رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ تیر ۱۳۸۸

حمایت رابرت ردفورد از اعتصاب روشنفکران

رابرت ردفورد، بازیگر و کارگردان مشهور آمریکایی، از اعتصاب غذای سه روزه روشنفکران ایرانی مقابل سازمان ملل در نیویورک حمایت کرد.

۲۶ تن از روشنفکران ایرانی قصد دارند از روز ۳۱ تیر تا دوم مرداد ماه، به مدت سه روز در برابر مقر سازمان ملل در نیویورک دست به اعتصاب غذا بزنند.

«اعلام پشتیبانی از جنبش سبز مردم ایران، محکوم کردن تقلب گسترده درانتخابات، سرکوب بی‌رحمانه اعتراضات مردمی، و بازداشت غیرقانونی صدها شهروند و فعال سیاسی و اجتماعی» از مهمترین اهداف اعتصاب کنندگان اعلام شده است.

رابرت ردفورد با اعلام حمایت از این برنامه اعتراضی، افزوده که «حوادث یک ماه گذشته ایران، تکان‌دهنده بود. بسیاری از مردم در این رویداد کشته و ‏صدها انسان بی‌گناه زندانی شدند.»

این هنرمند سرشناس آمریکایی گفته است که «قویاً از حقوق بشر مردم ایران دفاع می‌کند.»

ردفورد اعلام کرده که «من از این تلاش حمایت می‌کنم و دخترم، ایمی ردفورد، به نشانه ‏همبستگی‌ام با ملت ایران و به امید دست یافتن به هدف انسانی آزادی زندانیان سیاسی در ‏ایران» مقابل سازمان ملل حضور خواهد یافت.

پیش‌تر نوآم چامسکی و خوزه کازونوا نیز در نامه‌های جداگانه‌ای از این حرکت اعتراض حمایت کرده بودند.


گوگوش، ابی، شهیار قنبری، شهره آغداشلو و فرامرز اصلانی از جمله هنرمندانی هستند که با اعلام حمایت از این اقدام، از پیوستن خود به اعتصاب‌کنندگان خبر داده‌اند.

رضا براهنی، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی و منیرو روانی‌پور، داستان‌نویس از دیگر افرادی هستند که اعلام کرده‌اند که به این اعتصاب غذا خواهند پیوست.

چهره‌های سرشناسی چون عبدالعلی بازرگان، محمد برقعی، حسین بشیریه، علی بنوعزیزی، نیره توحیدی، فاطمه حقیقت جو، حمید دباشی، مصطفی رخ‌صفت، علی رضایی، احمد صدری، محمود صدری، کاظم علمداری، عبدی کلانتری، رضا فانی یزدی، نهضت فرنودی، منصور فرهنگ، احمد کریمی حکاک، حسین کمالی، مهرانگیز کار، اکبر گنجی، ابراهیم سلطانی، علی میرسپاسی، مجید محمدی، مهرداد مشایخی، آرش نراقی و نادر هاشمی از روشنفکرانی هستند که در این اعتصاب غذا شرکت خواهند کرد.

ایده اعتصاب غذای روشنفکران ایرانی پس از آنکه بسیاری از معترضان به نتیجه انتخابات در ایران از سوی نیرو‌های امنیتی و انتظامی «سرکوب» و صد‌ها تن دیگر دستگیر و زندانی شدند، از سوی اکبر گنجی مطرح شده که با استقبال گروهی از روشنفکران و هنرمندان مواجه شده است.

در ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، شورای نگهبان و وزارت کشور می‌گویند که محمود احمدی‌نژاد در انتخاباتی «سالم» پیروز شده است، اما مخالفان و رقبای احمدی‌نژاد با رد این اظهارات اعلام کرده‌اند که وی با «تقلب گسترده» به پیروزی رسیده است.

معترضان، خواستار ابطال انتخابات هستند؛ درخواستی که با مخالفت صریح آقای خامنه‌ای روبرو شد و منجر به بروز ناآرامی‌های گسترده‌ای در ایران شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دوستان با شما هم راهم و ارزو میکنم میتوانستم در این راه با شما باشم. پرویز

-- Parviz Pazargad ، Jul 22, 2009 در ساعت 12:30 PM