رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ تیر ۱۳۸۸

تعویق دوباره اعدام عبدالحمید ریگی

اعدام عبدالحمید ریگی، برادر رهبر گروه جند‌الله، بار دیگر به تعویق افتاد.

خبرگزاری فارس، امروز سه‌شنبه به نقل از ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان گزارش کرد که حکم اعدام عبدالحمید ریگی که اجرای آن به تعویق افتاده بود، «فعلا» اجرا نمی‌شود.

آقای حمیدی، علت تعویق اجرای این حکم را «عید مبعث» عنوان کرد و افزود: «در واقع هنوز تاریخ دقیقی برای اجرای حکم وی تعیین نشده است.»

به گفته این مقام قضایی، در صورتی که زمان اجرای این حکم مشخص شود، «حتما» در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

۱۳ عضو گروه جند‌الله ۲۳ تیرماه در زندان مرکزی زاهدان به جرم عضویت در این گروه و برخی اقدامات تروریستی اعدام شدند که نام عبدالحمید ریگی در میان آنها نبود.

عبدالحمید ریگی گفته است که طی شش سال گذشته، در «کشتار جمعی، گروگان‌گیری، بمب‌گذاری، حملات زمینی، سرقت خودرو و دیگر اقدامات خرابکارانه ضد غیرنظامیان و دولت» دست داشته است

در آن زمان رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان، علت تعویق اجرای حکم ریگی را دستیابی یک مرجع امنیتی به اطلاعات جدیدی درباره پرونده وی اعلام کرد.

خبرگزاری فارس به نقل از آقای حمیدی گزارش کرده که احتمال دارد دو عضو دیگر جند‌الله همراه با عبدالحمید ریگی اعدام شوند.

به گفته این مقام قضایی، پرونده چند عضو این گروه در مرحله رسیدگی قرار دارد و هنوز رای نهایی آنها صادر نشده است.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار اطلاعیه‌ای احکام اعدام اعضای جند‌الله را «فاقد» ارزش دانسته و خواستار توقف اجرای چنین احکامی شده بود.

رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان، علت تعویق اجرای حکم عبدالحمید ریگی را «عید مبعث» عنوان کرده است

یش‌تر اعلام شد که عبدالحمید ریگی هشتم خردادماه اعدام شده است، اما ۱۱ تیرماه مقام‌های قضایی اعلام کردند که نام فردی که به همراه دو عضو دیگر جند‌الله اعدام شده، مشابه نام عبدالحمید ریگی بوده و برادر عبدالمالک ریگی نبوده است.

مقام‌های ایران سال گذشته اعلام کرده بودند که پاکستان عبدالحمید ریگی و سه تن دیگر از اعضای گروه جندالله را به ایران تحویل داده‌ است.

عبدالحمید ریگی مسئول حادثه تاسوکی شناخته می‌شود که در آن دست‌کم ۲۱ نفر، از جمله مسئولان حراست فرمانداری و امور آب زاهدان و یکی از روحانیان دفتر نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان جان باختند.

گروه مسلح جندالله، مدعی است که در راستای حقوق اقلیت سنی در ایران می‌جنگد، اما تهران، جندالله‌ را گروهی ترویستی می‌داند که از سوی آمریکا و اسرائیل حمایت می‌شود.

عبدالحمید ریگی برادر عبدالمالک ریگی، ۱۸ خرداد ماه در مصاحبه با تلویزیون پرس تی‌وی، به دست داشتن در «۵۰ تا ۶۰ مورد عملیات تروریستی» اعتراف کرده است.

فارس به نقل از رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان گزارش کرده که احتمال دارد دو عضو دیگر جند‌الله همراه با عبدالحمید ریگی اعدام شوند

این عضو جند‌الله در «گفتگویی اختصاصی» با این تلویزیون گفته است که طی شش سال گذشته، در «کشتار جمعی، گروگان‌گیری، بمب‌گذاری، حملات زمینی، سرقت خودرو و دیگر اقدامات خرابکارانه ضد غیرنظامیان و دولت» دست داشته است.

آن‌طور که وب‌سایت پرس تی‌وی گزارش کرده، عبدالحمید ریگی افزوده که «طبق دستورات شدید» دست به «اقدامات تروریستی» می‌زده است.

به گفته این عضو جندالله و به نقل از پرس تی‌وی، دستورات از سوی عبدالمالک ریگی رهبر این گروه صادر می‌شده و وی در صورت سرپیچی از این دستورات، «خیانتکار تلقی شده و با مجازات مرگ مواجه می‌شده است.»

عبدالحمید ریگی در این مصاحبه افزوده که «برادر من مسبب دستگیری من بوده است. این برادرم بود که مرا فروخت و باعث شد زندانی شوم.»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
اعدام ۱۳ عضو جندالله در ایران

نظرهای خوانندگان

با سلام
جمهوری اسلامی از انتقام برادر ایشان ترس و واهمه دارد.
به همین دلیل نمیداند چه کند

علی

-- Ali ، Jul 21, 2009 در ساعت 12:15 PM