رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ تیر ۱۳۸۸

رمانی ضدکودتایی؛ برنده جایزه دشیل همت

گیلرمو ساکومانو، نویسنده آرژانتینی، جایزه پریمو همت را به خاطر رمان سیاسی-جنایی‌اش «۷۷» دریافت کرد.

این جایزه که به یاد دشیل همت، نویسنده بزرگ رمان‌های جنایی و نوآر آمریکایی نام‌گذاری شده، جایزه‌ای اسپانیایی است که به جنایی‌نویسان اسپانیایی‌زبان سراسر جهان تعلق می‌گیرد.

گیلرمو ساکومانو در آرژانتین و دنیای اسپانیایی‌زبان، نویسنده سرشناسی است، اما شهرت بین‌المللی ندارد.

این رمان، تریلری سیاسی است که ماجرای دستگیری، شکنجه و ناپدید شدن صدها مبارز سیاسی در آرژانتین را بعد از کودتای نظامی در این کشور و برقرار دیکتاتوری نظامیان در فاصله بین سال‌های ۱۹۷۶-۱۹۸۳روایت می‌کند.

ساکومانو که ۶۱ سال دارد و از نزدیک، شاهد جنایات و سرکوب نظامیان در آرژانتین بوده، این جایزه را به نوه‌اش تقدیم کرده که یکی از عموهایش، جزو ده‌ها هزار نفری بود که بعد از کودتای نظامیان در آرژانتین، مفقود شدند.


گیلرمو ساکومانو

ساکومانو بعد از دریافت این جایزه، ضمن انتقاد از محدودیت انتشار رمان‌های اسپانیایی‌زبان در اسپانیا و کشورهای آمریکای لاتین، اظهار امیدواری کرد که این جایزه بتواند درهای ترجمه این رمان به زبان‌های دیگر را برای او باز کند.

عنوان این رمان یعنی «۷۷» اشاره دارد به سال ۱۹۷۷؛ سال وقوع کودتای خشن و خونین نظامیان در آرژانتین و سرکوب بی‌رحمانه مخالفان سیاسی و روشنفکران.

شخصیت اصلی داستان، یک معلم ادبیات همجنس‌گرا و از هواداران خوان پرون است که در جریان رویدادهای سیاسی در آرژانتین متحول می‌شود.

ساکامومانو در گفتگو با رویترز گفته است که درباره کودتا و دیکتاتوری در آرژانتین، اسناد و مدارک زیادی وجود دارد، اما در‌باره همدستی و مشارکت شهروندان با رژیم برآمده از کودتا، اسناد زیادی وجود ندارد.

وی افزوده است که در واقع، رمان او می‌خواهد سندی بر همدستی و مشارکت طبقه متوسط آرژانتین در روی کار آوردن نظامیان در این کشور باشد.

Share/Save/Bookmark