رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ تیر ۱۳۸۸

تایید پاک شدن نوار ویدیویی فرود انسان برماه

سازمان فضایی ناسا آمریکا قسمت‌هایی از نسخه ویدیویی کامل و ترمیم شده‌ای از این رویداد علمی و تاریخی را روی سایت خود منتشر کرده‌است.

نخستین فرود انسان بر کره ماه با سفینه آپولو یازده،چهل سال پیش بوده است.

به عقیده ناسا این نسخه ویدیویی از تصاویر تار و برفکی قدم نهادن نیل آرمسترانگ و باز آلدرین بر روی کره ماه در روز ۲۰ جولای ۱۹۶۹ بسیار بهتر و شفاف تر است.

به گزارش رویتر، ناسا این نسخه ویدیویی را به کمک شرکت ویدیویی لوئری دیجیتال انجام داده و نسخه کامل آن در ماه سپتامبر بر روی سایت ناسا قرار می‌گیرد. لوئری دیجیتال، شرکتی است که کار اصلی اش ترمیم دیجیتالی فیلم‌های آسیب دیده کلاسیک هالیوودی است.

ناسا همچنین تایید کرد که همه ۲۰۰ هزار نوار ویدیویی که از این ماموریت فضایی در سال ۱۹۶۹ گرفته شده بود به دلیل کیفیت بد تصویری و صرفه جویی در مصرف نوارهای ویدیویی، پاک شده‌اند.

ناسا قبلا در سال ۲۰۰۶ تایید کرده بود که نسخه ویدیویی مربوط به فرود سفینه آپولوی ۱۱ بر روی کره ماه در روز ۲۰ جولای ۱۹۶۹ ناپدید شده و کسی نمی‌تواند آنها را پیدا کند.


همه تصاویری که از این ماموریت فضایی گرفته شده بود به دلیل کیفیت بد تصویری و صرفه جویی در مصرف نوارهای ویدیویی، پاک شده‌اند

ریچارد نفزگر یکی از مهندسان ناسا در ایالت مریلند که مدت‌ها دنبال یافتن نوارهای گم شده مربوط به این سفر فضایی بود، در یک کنفرانس خبری پاک شدن آنها را تایید کرده‌است. وی گفت هدف ناسا تنها پخش زنده تلویزیونی این رویداد بوده‌است.

نفزگر گفت که آنها نسخه ویدیویی خوبی از این رویداد را در آرشیو شبکه سی بی اس پیدا کرده‌اند.

نفزگر در مورد اینکه آیا کار کردن با یک شرکت هالیوودی، به تئوری توطئه در باره اینکه سفر ماه ساختگی و یک دروغ محصول کمپانی‌های هالیوود بوده، دامن نمی‌زند، گفت:«کار این شرکت، ترمیم ویدیوها و فیلم‌های تاریخی و قدیمی است و من اصلا در این مورد نگران نیستم. طرفداران تئوری توطئه در هر صورت این عقیده را خواهند داشت.»

بر اساس نظریه طرفداران تئوری توطئه، کل پروژه فضایی ناسا از ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲در مورد سفر به ماه، که منجر به شش بار فرود انسان بر روی کره ماه شد، در یک دکور سینمایی و یا در یک پایگاه نظامی در آمریکا صورت گرفت.

Share/Save/Bookmark