رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ تیر ۱۳۸۸

درخواست لغو محدودیت‌ها علیه احزاب

حسن موسوی تبریزی، رئیس شورای مرکزی خانه احزاب ایران در نامه‌هایی به رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور و وزیر اطلاعات، خواستار آزادی بازداشت‌شدگان حوادث اخیر و لغو محدودیت‌ها علیه احزاب شد.

آقای موسوی تبریزی در نامه‌های جداگانه‌ای که به این سه مقام قضایی و امنیتی نوشته، از آنها خواسته که با «متجاوزین» به حقوق قانونی شهروندان و احزاب نیز برخورد کنند.

در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، برخی از اعضای بلندپایه حزب مشارکت، کارگزاران و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، دستگیر و دفتر حزب مشارکت نیز پلمب شد.

موسوی تبریزی افزوده که خانه احزاب ایران خود را «موظف» به حمایت از اعضای خود می‌داند.

در بخش دیگری از این نامه‌ها آمده که نمی‌توان اتهامی متوجه اعتراض احزاب و گروه‌ها به نتیجه انتخابات که براساس اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی صورت گرفته، کرد.

این اصول، آزادی فعالیت احزاب و آزادی اجتماعات در جمهوری اسلامی را به رسمیت می‌شناسد.

رئیس شورای مرکزی خانه احزاب ایران نوشته است که انتظار دارد افراد و گروه‌های سیاسی بتوانند «در یک دادرسی عادلانه و با حضور وکیل و هیات منصفه از حقوق قانونی خود دفاع» کنند

براساس همین اصول قانون اساسی است که موسوی تبریزی خطاب به این مقام‌ها نوشته است که نمی‌توان چهره‌های شناخته شده سیاسی را به خاطر اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات تحت تعقیب قرار داده، دستگیر و بازداشت کرد.

رئیس شورای مرکزی خانه احزاب ایران همچنین نوشته است که انتظار دارد افراد و گروه‌های سیاسی بتوانند «در یک دادرسی عادلانه و با حضور وکیل و هیات منصفه از حقوق قانونی خود دفاع» کنند.

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در خطبه‌های نماز جمعه تهران با انتقاد از بازداشت معترضان به نتیجه انتخابات، خواستار آزادی آنها شده است.

این در خواست آقای هاشمی با واکنش تند محمد یزدی عضو فقهای شورای نگهبان مواجه شده است.

وی گفته که بسیاری از بازداشت‌شدگان به «جرایم» خود در انتخابات اعتراف کرده‌اند و نباید آزاد شوند.

در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات، محدودیت‌های گسترده‌ای برای احزاب و فعالان سیاسی اعمال شده که تاکنون نیز ادامه دارد.

در یک ماه گذشته، وزارت کشور با درخواست احزاب و گروه‌ها برای برگزاری تجمعات اعتراضی مخالفت کرده و گزارش‌هایی نیز مبنی بر انحلال برخی احزاب منتشر شده است.

برخی فرماندهان نظامی هم در هفته‌های اخیر بدون اشاره به نام حزب خاصی، خواستار برخورد با جریان‌هایی شده‌اند که قصد راه‌اندازی «انقلاب مخملی» در ایران را داشته‌اند.

سئوال نمایندگان از وزرای اطلاعات و دادگستری
گزارش دیگری نیز حاکی است که ۲۰ نفر از نمایندگان مجلس از وزرای دادگستری و اطلاعات خواسته‌اند درباره بازداشت تعدادی از فعالان سیاسی در روزهای اخیر پاسخ دهند.

فراکسیون خط امام: اتهام این افراد که بعضا از مسئولان نظام، و نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی بوده‌اند، چه بود و چرا با برخورد امنیتی با نخبگان به ناآرامی‌های سیاسی، اجتماعی دامن زده شد؟

به گزارش وب‌سایت پارلمان نیوز، فراکسیون خط امام، از محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات و غلامحسین الهام وزیر دادگستری و سخنگوی دولت پرسیده‌اند که اتهام این افراد که بعضا از مسئولان نظام، و نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی بوده‌اند، چه بود و چرا «با برخورد امنیتی با نخبگان به ناآرامی‌های سیاسی، اجتماعی دامن زده شد؟»

آنها ادامه داده‌اند که با توجه به اینکه گفته می‌شود، «منافقین» در اغتشاشات اخیر نقش داشته‌اند، چرا از قبل این اقدامات، پیش‌بینی و راهکارهای مقابله با آنها به کار گرفته نشد؟»

این فراکسیون، متشکل از نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس شورای اسلامی است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

از خانه احزاب تشكر و قدر داني مي شود

-- با ، Jul 19, 2009 در ساعت 02:00 PM

مصادره وسوء استفاده از خانواده های محترم شهدا وایثارگران....این عزیزان بارها وبارها اعلام کردند که ماقیم نمی خواهیم وما وامدار گروه مدعیان دروغین نیستیم .خانواده شهدا تافته جدابافته از مردم عزیزمان نیستند وماخانواده شهدا جزئی از این مردم هستیم وخودمان تصمیم می گیریم ونیاز به لوح ونشان نداریم بلکه انتظار داریم حرمت مردم وشهدا راحفظ کیند .بخداقسم در دولت های قبلی عزت این قشر معزز بیشتر از این دوره بوده است .دردوره آقای احمدی نژاد فقط تبلیغ ........ودروغ گوئی وشعار............بی خاصیت.بنابراین اظهارات این آقای لواسانی دروغ محض وقیم مآبانه است. ما خانواده شهدا قیم نمی خواهند....؟

-- محمد ، Jul 19, 2009 در ساعت 02:00 PM

اعتراف ناخواسته جانشین سپاه در کشتن مردم بی گناه وبی دفاع....
جانشين نمايندگي ولي فقيه در سپاه پاسداران حمله به حوزه 117 تهران را توسط آشوبگران يکي از عمليات گسترده و سازماندهي شده اعلام کرد و يادآور شد: بسيجيان در يک مقاومت يک ساعته تنها هزار گلوله مشقي و هوايي شليک کردند، ولي با راهيابي آشوبگران به داخل حوزه به علت وجود 300 قبضه سلاح در آن با شليک مستقيم دو نفر کشته شدند.

وي با اشاره به اينکه مقام معظم رهبري بسيار تلاش کردند تا کانديداها را از آشوبگران جدا کنند، اظهار داشت: برخي کانديداها حتي براي اين افراد کشته شده مجلس ختم برگزار و سفارش براي تداوم اين مجلس نيز کردند.

-- اعتراف ، Jul 19, 2009 در ساعت 02:00 PM

مردم ایران برخواسته اند تومار حکومت موجود را به زباله دان تاریخ بیندازند.
حالایک عده درخواست لغو محدودیت‌ها .....میکنند.
ما دیکتاتور نمی خواهیم
ولایت فقهه نمی خواهیم
مگر زوره بخدا هیچکی به تاریکی شب تن نمیده
موش کور هم که میگن دشمن نوره به تیغ تاریکی شب
گردن نمیده

-- بدون نام ، Jul 19, 2009 در ساعت 02:00 PM