رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ تیر ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

مسئولیت کیفری عمل ماموران
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد ملی با عنوان «مسوولیت مدنی و کیفری قضات و ضابطان دادگستری » به تشریح مفاد قانون اساسی در حمایت از حقوق بازداشت‌شدگان پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «هرگاه به واسطه عمل شخصی، خسارتی به دیگری وارد شود، ضررزننده مسوول جبران آن می‌باشد و این مسوولیت از نظر حقوقی مسوولیت مدنی خوانده می‌شود و مسئولیت یک رابطه قهری است که اراده طرفین «ضرر زننده و متضرر» در آن هیچ نقشی ندارد.»

به نوشته روزنامه اعتماد ملی، «قانون حیطه اختیار مسئولان امر را روشن کرده و هیچ کس نه مقامات قضایی و نه ضابطان دادگستری حق ندارند خارج از چارچوب قانون اقدامی انجام دهند و اگر مردم به حقوق خود آشنا باشند هر نوع بی‌قانونی از طرف ضابطان یا مقامات قضایی قابل پیگیری بوده و مسوولیت مدنی و مسوولیت کیفری عمل ماموران متوجه خودشان خواهد بود.»

سرمقاله نویس این روزنامه افزوده است: «بر اساس قانون اساسی، هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است. پس اگر کسی که به حکم قانون بازداشت شد، در بازداشتگاه مورد ضرب و شتم قرار گیرد عمل مجرمانه و قابل پیگرد قانونی می‌باشد.»

متن کامل سرمقاله

«تخریب چین، مشکوک است»
سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «دم خروس و فراخوان تحریم» به حمایت از مواضع چین و انتقاد از مخالفت‌های معترضان به اقدامات این کشور پرداخته است.

سرمقاله نویس وطن امروز نوشته است: «این روزها رخدادهای عجیب و غیرمنتظره‌ای را در عرصه سیاست‌ورزی کشور و به تبع آن در فضای رسانه‌ای کشور شاهدیم. رویدادهایی که منبعث از توهمات شکل گرفته است و دنباله‌اش را برخی در صددند در مسیر منافع شخصی خود پیگیری کنند.»

به نوشته این روزنامه، « شعار مرگ بر چین، توسط عده‌ای در نماز جمعه و تخریب عجیب دولت چین توسط برخی‌ گروه‌ها و رسانه‌ها بسیار مشکوک و تامل‌برانگیز است. در کنار این تحلیل البته تفسیر بسیار مهم دیگری نیز قابل فرض و البته شواهدی نیز برای اثبات آن در دست است و آن اینکه؛ سفارشاتی از آن سوی مرزها برای نگارش این قبیل گزارشات به برخی رسانه‌ها داده شده است.»

وطن امروز در ادامه افزوده است: «طی سال‌های اخیر جمهوری خلق چین در کنار روسیه، همواره از موانع بسیار بزرگ ایالات متحده در همراه‌سازی کشورهای قدرتمند دنیا علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.»

متن کامل سرمقاله

«فقط صبوری نمی‌کنیم»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان « فرمول فتنه» به انتقاد از حوادث اخیر ایران پرداخته و تهدید کرده است که در مقابل آن واکنش نشان داده خواهد شد.

سرمقاله‌نویس کیهان نوشته است: «اگر قرار باشد یک بررسی ضداطلاعاتی درباره حوادث پرفراز و نشیب این چند سال و ماه اخیر داشته باشیم، چه قضاوتی باید بکنیم؟ ما دستگاه ضداطلاعاتی قوی داریم و اگر به یافته‌های آن پایبند باشیم، این فتنه‌ها و رخنه‌ها آسیب‌شناسی شده است. فتنه‌هایی از این دست، یک روند است در تاریخ. قاعده و قانون و فرمول دارد.»

به نوشته این روزنامه، «انتخابات بهانه است، دولت احمدی‌نژاد هم. «سید علی» خار چشم است و نظام مقتدر جمهوری اسلامی هم. مقتدای ما و ملت و نظام اسلامی به تبعیت از او، پروژه قرن جدید آمریکایی و خاورمیانه جدید را به تلی از خاکستر بدل کردند و ابهت ابرقدرت قرن را قدرتمندانه به چالش گرفتند. این کم گناهی نیست در نگاه فراعنه‌ای که دنیا را زیر پنجه خویش می‌یافتند.»

کیهان در ادامه افزوده است: «البته به صبر و سعه صدر ماموریم در این معرکه. اما خطاست کسی یا کسانی خیال کنند نظام و مردم در برابر خط خطا و خیانت فقط صبوری می‌کنند یا احیانا باج می‌دهند. از اینجا به بعد را نمی‌توانند پیش‌بینی کنند و چه بسا خطری کرده باشند پرهزینه و ناسنجیده.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «اعتبارسنجی وام‌گیرندگان شفابخش بانک‌ها»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «طرحی برای بزرگ کردن دولت»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «روی دیگر سکه ارزانی»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «خیز صهیونیست‌ها برای سیطره همیشگی بر بیت‌المقدس»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «۶ رفراندوم»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «استفاده از ظرفیت‌های نظام بدون گرایش‌های سیاسی»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به نظر میرسدکه ابرقدرت قرن بیشتر خار چشم شماست!! سید علی شما حتی خار هم نیست که به چشم کسی فرو رود. این عقده های روانی ریشه ای تر از اینهاست که با کشتن و به قدرت به دست گرفتن درمان شود جناب شریعتمداری. اسم شماو دوستانتان را باید گذاشت عقده مداری.دست سید علی را بگیر و با هم به یک طبیب بسیار حاذق مراجعه کنید. ترجیحا تحصیلکرده در قلمرو همان ابرقدرت قرن که بهترین ها را در اختیار گرفته- شما و هم پالکی هایتان مملکت را به روزی انداخته اید که بهترین ها فرار را به قرار ترجیح می دهند. آنها هم که مانده اند به ته مانده میهنشان و خانواده ها و خاطراتشان دلبسته اند نه به شما ...! که اگر نمی ماندند،‌با وجود امثال شما ایران از افغانستان هم عقب تر می ماند. ای کاش اینها را بخوانی ....

-- N ، Jul 22, 2009 در ساعت 09:00 AM