضعفان تأكيد نمودند. آيتالله خامنه اي در اظهاراتشان از نقاط ضعف عملكرد دولت با كنايه ياد كردند… .


شنبه 16 شهريور


پيش از ظهر آقاي رئيس جمهور آمدند و ناهار مهمان من بودند … نظر آقاي خامنه اي اين است كه اينها خوب كار نكرده اند و جايز نيست دوباره مأمور تشكيل كابينه شوند. زمان طولاني بحث كرديم، ولي به نتيجه نرسيديم. مشكل عمده ايشان، اظهارنظر امام است….


چهارشبنه 27 شهريور


حدود هشتاد نفر از نمايندگان طرفدار دولت آقاي موسوي آمدند و از اظهارات ديروز آيتالله خامنه اي انتقاد كردند. نامه اي براي امام تهيه كردهاند كه مشغول جمع آوري امضا هستند….


شنبه 30 شهريور


عصر آقاي ناطق نوري براي چاره جويي در موضوع كابينه آمد؛ به نظر ميرسد فهميده اند كه آقاي موسوي را نميتوان عوض كرد و گفت: آقاي خامنه اي هم تا حدودي به همين نتيجه رسيده اند و ديگر آن احساس تكليف را ندارند…

سه شنبه 2 مهر
بعد از نماز با آقاي خامنه اي جلسه خصوصي داشتيم. آماده شده اند كه آقاي موسوي را به مجلس معرفي كنند، ولي بنا دارند در مورد وزرا سختگيري نمايند.

شنبه 6 مهر
پيش از ظهر احمد آقا آمد و نتيجه مسافرت به خارك را به ايشان گفتم كه خدمت امام بگويند. خبر داد كه امام جواب نامه 135 نماينده مجلس در حمايت از آقاي موسوي را داده اند و نوشته اند كه نظرشان ابقاي آقاي موسوي است. اين تأييد كتبي مجدد، لابد آقاي رئيس جمهور و جناح مقابل آقاي موسوي را عصباني تر ميكند.
شنبه 20 مهر
آقاي توسلي مسئول دفتر امام از اظهارات روز پنجشنبه آقاي خامنه اي در مراسم تحليف گله داشت كه به نحوي اعلان تحميل دولت بود. حاج احمد آقا آمد و گفت: امام از اظهارات پريروز آقاي خامنه اي ناراحت شده اند و معلول شيطنت اطرافيان ايشان ميدانند و ميخواهند به ايشان در اين خصوص پيغام بدهند.

-- بدون نام ، Jul 22, 2009 در ساعت 07:00 PM

تلاش‌های محرمانه برای تنفیذ آبرومندانه احمدی‌نژاد
گزارش های غیررسمی حکایت از آن دارند که در روزهای اخیر تلاش های گسترده ای برای برگزاری ظاهرا پرشکوه مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری احمدی نژاد آغاز شده است. مراسم تنفیذ قرار است روز شنبه ۳ مراداد (۲۵ جولای) آغاز شود. همزمان با آن، قرار است ایرانیان مقیم خارج از کشور، در دهها شهر اروپا و آمریکا دست به تظاهرات سراسری اعتراضی بزنند.

مسئولان بیت رهبری و در راس آن ها مجتبی خامنه ای می کوشند از طریق تهدید و دلجوئی، مخالفان سرشناس احمدی نژاد را، به ویژه از طیف روحانیت، وادار به شرکت در مراسم تنفیذ کنند. در مراسم تنفیذ، حکم ریاست جمهوری احمدی نژاد به تایید آیت الله خامنه ای می رسد.

یک منبع موثق که خواسته است نام و مقامش فاش نشود، می گوید: در روزهای اخیر، ارسال پیام هائی به برخی از آیات عظام، مدرسین حوزه علمیه قم، نمایندگان فراکسیون خط امام و اقلیت مجلس و چهره های سرشناس مخالف احمدی نژاد آغاز شده است. در این پیام ها، از آنان خواسته می شود که برای نشان دادن وحدت بر سر حفظ نظام، در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری شرکت کنند. محتوای این پیام آن است که دشمن می کوشد از اختلاف درونی نظام بهره برداری کند و اصل نظام را به خطر بیاندازد.

به گفته این منبع، برخی از مخالفان عمده ریاست جمهوری احمدی نژاد تهدید شده اند که اگر در مراسم شرکت نکنند، مسئول صدماتی شناخته خواهند شد که به کل نظام وارد می شود.

ترس از هیاهوی مجلس

بیت رهبری به این نتیجه رسیده است که اگر مراسم تنفیذ در غیاب چهره های سرشناس برگزار شود، قهر جامعه با دولت احمدی نژاد مورد تایید قرار خواهد گرفت. از دید بیت رهبری، این امر می تواند به نمایندگان مخالف در مجلس شهامت بخشد که روند دادن رای اعتماد به دولت را با سر و صدای زیاد طولانی کنند و باعث بی اعتباری بیشتر دولت شوند. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در نظر است که نمایندگان فراکسیون اقلیت نیز، تهدید شوند. حدود یک چهارم نمایندگان مجلس به این فراکسیون تعلق دارند. با محاسبه اصولگرایان منتقد احمدی نژاد، تعداد نمایندگان معترض به حدود 130 نفر می رسند.

قول تصحیح اشتباهات احمدی نژاد

منبع خبر می گوید: لحن همه پیام ها، ضمن تهدید آمیز بودن، دلجویانه است و بیشتر روی مسئولیت دینی دریافت کنندگان برای حفظ نظام اسلامی تاکید دارد. در این پیام، ضمنا آمده است که به فرمان مقام معظم رهبری، احمدی نژاد متعهد شده است که در دوره دوم ریاست جمهوری اشتباهات دوره اول خود را جبران کند.

محمود احمدی نژاد، دو هفته پس از برگزاری انتخابات، در یک اقدام غیرمنتظره شورای پول و اعتبار را، که قبلا به زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری تبدیل کرده بود، به بانک مرکزی بازگرداند. گفته می شود که او تصمیم دارد پس از دریافت رای اعتماد مجلس، سازمان برنامه و بودجه را احیا کند. او احتمالا برای کاستن از خشم مردم، عفو عمومی دستگیرشدگان هفته های اخیر را نیز از آیت الله خامنه ای تقاضا خواهد کرد. اما ممکن است گروهی از زندانیان مالی و متهمان به قاچاق مواد مخدر، به جای زندانیان سیاسی مشمول عفو قرار گیرند. البته برای توهم پراکنی، گروهی از زندانیان سرشناس هفته های پس از انتخابات نیز، در میان آن ها خواهند بود. اما این گروه پس از آزادی به شدت تحت نظر قرار خواهند گرفت تا قادر به تماس با مردم و خبرگزاری ها نباشند.

ولایتی وزیر خارجه جدید؟

شایعه دیگری که هر روز بیشتر قوت می گیرد این است که به خواست رهبری قرار است علی اکبر ولایتی به وزارت امور خارجه منصوب شود. اظهارات اخیر ولایتی در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به این شایعه بیشتر دامن زده است. ولایتی، در سال های پیش از ریاست جمهوری محمد خاتمی وزیر خارجه بود و پس از آن به عنوان مشاور امور خارجی در خدمت رهبری قرار گرفت. دکتر علی اکبر ولایتی، تا سال 1355 خورشیدی بی نام و نشان بود. او پس از آن که محمد رضا شاه پهلوی و همسرش در پاسخ جیمی کارتر به آمریکا سفر کردند و با تظاهرات عظیم دانشجویان عضو کنفدراسیون در واشنگتن مواجه شدند، از انجمن اسلامی دانشجویان عضو کنفدراسیون سر در آورد، همزمان با انقلاب به ایران بازگشت و برای نخستین بار در دوران وزارت دکتر زرگر به مقام معاونت وزارت بهداری منصوب شد. ولایتی دانش آموخته رشته پزشکی است، اما پس از ورود به سیاست حرفه پزشکی را برای همیشه کنار نهاد

-- بدون نام ، Jul 22, 2009 در ساعت 07:00 PM

آقای هاشمی نسبت به آقای خامنه ای دربین علما از اعتبار بیشتری برخوردار است .برکسی پوشیده نیست که اکثر علمائی که امروز از آقای خامنه ای حمایت میکنند کسانی هستند که باامام وانقلاب دردوران سلطنت محمدرضا مخالفت می نمودند ولی تمامی علمائی که از آقای هاشمی حمایت میکنند کسانی هستند که یارویاورامام بوده که توسط آقای خامنه ای کنار زده شده وسخنرانی روزبعثت هم تهدید به کنار زدن چند نفر باقی مانده بود.

-- ابراهیم ملکی ، Jul 22, 2009 در ساعت 07:00 PM

«بگو او تواناست كه از بالاى سرتان يا از زير پاهايتان عذابى بر شما بفرستد يا شما را گروه گروه به هم اندازد [و دچار تفرقه سازد] و عذاب بعضى از شما را به بعضى [ديگر] بچشاند بنگر چگونه آيات [خود] را گوناگون بيان مى‏كنيم باشد كه آنان بفهمند » آیه ٦٥ از سوره ٦ در قرآن. تفرقه ای که سالیان درازاست در بین آخوندها و ملایان از زمان اختراع آنها در زمان پادشاهان صفوی وجود داشته اکنون به فضل و رحمت الهی بروز کرده و بزودی بعد از جنگ با قلم به گرفتن اسلحه گرم در دستانشان برای نابودی یکدیگر خواهد انجامید. این وعده حق است و رفت و برگشتی دز آن نیست برای کسانی که خود را مرجع تقلید و ملجا و نجات بشر می پندارند. افسوس در این میان که این مراجع خود ساخته قومی عیور را با خود به جهنم خواهند برد.

-- بدون نام ، Jul 22, 2009 در ساعت 07:00 PM

بله..درست است.
ولي اگه شما هم تو خيابون بدون پناه كتك ميخورديد و كرور كرور دستگير ميشديد...ميفهميديد كه مردم الان چقدر به ساپورت و حمايت از طرف "هر كي " كه باشه..هركي! نياز دارن.
اگه حمايت كننده جزو دستگاه قدرت باشه كه بهتر...چون بسيار فكر خامي خواهد بود ، تصور اينكه مردم بتونن با خامنه اي و اون دستگاه مخوف سپاه مبارزه كنن با دست خالي.
حداقلش اينه كه همين موضوع باعث دو دستگي در بدنه ي قدرت ميشه و از تك روي هاي خامنه اي كم ميكنه.

-- بدون نام ، Jul 22, 2009 در ساعت 07:00 PM

مرگ بر دشمنان آزادی - مرگ بر روسیه - مرگ بر دیکتاتور - مرگ بر ارتجاع- مرگ بر ...

-- Ali ، Jul 22, 2009 در ساعت 07:00 PM

نه مجلس فرمایشی خبرگان و نه اعضای ان که افکار انها مربوط به قرون وسطا است برای مردم ارزشی ندارند.پس چرا در تیتر قرار میدهید.مردم راه خود پیدا کرده اند ونیازی به این پوسیدگان ندارند.

-- ستاره ، Jul 22, 2009 در ساعت 07:00 PM

ان روحانی نما باید بداند که مردم اغتشاش گر نیستند و بسیجیان وی که فیلم های ان در سایت ها ست مردم را زده و شیشه ها را شکستند به خانه ها حمله کردند زخمی ها را شکنجه دادند و بدون هیچ دلیلی با کلت بر مردم اتش گشودند مجالس را بهم می زنند و اگر مردم سطل ها را اتش زدند برای مقابله با گاز اشگ اور بود .در ضمن چه کسی در نماز جمعه گاز اشک اور زد این روحانی نما باید بداند که شاه این کار را نکرد .در ضمن از کجا معلوم که شما جزو مفسدان و محاربان با خدا نباشید که ظلم حاکمان جائر را تایید می کنید و اخر انکه مجوز تعیین محارب بودن شما نیستید اما چه کسانی حرمت مساجد را شکسته اند بسیجیان شما که مسجد را ستاد کودتا و کشتار مردم قرار داده اند یا مردم که تنها در خیابان اعتراض سکوت داشتند و بفرمائید که این جوانان برومند در کجا به ساحت رسول و دین اهانت کردند به حکم ایات اللهی خداوند ... شما را در اتش خواهد سوزاند .

-- محسن ، Jul 22, 2009 در ساعت 07:00 PM

اینا که همش بازیه
به امید آزادی همه ایرانیان واقعی از بند چند صد ساله استثمار

-- freedom ، Jul 22, 2009 در ساعت 07:00 PM

باحالترین جاش اینجاست:
این روحانی[منظور قرشی] آن بخش از سخنان خطیب نماز جمعه تهران را که خواستار ترمیم «احساسات جریحه‌دار» شده بود، «توجیه‌‌ناپذیر» دانسته و آورده است: «شما یک آدم مقبول را که از نظر خدا و رسول اکرم مقبول باشد معرفی کنید که احساساتش جریحه‌دار» شده باشد.

-- بدون نام ، Jul 22, 2009 در ساعت 07:00 PM

در خصوص ترک دایمی طبابت توسط دکتر ولایتی این طور نیست. از زمان وزارت خارجه تا امروز-یعنی حدود ۲۷ سال- در مطب در خیابان میرعماد و بیمارستان مسیح دانشوری به طبابت در حوزه اطفال و سل مشغول است. از جهت طرفداری یا ضدیت با کسی یا جریانی نگفتم. فقط برای اصلاح اطلاعات کامنت گزار بالایی بود

-- سعید ، Jul 22, 2009 در ساعت 07:00 PM

ابلیس چه با عمامه چه بی
مباد او در دولتی مردمی
نخواهیم حکومت آل نبی
چه خامنه‌ای چه کروبی چه موسوی!

-- ماعر ، Jul 23, 2009 در ساعت 07:00 PM

a good mullah is a dead mullah

-- arash ، Jul 23, 2009 در ساعت 07:00 PM

این جوانان که زور را بر نمی تابند مدیران فردا خواهند بود آنگاه نافرمانی مدنی در راه خواهد بود همه جا هم خصوصی میشود بنابراین جایی برای بسیجیان عزیز نخواهیم داشت من مخابراتی هستم الان هر کارمند که بسیجی هم بوده وقتی بازنشسته می شود از بسیج هم می رود بیرون چون دیگر لزومی ندارد بماند پس ای مردم ایران امیدوار باشید مزدوران کم خاهند شد

-- اکبر ، Jul 23, 2009 در ساعت 07:00 PM

ما مردم ایران دوباره به فرهنگ نسل گذشتهٔ خود یعنی‌ کورش کبیر برگشته ایم و تا هلاکت و نابودی ولایت فقیه و حکومت آخوندی به راه خود ادامه خواهیم داد - مرگ بر آخوند متحجر

-- بدون نام ، Jul 23, 2009 در ساعت 07:00 PM

نامه این ملایان خبره! برای ما پشیزی ارزش ندارد، مردم ایران اکنون آزادی می خواهند که سی سال است از آن محرومند.
اگر فعلا از هاشمی حمایت میکنیم به علت آن است که افراد درون حاکمیت جرات کنند از زورگویی فاصله بگیرند، به بسیاری از بسیجی ها و پاسدارها گفته شده اگر شرایط عوض شود مردم شما و خانواده تان را دار خواهند زد! ولی مردم ایران بخشنده هستند و خواهان محاکمه عادلانه هستند. در ایران جدید اعدامی نخواهد بود...

-- کیارش ، Jul 23, 2009 در ساعت 07:00 PM

به گفته فیلسوف و پژوهشگر دینی آقای سروش _که اتفاقا از نظریه پردازان جامعه دینی است_ در دنیای امروز تنها حکومتهای دمکراتیک هستند که آسایش روانی جامعه را قادرند فراهم کنند. عالم دینی بودن هیچ مزیتی برای حکومت کردن نیست و جامعه دمکراتیک باید طبق قوانین سکولار اداره شود و نه فتوا و یا نامه یک فقیه. در کل بساط اینجور فتواها باید برچیده شود.

-- alireza ، Jul 23, 2009 در ساعت 07:00 PM

اولاً خاطرات نویسی با یادداشتهای روزانه فرق میکنه و به نظر میاد که اینها یادداشتهای روزانه آقای رفسنجانی بوده چون با ذکر تاریخ و قسمت به قسمت نوشته شده ولی جعلی بودن آن از اینجاست که در تاریخ پنجنشبه 17 مرداد آن سال آقای خامنه ای آیت الله نبودند.

-- شهباز ، Jul 23, 2009 در ساعت 07:00 PM

خداوند خودش اين مجلس "خفتگان" را
تعطيل كند! و اين مردم مظلوم را راحت.آخر اين ها چه روحانئ و صاحب چه روحانيتى هستند كه اينهمه ظلم را مي بينند و به تنها به تشويق ياتنقيد از هم بسنده مى كنند!

-- نادر ، Jul 23, 2009 در ساعت 07:00 PM