رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ تیر ۱۳۸۸

استقبال مشارکت از راهکار‌های هاشمی

جبهه مشارکت ایران اسلامی از راهکار‌های پیشنهادی اکبر هاشمی رفسنجانی برای بازگرداندن اعتماد «از دست رفته» مردم ایران استقبال کرد.

این جبهه، اظهارات روز گذشته آقای هاشمی در نماز جمعه تهران را «نقطه شروعی» برای «بازسازی اعتماد از دست رفته مردم» ارزیابی کرده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی پس از هفته‌ها سکوت در خصوص دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی برای «بازگرداندن» اعتماد عمومی مردم، فضایی آزاد در اختیار معترضان به نتیجه انتخابات قرار بدهند و بازداشت‌شدگان حوادث اخیر را آزاد کنند.

این جبهه اعلام کرد که مردم جز «آرای خود» چیزی طلب نمی‌کنند و انتظار دارند مشروعیت دولت برآمده از «تقلب»، از سوی ارکان نظام به رسمیت «شناخته نشود»

جبهه مشارکت ایران اسلامی با استقبال از این راهکار‌ها اعلام کرده است که مردم در انتخابات اخیر «به جای صداقت و امانتداری مسئولان، با کودتا روبرو» شده‌اند.

این جبهه افزوده است که مردم جز «آرای خود» چیزی طلب نمی‌کنند و انتظار دارند مشروعیت دولت برآمده از «تقلب»، از سوی ارکان نظام به رسمیت «شناخته نشود.»

در این بیانیه، به نقل از معترضان به نتیجه انتخابات آمده است که آنها خواستار آزادی بازداشت‌شدگان هستند و از مقام‌های جمهوری اسلامی می‌خواهند که «سانسور‌ها» علیه رسانه‌های ارتباط جمعی را متوقف کنند و به جای آن، فضای «قانونی و آرام» مهیا کنند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی به مقام‌های دولتی هشدار داده است: «تا زمانی که این حداقل خواسته‌های مردم تحقق پیدا نکنند، کودتاگران روی آرامش نخواهند دید و بیش از همه، آنها زیانکاران این عرصه خواهند بود.»

واکنش‌های دیگر به اظهارات هاشمی
در پیوند با اظهارات نماز جمعه اکبر هاشمی رفسنجانی، امروز شنبه غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، در یادداشتی در روزنامه اعتماد ملی، خطبه‌های روز گذشته نماز جمعه تهران را «نقطه عطفی» در تاریخ ایران دانسته است.

به نوشته دبیرکل کارگزاران، «اکبر هاشمی رفسنجانی بدون ابایی، صحیح‌ترین واژه‌ای که مناسب این روزهاست (بحران) را به کار گرفت.»

صادق زیبا کلام استاد دانشگاه نیز در مطلبی در روزنامه اعتمادملی نوشت که آقای هاشمی در خطبه‌های نماز جمعه به «خواست و اراده ارکان قدرت تن نداد» و حاضر نشد که انتخابات ۲۲ خرداد را تائید کند.

به نوشته کرباسچی، «اکبر هاشمی رفسنجانی بدون ابایی، صحیح‌ترین واژه‌ای که مناسب این روزهاست (بحران) را به کار گرفت»

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان هم در یادداشتی از اینکه رئیس مجلس خبرگان رهبری، وضعیت کنونی ایران را «بحرانی» توصیف کرده، انتقاد کرده است.

در این یادداشت، اظهارات آقای هاشمی «جانبداری آشکار از یک جریان سیاسی خاص» ارزیابی شده است.

در اعتراض به نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیش از یک ماه است که جمهوری اسلامی شاهد ناآرامی‌های سیاسی و خیابانی است.

در جریان این ناآرامی‌ها صد‌ها تن از مردم عادی دستگیر شده‌اند و ده‌ها تن از فعالان سیاسی و مدنی همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فرزندم قربانی ساده‌لوح
فرزند اينجانب كه جوان ساده‌لوح و زودباوري است به عنوان يك وظيفه ملي و ميهني با عشق و علاقه در ستاد انتخاباتي جناب آقاي كروبي (بخش دانشجويي) حاضر شده و به تصور آنكه آقاي كروبي روحاني است، از پيشگامان انقلاب است و سال‌ها يكي از سران سه قوه بوده است و احيانا وصله همكاري با آمريكاي جنايتكار و اسرائيل غاصب و اروپاي استعمارگر و ساير كشورهاي دزد و پدرسوخته و... جهان به او نمي‌چسبد در ستاد وي فعاليت هاي معمولي و به قول جنايتكاران امپرياليست نرمال(!) داشته است. پس از اعلام نتيجه انتخابات هم با قبول پيروزي حماسي و راي شگفت‌آور جناب آقاي دكتر احمدي‌نژاد به منزل بازگشت و قبول كرد كه استقبال عظيم مردم از آقاي دكتر احمدي نژاد و راي دشمن‌شكن ايشان نتيجه مسافرت‌هاي استاني و كاهش نرخ تورم و از ميان بردن بيكاري و رونق اقتصادي و بهبود روابط ايران با كشورهاي عمده جهان نظير جزيره كومور و نيكاراگوئه و پرو و ساير كشورهاي تاثيرگذار جهان بوده است. در حالي كه مردم به محض پايان انتخابات پيروزي جناب آقاي دكتر احمدي نژاد را در خيابان‌ها جشن گرفته بودند گاهي صف جشن‌ها از ميدان تجريش و وليعصر و هفت تير تا ميدان آزادي مي‌رسيد، فرزند اينجانب به نام صالح دلدم مفقودالاثر شد. پس از حدود يك هفته از طريق دكتر ابراهيم يزدي كه از بيمارستان پارس به زندان اوين منتقل شده بود مطلع شديم صالح دلدم به جرم عضويت در ستاد آقاي كروبي در بند 209 زندان اوين محبوس است تا بنشيند و بينديشد كه نكند جواز قبولي آقاي كروبي در شوراي نگهبان هم مثل دكتراي جناب آقاي دكتر كردان جعلي بوده است يا نكند ستاد انتخاباتي آقاي كروبي وابسته به پنتاگون و سي‌آي‌اي و اينتليجنت سرويس بوده و اين جوان ساده‌لوح خبر نداشته است! اگر اينطور نبوده چرا بايد جواني را كه هيچ گناهي ندارد مگر باوركردن بازي انتخابات را مدت يك ماه زنداني كرد و مورد ظلم قرار داد. اينجانب اسكندر دلدم استاد تاريخ سياسي مولف 95 جلد كتاب سياسي و تاريخي و نويسنده و مترجم بيش از دوهزار عنوان مقاله چاپ شده در نشريات داخل و خارج از كشور شخصا در انتخابات دوره دهم رياست جمهوري شركت نكردم، اما اجازه نداشتم فرزندم را نسبت به تحولات كشور بدبين كنم و حق او را براي فعاليت سياسي اندك و مجاز پايمال كنم. اينجانب ضمن تقاضاي مجدانه براي آزادي فرزندم (صالح دلدم) قول مي‌دهم كه تا روز مرگ قلم ...

-- بدون نام ، Jul 18, 2009 در ساعت 12:00 PM

پرونده جمهوری اسلامی بسته شده است!
شاید این روزها بسیاری مساله مهم ایران را انتخابات ریاست جمهوری و حرکت اعتراضی مردم می دانند ولی اگر نگاهمان را به اطراف بیندازیم می بینیم مساله اصلی چیز دیگری است و تازه طوفان اصلی در راه است. قدرتهای بزرگ مانند آمریکا و اتحادیه اروپا اهمیت زیادی به انتخابات نمی دهند . آنها این مساله را مشکل داخلی مردم ایران با حکومت می دانند. نگرانی آنان بیشتر از تاسیسات هسته ای رژیم است که به عنوان جدی ترین تهدید برای حیات اسراییل تلقی می شود. تحرکات نظامی اخیر اسراییل و بیانات مقامات مختلف آمریکا و اسراییل و گزارشهای روزنامه ها همه و همه از آغاز یک طوفان بسیار شدید و مهلک در منطقه خاورمیانه خبر می دهد. طوفانی که مستقیمأ می خواهد جمهوری اسلامی و هر آنچه در آن است را از بالاتا پایین هدف قرار دهد. جمهوری اسلامی به خوبی می داند به سراغش آمده اند. می داند نگرانی دنیا انتخابات نیست. دنیا نگران بمبهای ایران است. بمبهایی که قرار بود به دوام حکومت کمک کند ولی بلای جانش شد.ساختارهای پوسیده جمهوری اسلامی که به واسطه فساد شدید ،ظلم و سرکوب بی رحمانه مردم روز به روز از درون نابود می شوند، همه وهمه در معرض یک چالش بی سابقه قرارگرفته اند. اوضاع جاری روزهای انقلاب ایران و دوران پیش ازجنگ با عراق را تداعی می کند که در هر دو مورد گردبادی سهمگین از راه رسید و هر دو رژیم شاه وصدام را سرنگون نمود.
جمهوری اسلامی در حال حاضر با دو بحران خارجی و داخلی بسیار شدید و تعیین کنند سر و کار دارد . هر کدام را مهار کند دیگری به یکباره سر برمی آورد و مانند خوره به جانش می افتد.ممکن است با باتون و گلوله از پس مردم بر آید ول یمی داند حریف اسراییل نخواهد شد . رژیم می داند اسراییل برایش چه خوابی دیده است. ولی آنقدر در بحرانها ی مختلف غرق است که نمی داند با کدام مقابله کند. هیچ کس نمی داند در آینده چه خواهد شد ولی همه شواهد نشان می دهد طوفان واقعی هنوز آغاز نشده است و آن گردباد سهمگین که همه از دیربازمنتظرش بودیم آرام آرام می آید تا تومار حکومت را با هر آنچه در آن است از بسیجی و سپاهی و اصلاح طلب و مردمسالار دینی همه وهمه را یکجا تار وما رکند. شاید در آینده اصلأ جمهوری اسلامی درکار نباشد که بخواهیم در مورد انتخاباتش بحث کنیم. اگر چه هنوز خیلی برای پیش بینی زود است ، شاید باید بپذیریم که پرونده جمهوری اسلامی بسته شده است!

-- بدون نام ، Jul 18, 2009 در ساعت 12:00 PM

آگاه باشید که یک پنهانکاری بزرگ درحال انجام شدن است. تمام این دعواها، ساختگی و برای پوشش یک چیز هست : تکمیل برنامه اتمی . موشکهای دوربرد و بالستیک حالا به کلاهک اتمی دارند مجهز میشوند و رژیم جمهوری اسلامی این برنامه ها را که مراحل نهایی آن در روزهای اخیر است را در قالب اخبار و حوادث انتخابات مخفی کرده اند اما سیستمهای امنیتی اسراییل مصرانه و با دقت، مسائل هسته ای ایران را دنبال کرده و مانورهای اخیر حکایت از حمله ای قریب الوقوع از دریا و آسمان به ایران میدهد .

-- ناقوس مرگ آور ، Jul 18, 2009 در ساعت 12:00 PM

با دورود به هم میهنان عزیز
روز یکشنبه ۱۹-۰۷-۲۰۰۹ ساعت ۱۳ تا۱۵ بعدظهر مقابل پارلمان هلند در شهر لاهه برای همبستگی‌ و پشتیبانی از ملت عزیزمان حضور یابید و صدای اعتراض خود را به گوش جهانیان برسانید.
پاینده با د ایران

-- saeid ، Jul 18, 2009 در ساعت 12:00 PM

آیا می دانید که؟

آیا می دانید که در جنگ 8 ساله ؛ سالانه بطور متوسط 125 میلیارد دلار خسارت به کشور وارد شد، اما عملکرد احمدی نژاد باعث شد سالانه 188 میلیارد دلار خسارت به کشور زده شود؟

آیا میدانید که دولت احمدی نژاد گاز را از کشور ترکمنستان 350 دلار در هر هزارمتر مکعب می خرد و به ترکیه 200 دلار می فروشد؟ و آیا می دانید که پیشنهادترکمنستان 140 دلار بود، اما پس از طولانی شدن مذاکرات، نهایتاً قرارداد350دلاری منعقد شد؟( روزنامه سرمایه 14/10/87 )

آیا می دانید که خسارت اقتصادی احمدی نژاد آنقدر زیاد است که به هر خانواده ایرانی بیش از 5/1 کیلوگرم طلا می رسید؟ ( مقاله فرصت سوزی ها و خسارات اقتصادی احمدی نژاد )

آیا می دانید که ساخت پالایشگاه های نفت در دولت احمدی نژاد، سالانه 5/1 درصدپیشرفت داشته و با این حساب 67 سال طول می کشد تا ساخته شوند؟( روزنامه سرمایه14/02/88 )

آیا می دانید که مهندس میر حسین موسوی در زمان جنگ از محل صرفه جویی برنج یارانه ای، پالایشگاه آبادان را در در طی 98 روز به بهره برداری رساند؟( سایت کلمه )

می دانید که امارات و قطر از میدان های گازی مشترک سالانه بیش از 12 هزارمیلیارد تومان گاز بیشتر برداشت می کنند و عدم سرمایه گذاری ایران در دولت نهم منجر به این شده که همسایگان شمالی و جنوبی منابع و ثروت مردم ایران را به یغماببرند و همچنین اهمیت این موضوع کمتر از واگذاری خاک ایران به بیگانگان نیست؟ (وزارت نفت – روزنامه سرمایه 21/02 و 10/02/88 )

آیا می دانید احمدی نژاد در سفر به کنیا ( کشور آفریقایی ) پیشنهاد داده که ایران حاضر است نفت را با 30 درصد تخفیف بفروشد؟ ( اکو نومیست شماره های مربوطبه اسفند ماه 87 )

آیا می دانید پروژه ماهواره ایرانی امید در دولت های قبلی شروع شده بود و عمده کار آن را دولت خاتمی انجام داده بود؟

آیا می دانید که دولت احمدی نژاد شروع حفاری و ساخت تونل البرز را در راه آهن اصفهان – شیراز با نشان دادن تونل دیگری، به عنوان اتمام و بهره برداری به ملت گزارش داد و ملت را فریفت؟ ( اعتماد 10/02/88 )

می دانید که در دولت خاتمی راه آهن بافق – مشهد به طول 1000 کیلومتر سه ساله ساخته شد، اما در دولت احمدی نژاد سالانه کمتر از 50 کیلومتر راه آهن ساخته شدهاست؟

آیا می دانید که ایران از نظر تورم و گرانی چهارمین کشور دنیاست؟

آیا می دانید که در دولت احمدی نژاد علی رغم اینکه درآمدهای سالانه 4 برابردرآمد سالانه خاتمی بود، بودجه تحقیقات علمی 5/4 برابر کاهش یافته است؟ ( قانون بودجه 86 و87 )

آیا می دانید که اتحادیه اروپا که بیش از 30 کشور ثروتمند می باشد، به پاکستان640 میلیون دلار، اما دولت احمدی نژاد به تنهایی 330میلیون دلار کمک می کند؟(روزنامه سرمایه 29/01/88 )

آیا می دانید که با ثروت و اعتباری که دولت احمدی نژاد از بین برد، حداقل امکان25 میلیون اشتغال وجود داشت. یعنی نه تنها هیچ بیکاری وجود نداشت، بلکه چندمیلیون نفر خارجی نیز بایستی در ایران کار می کردند؟ (روزنامه سرمایه 10/02/88)

آیا می دانید دولت احمدی نژاد بودجه ساخت مترو تهران را به شهرداری اختصاص نداده است و زمانی که احمدی نژاد شهردار بود، بودجه 350 میلیارد تومانی که برایساخت مترو، بزرگراه، رفع ترافیک و.... اختصاص داده شده بود را صرف وام دادن بهرانندگان تاکسی، افطاری در میادین، کمک به هیأت های مذهبی کرد؟ ( گزارش کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس )

آیا می دانید که دردولت خاتمی در 8 سال 17 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برداشت شد و با آن صنایع نقت، گاز و پتروشیمی و.... ساخته شد، اما در 5/3 سال دولت احمدی نژاد 81 میلیارد دلار برداشت شد و حاصل آن تقریباً هیچ نوع سازندگی نبوده است؟ (روزنامه سرمایه 29/01/88 )

-- بدون نام ، Jul 18, 2009 در ساعت 12:00 PM