رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ تیر ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«فرصتی برای مبارزه با بی‌اخلاقی»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «بعثت و ضرورت بازسازی اخلاقی جامعه» به انتقاد از رواج «بی‌اخلاقی» در همه سطوح جامعه ایرانی پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «یکی از ضرورت‌های بزرگ در نگرش کلان به موضوع بازسازی و مهیا کردن همه زمینه‌های رشد و توسعه در ابعاد و جنبه‌های گوناگون، و نه در گرایشات یکسویه و فاقد جامعیت، بازسازی اخلاقی جامعه است.»

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، «در جایی که برمبنای نظام سیاسی اسلام زمامداران و دولتمردان باید برای توده‌های مردم جامعه، الگوی اخلاق باشند، چگونه باید این لایه از مسئولان را به راه آورد و به وظایف اخلاقی متعهد ساخت؟»

سرمقاله نویس این روزنامه افزوده است: «بداخلاقی‌های متجلی در عرصه فعالیت‌های سیاسی، یک عارضه سخت و بیماری مهلک است که هم لایه‌هایی از مسئولان و هم اقشار و گروه‌های وسیعی از ملت به آن گرفتارند.»

متن کامل سرمقاله

لزوم اتخاذ رویکردهای منسجم اقتصادی
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «حمایت یا اصلاح؟» به ارائه پیشنهادهایی برای بهبود ساختار اقتصادی ایران پرداخته است.

سرمقاله نویس دنیای اقتصاد نوشته است: «تولید داخلی در‌ حال‌حاضر با مشکلات بزرگی دست به گریبان است. این معضلات که عمدتا به قیمت بسیار پایین کالاهای صادراتی بازمی‌گردد، منحصر به بخش‌خصوصی نیست و شامل بخش دولتی و شبه دولتی نیز می‌شود.»

به نوشته این روزنامه، «بزرگ‌ترین تولیدکننده اتومبیل در ایران شاهدی بر این مدعا است. آنچه در بیشتر اوقات به عنوان راه‌حل برای این گونه مشکلات پیشنهاد می‌شود، تدابیر سهل‌الوصول و عامه‌پسند ناظر بر سیاست‌های حمایتی است. محور اصلی این سیاست‌ها، اعطای انواع یارانه‌های تولیدی و نیز بالا بردن دیوار تعرفه‌های وارداتی است.»

دنیای اقتصاد در ادامه افزوده است: «اصلاح نظام اقتصادی، تصمیم‌گیری با تکیه بر رویکرد مبتنی بر منطق اقتصادی منسجم و یکپارچه، مهم‌ترین و عاجل‌ترین نیاز ما برای برون رفت از شرایط بحرانی کنونی است. تصمیمات پراکنده و ناهماهنگ همانند انداختن تیری در تاریکی است که به هدف اصابت نخواهد کرد و چه بسا به خرابی‌ها خواهد افزود.»

متن کامل سرمقاله

تعدیل احساس امنیت «آهنین»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «از مردم کمک بگیرید!» در انتقاد از اظهارات غلامحسین الهام درباره مصوبه مجمع تشخیص مصلحت مبنی بر ممنوعیت حضور دو شغله‌ها در شورای نگهبان است.

سرمقاله نویس آفتاب یزد نوشته است: «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان را در فصل مربوط به قوه مقننه تعریف نموده و لذا به نظر می‌رسد که بسیاری از حقوقدانان مستقل و غیرحکومتی، عضویت همزمان در دولت و شورای نگهبان، به عنوان بخشی از قوه مقننه، را ناقض اصل تفکیک قوا می‌دانند.»

به نوشته این روزنامه، «آیا تمکین دولت به حق مصرح در اصل ۲۷ قانون اساسی بهترین راهی نیست که می‌تواند احساس امنیت آهنین برخی افراد بـرای ویـژه‌خـواری‌هـای سـیـاسی و اقتصادی یا احساس خودبزرگ‌بینی و خود منجی بینی عده‌ای دیگر را تعدیل نماید؟»

آفتاب یزد در ادامه افزوده است: «بهتر است دولت قبل از نگرانی برای اعضای خود به فکر حقوق مردم باشد که یک روز به بهانه حساس بودن شرایط، تضییع می‌شود و روز دیگر به خاطر عدم توانایی دولت در جلوگیری از نفوذ آشوب‌طلبان احتمالی و لباس شخصی‌ها!»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «بعثت دوباره»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «بعثت امین ایمانیان»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «دلباختگی به امام زمان و اعتراض اصولگرایان»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «مبعث بسترساز وحدت»

Share/Save/Bookmark