رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ تیر ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

هاشمی، متفاوت از گمانه زنی‌ها
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «مرد بحران‌ها» به تقدیر از اظهارات هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «هر چند در تمام روزهای هفته و حتی تا اذان ظهر جمعه، یعنی زمانی که اظهارات طولانی و خلاف معمول سخنران قبل از خطبه‌ها پایان یافت، همه با گمانه زنی‌هائی همراه بودند، لکن آنچه شنیدند با گمانه زنی‌ها متفاوت بود.»

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، «دشمنان، تفرقه می‌خواستند ولی خطیب هوشیار جمعه از نیاز شدید کشور و نظام جمهوری اسلامی به وحدت سخن گفت. شاید کسانی انتظار داشتند خطیب جمعه سخنان تندی در حمایت از آنها بگوید و دیگرانی هم بودند که نگران بودند شماتت‌ها و سرزنش‌هائی را از جایگاه خطبه جمعه به خاطر عملکرد خود بشنوند.»

سرمقاله نویس این روزنامه افزوده است: «هاشمی در خطبه حساس جمعه، یکبار دیگر نشان داد که انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن را از جان و حیثیت و همه چیز خود بیشتر دوست دارد. خدا به کسانی که سال‌ها تلاش کردند چهره این روحانی مجاهد فداکار را به گونه‌ای دیگر نشان دهند انصاف عطا فرماید و کسانی را که فریب این بی‌انصاف‌ها را خورده‌اند، از نعمت بصیرت بی‌نصیب نفرماید.»

متن کامل سرمقاله

«مردم، تنها نیستند»
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد ملی با عنوان «تدبیر و دلسوزی» نیز در ارتباط با خطبه‌های آیت‌الله هاشمی در نماز جمعه تهران است.

سرمقاله نویس اعتماد ملی نوشته است: «خطبه‌های آقای‌هاشمی را باید در این مقطع حساس، هم به لحاظ تاریخی و هم به لحاظ محتوایی با اهمیت بدانیم. سخنانی که صرف نظر از ویژگی‌های آقای‌هاشمی که برآمده از عقلانیت و تدبیر برای جمهوری اسلامی است، برای هر انسان اهل مطالعه، دلسوز، با تجربه، اندیشمند و منصفی، نکته‌های قابل تاملی دارد.»

به نوشته این روزنامه، «سخنان ‌هاشمی وقتی از تریبون نماز جمعه مطرح می‌شود، فراجناحی است و به‌رغم دیدگاه‌های شخصی، فقط تامین کننده منافع گروه خاصی نیست. هر کسی که در شرایط کنونی بخواهد مسائل و حوادث اخیر کشور را با واقع بینی تبیین و تحلیل کند به چنین نگاهی نیاز دارد: چندوجهی، عقلانی، دلسوزانه و مدبرانه.»

اعتماد ملی در ادامه افزوده است: «شاید بسیاری از کسانی که روز جمعه پای خطبه ‌هاشمی آمدند از منتقدان او بودند و هنوز هم نسبت به حرکت‌های او موضع انتقادی داشته باشد، اما هر چه هست‌ هاشمی در نماز جمعه‌ای که یکی از تاریخی ترین نماز جمعه‌های تاریخ ۳۰ ساله انقلاب بود با سخنانش نشان داد که مردم در میان مسوولان عالی رتبه نظام تنها نیستند.»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از اظهارات هاشمی
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «نماز جمعه دیروز و ...» به انتقاد از اظهارات هاشمی و اقدامات معترضان در نماز جمعه پرداخته است.

سرمقاله نویس کیهان نوشته است: «براساس اخبار موثق و گزارش‌های مستند، شماری از نقاط مختلف استان تهران و برخی از استان‌های همجوار به تهران آورده شده بودند. تقریباً هیچکدام از آنها در نماز شرکت نکردند و از میان چند نفری که به نماز ایستادند، برخی با کفش نماز خواندند!»

به نوشته این روزنامه، «جناب هاشمی رفسنجانی نیز، با سخنان خود که در بسیاری از موارد، ترجمه دیگری از همان شعارهای هنجارشکن بود، زمینه هنجارشکنی جماعت یادشده را فراهم می کرد!»

کیهان در ادامه افزوده است: «بحرانی اگر هست در میان کسانی است که برای ریاست جمهوری آینده نقشه ها کشیده بودند و حضور گسترده مردم، آرزوهای آنان را بر باد داده است و از جناب آقای هاشمی رفسنجانی تعجب‌آور و جای گلایه است که چرا بحران در میان کسانی را که به ایشان نیز کمترین ارادتی ندارند، «بحران» در جامعه اسلامی ایران می‌نامند؟!.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «انتظار مومنین نمازگزار»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ریشه‌یابی اقتصادی سقوط اندوهبار»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «پیشنهادات هاشمی را محور حل منازعات قرار دهیم»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «اتفاق تازه‌ای نیفتاده، بازی نخوریم!»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «سوت و کف در نماز جمعه»

Share/Save/Bookmark