رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ تیر ۱۳۸۸

درخواست شیرین عبادی از زنان آزاده جهان

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل از زنان آزاده جهان خواست که «با مادران عزادار ایرانی هم‌دردی کرده و صدای آنها را به گوش جهانیان برسانند.»

خانم عبادی در پیام خود از زنان سراسر جهان دعوت کرده که «هر شنبه از ساعت هفت و هشت بعدازظهر، با گردهم‌آئی در یکی از پارک‌های شهر خود با پوشیدن لباس سیاه» با مادران عزادار ایرانی همدردی کنند.

در ایران پس از کشته شدن ده‌ها تن در جریان ناآرامی‌ها پس از اعلام نتیجه انتخابات، به گفته خانم عبادی، کمیته‌ای با نام «مادران عزادار ایرانی» تشکیل شده است.


عکس از رویترز

این برنده صلح نوبل اعلام کرده که اعضای این کمیته «مادرانی هستند که فرزاندان خود را از دست داده‌اند یا جگرگوشه‌هایشان، هنوز جز مفقودین بوده و یا در زندان‌ها بسر می‌برند.»

بنابر اعلام خانم عبادی، اعضای این کمیته و سایر زنانی که با آنان هم‌دردی می کنند، «هر هفته روزهای شنبه از ساعت هفت الی هشت بعدازظهر در یکی از پارک‌های شهر خود با لباسی سیاه به نشانه عزاداری گرد هم آیند تا با لب‌های خاموش غم خود را بیان کنند.»

در این پیام به مادران سراسر جهان اعلام شده که در ایران، پاسخ معترضان به نتیجه انتخابات، «گلوله» بوده است.

خانم عبادی از زنان سراسر جهان دعوت کرده که «هر شنبه از ساعت هفت و هشت بعدازظهر، با گردهم‌آئی در یکی از پارک‌های شهر خود با پوشیدن لباس سیاه» با مادران عزادار ایرانی همدردی کنند

خانم عبادی تعداد جان‌باختگان در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران را بیش از آمار‌های رسمی دولت اعلام کرده و نوشته که ماموران «هنگام تحویل جنازه، از خانواده‌ها تعهد می‌گیرند که در مورد تاریخ و چگونگی فوت عزیزشان با کسی سخن نگویند. اما حقیقت را نمی‌توان برای همیشه کتمان کرد.»

مقام‌های رسمی ایران می‌گویند که در ناآرامی‌های اخیر تنها ۲۰ تن جان باخته‌اند، اما سازمان‌های مدافع حقوق بشر از کشته شدن صد‌ها تن خبر می‌دهند که هویت بسیاری از آنها تاکنون مشخص نشده است.

این سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر از مقام‌های سازمان ملل خواسته‌اند که نمایندگانی مستقل برای بررسی حوادث اخیر به ایران اعزام کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خانم شیرین عبادی مثل همیشه پیشنهاد بسیار خوبی دادند.کسی مثل خانم عبادی باید درردههای بالای حکومت ایران باشند. این یک شروع بسیار خوبی برای شروع دمکراسی برای ایران میباشد.

-- م ، Jul 20, 2009 در ساعت 11:00 AM

زنده باد شجاعت و بیباکی خانم عبادی. ایران را اینچنین شیرزنانی پیش خواهند برد. تیزبینی و تیزگویی او را باید اپوزیسیون سبز خارج از کشور نیز بیاموزد و به کار گیرد.

-- azadikhah ، Jul 20, 2009 در ساعت 11:00 AM

هر كس ميخواهد در ايران مشهور و پولدارشود كافي است مثل شيرين خانم عمل كند

-- س.ح.ه ، Jul 20, 2009 در ساعت 11:00 AM

پیشنهاد خیلی خوبیست. خانم شیرین عبادی زن شجاع و خردمند ایران شایسته مقام بالای حقوقی در یک ایران آزاد است.

-- زری ، Jul 20, 2009 در ساعت 11:00 AM

افرین بر خانم عبادی و زنان سوگوار ایران زمین
ای کاش می نوشتید در هر شهر در کدام پارکها

-- انیسا ، Jul 21, 2009 در ساعت 11:00 AM

حاشا یه غیرت تو زن دست راستت روی سر مصباح و شیخ محمد یزدی تا دیگر توهمات بیمارگونه ولایتی_ استالینیستی از مذهب شیعه خود را تکرار نکنن ، روی سر احمد خاتمی تا یه بار دیگه در منبر نماز جمعه افتضاح ببار نیاره و در جلد پوارو و شرلوک هولمز و برای یافتن قاتل ندا ، فرضیه دستگیری در گوچه و قتل در سر خیابون را مطرح نکنه ، و بالاخره روی سر حسن ... تا دیگه روز روشن هم به امام زمان دروغ نگه و خودش رو به یتیمی نزنه ...

-- مبینا ، Jul 21, 2009 در ساعت 11:00 AM