رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ تیر ۱۳۸۸
دادستان کل کشور:

«تحریم، جان مسافران پرواز‌ها را می‌گیرد»

قربانعلی دری نجف‌آبادی، دادستان کل کشور، تحریم قطعات هواپیما را «معضلی جدی» خواند که منجر به مرگ «مسافران» هوایی در ایران می‌شود.

آقای نجف‌آبادی، تحریم ارائه خدمات هواپیمایی به کشور‌هایی مثل ایران را سیاستی «غیر انسانی و ضد بشری» نامید.

هفته گذشته بر اثر یک سانحه هوایی در ایران، ۱۶۸ تن جان خود را از دست دادند. این هواپیما که از نوع توپولوف بود، ۱۶ دقیقه پس از پرواز از تهران به مقصد ایراون پایتخت ارمنستان، دچار سانحه شد و سقوط کرد.

علت سقوط این هواپیما تاکنون مشخص نشده است و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری پیش‌بینی می‌کنند که تا دو ماه آینده علت این حادثه مشخص شود.

به گزارش امروز یکشنبه خبرگزاری‌های ایران، دری نجف‌آبادی از نهاد‌های بین‌المللی خواست که به کشور‌های تحریم کننده، «تفهیم» کنند که چنین اقدامی از «مصادیق بارز اقدامات علیه بشریت» است.

دادستان کل کشور در نامه خود از مسئولان و نهاد‌های مرتبط با مسافرت‌های هوایی در ایران درخواست کرد که «استانداردهای ایمنی پرواز و اطمینان از ایمنی همه مسافران هوایی» را ارتقا دهند.


خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای توپولوف در محل سقوط (عکس از رویترز)

وی اعلام کرد که پس از بررسی‌ها و مشخص شدن علت سقوط هواپیمای مذکور، مدعی‌العموم در صورت احراز هر گونه «سهل‌انگاری و قصور یا تقصیر عوامل پرواز» از حقوق عامه، دفاع و با عوامل یاد‌شده، مجدانه برخورد خواهد کرد.

ایران از سال ۱۹۷۹ تحت تحریم‌های شدید، نمی‌تواند هواپیماهایی را که بیش از ۱۰درصد قطعات آن را آمریکا تولید کرده است خریداری نماید.

براساس آمار‌های رسمی، هم‌اکنون عمر هواپیماهای این کشور بیش از ۲۰سال است و در این صنعت، تنها ۱۵ شرکت دولتی و خصوصی با بیش از ۱۲۰ هواپیما فعالیت می‌کنند.

براساس قوانین تحریم هوایی از سوی آمریکا، در صورتی که کشوری اقدام به فروش قطعات هواپیماهای مسافربری به کشور‌های تحریم شده کند، کشور صادر کننده نیز به لیست تحریم هواپیما اضافه خواهد شد.

آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده هواپیماهای مسافربری، انحصار ساخت، فروش و تامین قطعات اصلی و جانبی بسیاری از هواپیماهای مسافربری را در اختیار دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

رونمايي از تمبر يادبود شهيده حجاب
در تمبر اين شهيده علاوه بر عكس مطالبي با موضوع عدالت و حجاب و انسانيت وجود دارد كه اين تمبر به تعداد 4 ميليون منتشر و به كشورها ارسال مي‌شود.
مراسم رونمايي تمبر يادبود و گراميداشت شهيده حجاب " مروه شربيني" صبح امروز با حضور محمد سليماني (وزير ارتباطات)، علي اکبر ولايتي (مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل) و زهره طبيب‌زاده (مشاوررئيس جمهوري در امورزنان و خانواده) در سالن شهيد قندي برگزار شد
.به امید چاپ تمبر یاد بود شهدای راه سبز درآینده ای نه چندان دور.......... تمبر یادبود ندا..سهراب اعرابی....محمد ............؟نه غزه....نه لبنان...جانم فدای ایران....

-- تمبر یادبود ندا..سهراب اعرابی....محمد ............؟نه غزه....نه ، Jul 19, 2009 در ساعت 03:00 PM

هواپیمای مورد نظر که روسی بوده و قطعات ان باید توسط روسها تامین شود و ربطی به تحریم آمریکا ندارد. این رقم دو ماه برای تحقیقات در موردیافتن علت سقوط هواپیما از کجا آمد؟ چرا از گفتن ضعف تکنولوژی روسها و اشاره ای از اینکه طبق شهادت شاهدان عینی که هواپیما در هوا ودر ارتفاع کم منفجر شده در گفتار این آقا خبری نیست؟ ٣٠ سال دیگر خواهیم دانست که بمبی در هواپیما کار گذاشته بوده که بسی دیر خواهد بود.

-- بدون نام ، Jul 19, 2009 در ساعت 03:00 PM

سقوط مکرر هواپيماهاي فرسوده روسي چه ارتباطي با تحريم امريکا براي فروش هواپيماي امريکايي به ايران دارد؟ آيا شرکت هاي بي صلاحيت وبي تجربه ايراني براي خريد يا اجاره هواپيماي سالم روسي دچار محدوديت تحريم امريکا هستند؟آياهواپيماهاي ساخت روسيه در کشورهاي ديگر مرتباًسقوط ميکنند؟آيا منطقي است که مردم را سوار هواپيماهايي بکنندکه نقص فني دارند؟آيا مسؤلان دولتي نظارتي بر بي عيبي هواپيماها قبل از پرواز ندارند؟به نظر ميرسد که تحريم امريکا بهانه اي شده است براي پوشاندن بي نظمي هاوبي بندوباري ها و سوءاستفاده ها وسوءمديريت ها.

-- بدون نام ، Jul 19, 2009 در ساعت 03:00 PM

شما که از قول رهبرتان و رهبر رهبرتان افاضات کرده بودید که غرب هیچ غلطی نمی تواند بکند! اما حالا از انقلاب مجملیتان گرفته تا کشتار خیابانیتان تا بیماری رهبرتان تا جداییطلبانتان تا سقوط هواپیماتان و تا تظاهرات در خیابانهای ناامنتان و... هزاران کار دیگر همه کار غرب است؟ عجب پس شما و دوازده امامتان و پاسدارانتان و بسیجیانتان و حوزه های عملیتان همه و همه فقط برای ادمکشی خوبید و لاغیر!

-- بدون نام ، Jul 19, 2009 در ساعت 03:00 PM

چرا این آقا مزخرف میگه یکی نیست تو دهان اینها بزنه
هواپیمای که سقوط کرد ساخت روسی است.
از کی روسی شما را تحریم کرد که ملت خبر نداشته
شاید از روز جمعه باشعار مرگ بر شوروی؟

-- بدون نام ، Jul 19, 2009 در ساعت 03:00 PM

اگر این حادثه در اروپا و یا در آمریکا اتفاق افتاده بود باز ماندگان مقتو لین شرکت هواپیمایی را با ادعای خسارتهای خود به زانو در می آوردند. ولی در کشور ما باز ماندگان در گودال باقی مانده از سقوط به زانوافتاده و اشکریزان شا خه گلی بروی خاکستر بازماندگان خود می افکنند. لعنت خداوند و ملايکه و کل مخلوقات بر نظام شیطانی و دروغگوی حاکم بر امورمان.

-- بدون نام ، Jul 19, 2009 در ساعت 03:00 PM

- اگر تحريمها به هر علتي تاثيرگذار باشند، بايد گفت، بيجا مي گويد آن كه مي گويد تحريمها بي تاثير است، آن كه قطعنامه شوراي امنيت را كاغذ پاره مي داند، آن كه مي گويد جزو قدرتمندترين كشورهاي جهانيم و بيجا گفت آن كه گفت آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند.
البته براي اين حضرات وقتي مسئله اي جدي است كه پاي منافع خودشان در ميان باشد و الا مرگ و درد و رنج مردمي كه نظر آنها را در مورد مشروعيت حكومت به حساب نمي آورند، براي آنها اهميتي ندارد.
اي كاش كساني كه پر و بال به ديكتاتورهاي [...] مي دهند و به خواري خود در مقابل آنها مي بالند كمي به خود آيند و انسانيت خود را جستجو كنند، تا چنين مصائبي دامنگير جامعه نشود.

-- اميد ، Jul 19, 2009 در ساعت 03:00 PM

این سقوط ربطی به تحریم آمریکا ندارد . هواپیما روسی است قطعات یدکی آن هم روسی هستند . بعد این سقوط که قطعا با انفجار (در ارتفاع پایین)همراه بوده و در بحبوبه حوادث اخیر کاملا عمدی و حساب شده بوده است . هواپیما به گفته یکی از شاهدان ابتدا دچار آتش سوزی (در آسمان) میشود (قطعا دستکاری عمدی بوده) و بعد مجبور به فرود اضطراری میشود . بمب کار گذاشته در آن به احتمال بسیار قوی مجهز به سنسور عملکرد کاهش ارتفاع بوده و در نزدیکی سطح زمین عمل کرده است . دلایلی که بر انفجار عمدی هواپیما صحه میگذارند :

1- به گفته یکی از کارشناسانی که تا کنون چند مورد سقوط را بررسی کرده بود، در این سقوط هیچگونه اثر طبیعی از سقوط مشاهده نمیشود و در واقع لاشه هواپیما تکه تکه شده است . بزرگترین تیکه آن کیسینگ موتور هواپیماست که محافظ موتور هواپیماست
2- سانسور واقعیت از جعبه سیاه هواپیما . به گفته آنها جعبه سیاه صدمه دیده است . خب جعبه سیاه هواپیما که سخت ترین قسمت هواپیماست ، با انفجار فرضا باک هواپیما هم آنهم در ارتفاع پایین صدمه نمیبیند .
3- از 178 ثانیه پایانی ارتباط خلبان با برج مراقبت ، 78 ثانیه پایانی (در حدود این مقدار)به گفته مقامات مشخص نبوده . فرض را بر این قرار دهیم که زمانی این اتفاق افتاده که هواپیما دچار آتش سوزی شده است.اگر شاهدی توانسته این هواپیما را ببیند ، احتمالا در ارتفاع نهایتا 500 متری بوده برای وضوح دیدن این ارتفاع را به 400 متر تقلیل میدهیم.هواپیمای مسافربری بزرگ معمولا با 800 تا 900 کیلومتر بر ساعت میتواند پرواز کند در نزدیکی باند فرودگاه و ارتفاع پایین تر از جو ،سرعت به حدود 200 تا 300 کیلومتر بر ساعت تقلیل می یابد ما در ارتفاع 400 متری از سرعت 300 کیلومتر بر ساعت شروع میکنیم که با تقسیم بر 6/3 حدود 83.3333 متر بر ثانیه خواهد بود . خب تا فرود به زمین حدود 78 ثانیه فرصت داریم . من برای اطمینان متوسط سرعت 200 و 300 یعنی 250 کیلومتر بر ساعت یا همان 69.4444 متر بر ثانیه را فرض میکنم .(ثابت میگیرم) ضربدر 78 ثانیه میکنم تا مسافت پیموده شده قبل از رسیدن به زمین یا انفجار را بدهد نتیجه میدهد : 5416.6666 متر. اگر این فاصله را وتر یک مثلث قائم الزاویه و ارتفاع واقعی پرواز (قابل دیدن) را 400 متر بگیریم ، با یک رابطه ساده مثلثاتی سینوس زاویه فرود 5416.66/400=0.073846153 و زاویه شیب 4.234927936 و اصلا 5 درجه بگیریم پس هواپیما با شیب بسیار ملایمی شروع به لندینگ کرده است و خلبان قادر بوده که هواپیما را بر روی زمین بنشاند .بنابراین آنچه باعث انفجار و حتی سوختگی کامل همه اجساد شده انفجار بمب بوده نه انفجار بنزین سوپر درون باک!!!
3- مشابه همین اتفاق چند سال پیش البته در مورد انفجار واگنهای قطار باربری اتفاق افتاد . این اتفاق در جریان انتخابات همه اش برای تشویش اذهان مردم و توسط دولت صورت گرفته اند .

کمی واقع بین تر باشیم .
نتیجه گیری منطقی : غیر از فصول بارانی و طوفانی سال ، هر گز در فصل انتخابات سوار پروازهای داخلی نشویم تا خدای نکرده دچار نقص فنی نشود !!!!!!!!!!!!!!!

-- ناقوس مرگ آور ، Jul 19, 2009 در ساعت 03:00 PM

رژیمی که در سی ویکسال گذشته از تمام دنیا هرچه خواسته است را توسط دلالان بین المللی و با پرداخت پول بی حساب بشرط پرداخت حق وحساب مستولان خریده است از جمله بهترین هواپیماهای غربی مجهز به تمام سیستم های حفاظتی و لوکس برای رهبران رژیم (از جمله خرید هواپیمای سلطان برونئی برای احمدی نژاد) چگونه اینچنین دروغ بخورد مردم میدهد .این جنابت کاران تنها چیزی را که باور ندارند و برایشان بی اهمیت و ارزش است جان و مال و ناموس مردم ایران و ارج و منزلت ایران و ایرانی است . آری انرژی هسته ای از نان شب واجب تر است برای بقاء رژیم .ولی دیگر دیر شده است مردم زهاکیان تازی تبار را نیک شناخته اند و عزم جزم کرده اند برای نجات خود و کشور و فریت شما ماردوشان را نمیخورند.

-- جهانگیر آرشید ، Jul 19, 2009 در ساعت 03:00 PM

از اینها بعید نیست اجساد شهیدانی را که در سردخانه ها نگهداری میکردند را در این هواپیما قرار داده و برای از بین بردن آنها آن هواپیما را با کلّ سرنشینان منفجر کرده‌اند. انفجار بعد از لو رفتن مکان نگهداری شهیدان اتفاق افتاده.

-- mahmood ، Jul 20, 2009 در ساعت 03:00 PM

در منابع دیگر آمده (راست و دروغش به گردن همن منابع!) که به دستور رهبری، تا قطعات مصرفی در هواپیماها کاملاً مستعمل نشده از تعویض آن با قطعه یدکی و نو خودداری شود!

پس این موضوع نه به تحریم آمریکا ربطی دارد و نه حتی به تمایل روسیه بر فروش قطعات بیشتر به ایران.

از برنامه های آقای احمدی نژاد هم که یکی همانا ترغیب (و احتمالاً تحمیل!) الگوی مصرف توام با صرفه جوئی برای سال جدید است (چقدر هم که ملت ثروتمند و مرفه ایران ولخرجی می کند!)

خاصه خرجی های آقایان برای به هدر دادن بودجه مملکت در برنامه هایی که حتی در اولویت دوم یا چندم نیز قرار نمی گیرند هم که بر همگان روشن است.

لطفاً پیدا کنید پرتقال فروش را!

-- آگاه ، Jul 20, 2009 در ساعت 03:00 PM

جالبه! آقایان که میگن توپولوف از هواپیما‌های غربی هم امن تره!دلیلش هم اینه که ته حالا فقط ۴ تش سقوط کرده!!! وزیر راه الف نون گفت که ما بد شانسی آوردیم که این هواپیما‌ها سقوط می‌کنن!

-- Kamran ، Jul 20, 2009 در ساعت 03:00 PM

اين حرفها مزخرفه . توپولوف هواپيماي روسيه و لوازم يدكي اش در تحريم نبوده !!

-- ح . م ، Jul 20, 2009 در ساعت 03:00 PM